به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۷۶۳۱۴

۱۰ خودرو خاص در منطقه آزاد اروند/تصاوير

گروه اقتصادي: قوانین واردات خودروهایی که پیشرانه بالای ۲۵۰۰‌ سی‌سی دارند هر روز تغییر می‌کند. با این‌حال هنوز هم بازار معاملات این خودروها در مناطق آزاد نسبتا گرم است و همچنان شاهد حرکت خودروهای بسیار لوکس و درعین حال قدرتمند در این شهرها هستیم.





پس از منع ورود خودروهایی با حجم موتور بالای ۲٫۵ لیتر در مناطق آزاد حدود ۹۰۰ خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در پارکینگ گمرک منطقه آزاد در حال خاک خوردن بودند و باتوجه به دستور هیأت دولت تمامی این خودرو‌ها از دریافت پلاک منع شده بودند و باید به کشور مبدا مرجوع می‌شدند. اما پس از گذشت حدود ۲ ماه، تلاش‌ها و رایزنی‌های استانداری خوزستان برای ترخیص این خودرو‌ها که در پارکینگ گمرک مانده‌اند، در جهت حفظ سرمایه مردم خوزستان‌، نهایتا نتیجه داد و مجوز برای ترخیص و گرفتن پلاک برای این خودروها دریافت گردید و بزودی شاهد تردد این خودروها در شهر‌های محدوده تردد منطقه آزاد اروند خواهیم بود. البته علاوه بر این در جلسه اخیر هیأت دولت تردد خودروهای بالای ۲۵۰۰ ‌سی‌سی به خارج از اروند و دیگر مناطق آزاد و ویژه تجاری هم ممنوع شد.

به‌‌دلیل محبوبیت این خودروها، ۱۰ نمونه‌ بسیار خاص را که در منطقه آزاد اروند خوزستان تردد می‌کنند را گلچین کرده‌ایم و به معرفی این ۱۰ گل سرسبد خودرویی مي‌پردازیم!


اولین رولزرویس با پلاک دائمی در ایران

یکی از باشکوه‌ترین سورپرایزهایی که شرکت رولز رویس در چند سال اخیر انجام داد، رونمایی از مدل ریث (Wraith) در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۳ بود؛ خودروی کوپه ۴ نفره با ظاهری کلاسیک و سبک خاص و سنتی در‌های خود و جلوپنجره‌ای با زبان طراحی همیشگی رولز‌رویسی به همراه رنگ‌آمیزی دوگانه‌ که در کنار نمای فست‌بک حس یک خودروی سوپر لوکس و کلاسیک را به‌طور کامل به بیننده انتقال می‌دهد. قلب تپنده این خودرو متشکل از یک موتور تمام آلومینیومی ۱۲‌سیلندر V شکل است ‌که به توربوشارژی دوقلو مجهز شده است. این موتور دارای حجمی معادل ۶۵۹۲ سی‌سی است که توان تولید ۶۲۴ اسب بخار را در دور موتور ۵۶۰۰ و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌‌‌متر در دور ۱۵۰۰ را داراست و می‌تواند در مدت ۴٫۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سرعت نهایی این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که طبق قوانین امنیتی محدود شده است. سیستم انتقال نیروی ریث با یک گیربکس ۸سرعته اتوماتیک که متعلق به کمپانی ZF است، صورت می‌پذیرد و تعویض دنده‌ها در این خودرو با بهره‌گیری از سیستم کمکی ماهواره‌ای هوشمند از طریق داده‌های GPS با پیش‌بینی حرکت‌های بعدی راننده‌، قادر است تا بهترین تعویض دنده‌ای را صورت دهد. این خودرو با وزنی حدود ۲۴۵۰ کیلوگرم دارای مصرف ۱۸ لیتر و برون‌شهری ۱۱٫۲ برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. قیمت این خودرو در منطق آزاد اروند حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است و در حال حاضر جزو یکی از بهترین و گران‌قیمت‌ترین سوپر‌لوکس موجود در ایران به‌شمار می‌رود. از مهم‌ترین رقبای این خودرو نیز می‌توان به بنتلی Continental GT و Aston Martin DB9 اشاره کرد.

Continental GT، اشراف‌زاده انگلیسی

اولین اشراف‌زاده انگلیسی که توانست پلاک دائمی دریافت کند، از نوع Continental GT بود که از یک موتور W شکل ۱۲ سیلندر ۶ لیتری بهره می‌برد. قدرت آن به ۶۲۶ اسب بخارمی‌رسد و ۸۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با چنین توانی‌، این سریع‌‌ترین کوپه تاریخ بنتلی است زیرا می‌تواند به‌سرعت ۳۳۱ کیلومتردرساعت برای مدل کوپه و به ۳۲۷ کیلومتربرساعت در مدل کانورتیبل برسد. مصرف سوخت این اشراف زاده در شهر ۲۲ لیتر و در بزرگراه ۱۰ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند ۷۵۰ میلیون تومان است و از مهم‌ترین رقبایش می‌توان ازAston Martin DB9 و Ferrari F12berlinetta نام برد.

S500، ستاره‌ لوکس در منطقه آزاد

شاید شرکت دایملر ادعایی مبنی بر اینکه سری S مرسدس‌، لوکس‌ترین سدان جهان است‌ را نکرده باشد اما مگر می‌شود پیشتازی مرسدس بنز را نسبت به سایر رقبایش انکار کرد؟ مرسدس بنز اس‌کلاس ۲۰۱۴ با حدود قیمت ۳ میلیارد در بازار ملی این روز‌ها به گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین خودرو‌ بازار تبدیل شده که در مناطق آزاد در نسخه فول آپشن حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
این خودرو از یک پیشرانه با حجم موتور ۴۶۶۳ سی‌سی ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ بهره‌گرفته و با آرایش V شکل خورجینی خود حداکثر توان ۴۴۱ اسب بخار در حداکثر ۵۵۰۰ دور‌در‌دقیقه را تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این خودرو به ۷۰۰ نیوتن‌متر بر ۳۵۰۰ دور در د‌قیقه می‌رسد که سرعت این خودرو را به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت البته به طور محدود شده می‌رساند و شتاب صفر‌تا۱۰۰ این خودرو را به عدد قابل توجه ۸/۴ ثانیه رسانده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸/۶ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است‌. این خودرو در منطقه آزاد اروند در نسخه پایه حدود ۵۶۰ میلیون‌تومان و در نسخه فول آپشن ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

Vogue SE، باشکوه و با صلابت

اگر بخواهیم ۳ شاسی‌بلند برتر جهان را انتخاب کنیم بدون شک یکی از دست‌پرورده‌های لندرور جزو از این ۳ خودرو خواهد بود؛ خودرو با‌شکوه و صلابتی که از یک موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر خورجینی بهره می‌برد و می‌تواند حداکثر قدرت ۳۶۹ اسب بخار را در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت قابل دستیابی توسط این موتور ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است که می‌تواند خود را در ۷‌ثانیه از صفر به ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند.
گنجایش مخزن سوخت این خودرو ۱۰۵ لیتر بوده و به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۱۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند حدود ۶۰۰ میلیون تومان بوده و از مهم‌ترین رقبایش می‌توان از Lexus LX و Mercedes Benz GL-Class نام برد.

A8، از لوکس‌ترین‌های آئودی

از مجلل‌ترین سدان‌های تولید شده توسط آئودی مدل A8 است که در سطح جهان نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. این خودرو از یک موتور ۴ لیتری ۸سیلندر V شکل بهره می‌برد که توسط جعبه دنده ۸ سرعته و اتوماتیک خود می‌تواند ۴۳۵ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را از خود تولید کند‌. همچنین‌، این موتور پر‌قدرت‌، می‌تواند در ۴٫۵ ثانیه سرعتش را از صفر به ۱۰۰ کیلو‌متر بر ساعت برساند و به‌آسانی می‌تواند حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه می‌کند. مصرف این خودرو لوکس به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در سیکل ترکیبی ۱۱ لیتر است. قیمت آن در منطقه آزاد اروند و در نسخه فول آپشن حدود ۴۵۰ میلیون تومان است. از مهم‌ترین رقبای این خودرو نیز می‌توان به خودروهای Lexus LS و Mercedes Benz S-Class اشاره کرد.

Jaguar F-Type‌، پلنگ انگلیسی در ایران

به طور یقین می‌توان گفت که یکی از معدود جگوارهای وارد شده به سطح کشور که شاید خاص‌ترین و بهترین نمونه وارد شده از این برند باشد، جگوار اف تایپ وارد شده به اروند است. این خودرو خاص کبریولت‌، از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر V شکل بهره می‌برد. با توجه به جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک‌، این خودرو قادر به تولید ۳۷۵ اسب بخار و ۴۶۰ نیوتن‌متر گشتاور است. حداکثر سرعت این خودرو به ۲۷۵ کیلو‌متر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تنها در ۴٫۹ ثانیه سرعتش را به ۱۰۰ کیلو‌متر بر ساعت برساند. همچنین مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی برای هر ۱۰۰ کیلو‌متر ۹٫۱ لیتر است. قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند حدود ۳۵۰میلیون تومان در نسخه فول آپشن است. از جمله مهم‌ترین رقبای این خودرو نیز می‌توان به Porsche Boxter و Mercedes benz SLK اشاره کرد.

Chevrolet Corvette Stingray، آمریکایی خاص

در بین معدود کوروت‌های جدید وارد شده به کشور، این کروت شاید خاص‌ترین است. هیولای جدید شورولت که در این نمونه با عنوان استینگری شناخته می‌شود‌، یک پیشرانه ۶٫۲ لیتری ۸ سیلندر V شکل دارد که حداکثر قدرتش به ۴۴۵ اسب بخار نیز می‌رسد. این خودرو با دو نوع گیربکس ۶ و ۷ دنده اتوماتیک عرضه می‌شود که این نمونه از نوع ۷ دنده‌ای آن است. استینگری قادر است تنها در مدت ۴ ثانیه سرعتش را از صفر به ۱۰۰ کیلو‌متر‌بر‌ساعت برساند و حداکثر سرعتش به ۳۰۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلو‌متر به‌صورت ترکیبی ۹٫۳ لیتر است. اما چیزی که این خودرو را خاص می‌کند‌، کانورتیبل بودن این نسخه از کوروت و مجهز بودن آن به سقف Hard top است که امکان باز کردن سقف فلزی را تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند.
از جمله رقبای این نسل کوروت می‌توان از Nissan GTR و Jaguar F-Type نام برد. همچنین این خودرو در منطقه آزاد اروند در نسخه فول آپشن قیمتی حدود ۳۶۰میلیون‌تومان دارد.

ب‌ام‌و ‌۷۴۰LI‌، خانه مجلل ب‌ام‌و!

یقینا خودروهای سری ۷ ب‌ام‌و جزو مجلل‌ترین‌ها در بین دیگر نمونه‌های این برند محبوب در سطح جهان به‌حساب می‌آید. سدان لاکچری که از یک موتور ۳‌لیتری تویین توربو خطی ۶ سیلندر بهره‌ می‌گیرد، با توجه به جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک خود می‌‌تواند ۲۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، حداکثر سرعت تولیدی توسط این موتور پر قدرت ۲۴۵ کیلومتر‌بر‌ساعت بوده و می‌تواند در ۷٫۸ ثانیه سرعتش را از صفر به ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۱۰ لیتر است و قیمت آن در منطقه آزاد اروند به حدود ۴۵۰ میلیون تومان در نسخه فول‌آپشن می‌رسد.

پورشه پانامرا ۴S، سدان متفاوت و اسپرت پورشه
پورشه پانامرا خودرویی است که یک سواری لوکس و اسپرت را به صورت یکجا برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد. موتور این خودرو‌، ۳لیتری ۶ سیلندر بوده و از یک جعبه دنده ۷ سرعت اتوماتیک سود می‌برد که توانایی انتقال قدرت ۴۲۰ اسب‌بخاری و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور از موتور را داراست.
مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر بوده و قادر است تا به سرعت ۲۸۷ دست یابد و همچنین در ۴٫۹ ثانیه می‌تواند سرعت خود را از حال سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساند. قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند حدود ۹۷۵ میلیون‌تومان در نسخه فول آپشن است.

مزراتی Ghibli، آقای خاص و کمیاب در ایران

گیبلی که مدتی است در کنار برادر بزرگ‌ترش یعنی کواتروپورته با پلاک ملی نیز به خیابان‌های سطح کشور راه پیدا کرده، ارزش خاصی در مناطق آزاد دارد و منطقه اروند نیز این روز‌ها میزبان این مدل مزراتی است. این خودرو از یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر V شکل مجهز به توربو شارژ بهره می‌برد و حداکثر قدرتش به ۴۱۰ اسب بخار می‌رسد. گیر‌بکس این خودرو ۲٫۱ تنی از نوع ۸سرعته و اتومات است که برای رسیدن سرعتش به ۱۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت از حالت سکون فقط به ۵ ثانیه نیازمند است. همچنین حداکثر سرعت این خودرو به ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوختش به‌صورت ترکیبی ۱۰٫۴ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. از مهم‌ترین رقبای این خودرو می‌توان به بنز E500 و ب‌ام‌و ۵۵۰ اشاره کرد. قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند و در نسخه فول آپشن حدود ۳۳۰ میلیون تومان است.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۲:۰۴
ما که اندر خم یه پراید موندیم و شده برامون رویا. (302085)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۲:۳۴
واقعا جالب است دولت بجای کاهش قیمت خودروهای داخلی و صفر کردن تعرفه خوردهای خارجی با هدف ایجاد رقابت و بالا بردن کیفیت ...خودروهای میلیاردی را برای پولدارها ازاد می کند !!! اقای روحانی مردم به شما رای دادن ارزش ریال را برگردانید نه اینکه جلوی کاهش قیمت دلار را بگیرد تا گرانی ادامه داشته باشد و خودرو ها گرانتر شوند...اگر این روند را ادامه دهید و به وعده های خود در دوسال دیگر عمل نکنید مردم دیگر به شما نه اعتماد و رای خواهند دهد و نه شما را خواهند بخشید.... (302086)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۹:۵۳
حرف نسنجیده نزنید، اگر تعرفه واردات ناگهانی صفر شود، تمام کارخانجات داخلی که سرمایه کشور هستند ورشکسته و میلیونها کارگر و نماینده گی ها و افراد وابسته به خیل بیکاران اضافه میشوند ، بعلاوه تعرفه یکی از منابع درآمد دولت برای پرداخت حقوق کارمندان بوده و حذف ناگهانی آن ممکن نیست ، اینکه دلار ناگهانی ارزان شود اولا با توجه به کاهش قیمت نفت که منبع ارزی اصلی کشور است مقدور نیست و در ثانی باعث ورشکستگی صنایعی میشود که با دلار بالا خرید کرده اند و سوم اینکه صادرات غیر نفتی کاهش و کم صرفه خواهد شد (302096)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۱:۰۶
واقعي کردن قیمت ها یعني سود کمتر و حذف هزینه های اضافی و قطع امکان اختلاس و ... واقعا فکر می کنید قیمت تمام شده یک خودروی داخلی چقدر است؟
اگر واقعا نمی توانیم خودرو با قیمت قابل قبول جهانی تولید کنیم بهتر است که برای همیشه در کارخانه اتومبیل سازی را ببندیم و به جایش به تولید کالاهایی بپردازیم که توان رقابت در جهان را داریم... فرش، پسته، زعفران و ...
سوال: سوییس خودرو سازی دارد؟ دانمارک چطور؟ و ... (302103)
از حمدالله به واقع بین(به زعم خود)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۱:۰۹
شما دقیقا" مدل حکومتیها حرف میزنی,تعرفه را دست نزنید! دلار نیاد پائین! نفت ارزان میشود!مقدور نیست!ورشکستگی صنایع!کاهش صادرات غیر نفتی! خیل بیکاران! خب 30 ساله که همه اینها محصول عملکرد همین مدیران است که یه
روز وزیرند و فردا معاون و پس فردا نماینده مجلس و پسین فردا رئیس فلان دفتر و دوباره روز از نو و دوباره وزیر و فردا معاون و.............. !خب پس مردم موظف و محکومند که یه کله تاوان بدند و دم نزنند؟؟تا کی 70 80 درصد مردم باید له بشند تا که نکنه کارگران محترم خودروسازی و شرکت نفت به خیل بیکاران (302104)
جزايري 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۲
جناب واقع بين، تصور اين است که واقع بين باشيد! وقتي آن مردان يک شبه دلار را سه برابر کردند، شما کجا بودي که به آنها بفرمائي عمل نسنجيده نکنيد!؟ از سال 47 تا بحال داريم مثلا" خودرو توليد ميکنيم، اگر قرار بود اتفاقي بيفتد و رشدي داشته باشيم، تا حالا افتاده بود! اين مشکل مسئولين مملکت است که توان مديريت صنعت خودرو و پيشبرد آن را ندارند! 70 ميليون جمعيت ايران نميتوانند بخاطر 2 ميليون شاغل در صنعت خودرو از مزايا و نعمت خودروهاي تراز اول جهان که بسياري از آن با همين قيمت هاي لگن هاي داخلي قابل تهيه (302112)
جزايري 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۲:۳۶
است، محروم بمانند! بايد تعرفه ها برداشته شده و واردات خودرو آزاد شود تا انحصار زشتي که دولت و نظام در صنعت خودرو ايجاد کرده، رفع شود. تا مديران فشل صنعت فشل تر خودرو، بخود آيند و فکري بکنند. تا بازار رقابت گرم شود. تا مجبور شوند انداختن لگن هاي بي ارزش چيني را به قيمت خودروهاي آلماني به مردم بيچاره ما، متوقف کنند. و تا... خيلي موارد ديگر. (302114)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۳:۳۷
کسی مخالف کاهش تعرفه واردات نیست ولی این باید با اعلام یک فرصت 3_5 ساله به صنایع اعمال شود، حمایت از صنایع داخلی در تمام دنیا رخ داده است، در ضمن آیا مملکت داری اینست که نفت خام بفروشیم و مصنوعات وارد کنیم تا کشوری که هیچ تولید دیگری برای صادرات ندارد هر خانواده اش با 2-3 خودرو کاملا وارداتی با بنزین ارزانتر از آبمعدنی باعث اشتغال کارگران کشورهای چین و کره و اروپا شوند و جوانان خودش بیکار و معتاد شوند، شهرهای آلوده به دود و ترافیک و آمار بالای تصادف داشته باشد ؟ (302123)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۷:۰۵
خوشبحال پولدارها!!
افرادی مثل پسر امیرخان ک با هر تصادفی باز ی خودروی نو بابا براش میخره!!
کارگران و کارمندای ساده و کم حقوق هم با پیکان و پراید حال کننند! ارابه مرگ!!!! (302089)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۷:۱۶
این حق فقط مال آبادان بود الکی تواهوازهم آزاد کردن.واقعا مسخرست (302090)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۳:۳۱
من نمی دونم چرا آبادان رو جزو اتحادیه اروپا نمی کنن آخه! (302122)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۰:۴۰
خوب این خودروهای مناطق آزاد چه مفهومی دارن؟ یعنی چه که تو فلان منطقه جغرافیایی میشه این خودروها رو خرید ولی تو منطقه دیگه با همون پول سمند سورن خرید! مسخره نیست؟ این چه امتیازی هست؟ ظاهرا قرار بوده که با این امتیازا مردم بیان تو اون مناطق سرمایه گذاری کنن و اتفاقا مردم هم اومدن تو اون مناطق بنگاه ماشین زدن و هیچ سرمایه گذاری دیگه ای نشد. جمع کنین بابا این بساطو (302098)
بي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۱۲:۱۸
به جهنم كه خودروسازهاي داخلي ورشكست مي شوند اين شركت ها فقط دنبال منافع خودشونن مردمو دارن سركيسه ميكنن با اين ماشينا اشغالشون يكي از يكي بدتر بنظرم بدترين خوروسازان دنيا باشن قيمت بالا كيفيت پائين هرچي هم ميگذره بجاي اينكه بهتر بشن بدتر ميشن! مردم بايد اين شركتارو تحريم كنن و با دوچرخه و پياده برن سر كار ولي سوار اين ماشيناي گرون و بي كيفيت نشن (302110)