به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۹۳۱۴
ائتلاف دولت قانون: «مالکی» تنها نامزد ماست

مخالفت مالکی با پیشنهاد ایران برای کناره‌گیری

گروه بين‌الملل: خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد نوری مالکی نخست وزیر عراق با پیشنهاد ایران برای کناره گیری از قدرت مخالفت کرده است.
مخالفت مالکی با پیشنهاد ایران برای کناره‌گیری
به گزارش عصر ایران این خبرگزاری می نویسد مخالفت مالکی با کناره گیری از قدرت موضع ایران را در قبال تحولات عراق در هاله ای از ابهام قرار داده است. دو مقام ارشد شیعه عراقی مدعی شدند اخیرا قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در بغداد با مالکی دیدار کرده و به او پیشنهاد کناره گیری از قدرت به منظور حل بحران سیاسی عراق را ارایه کرده است اما مالکی در این دیدار با این پیشنهاد مخالفت کرده است و گفته است پیروزی ائتلاف تحت رهبری او در انتخابات اخیر پارلمانی عراق این حق را به او می دهد که دولت بعدی عراق را او تشکیل دهد.

یکی از دو مقام عراقی که خبرگزاری آسوشیتد پرس خبر خود را به نقل از آنها منتشر کرده، مدعی شده در جلسه دیدار مالکی با سلیمانی حضور داشته و دیگری گفته است بعدا از محتوای بحث های جلسه اطلاع یافته است. این دو مقام عراقی مدعی شدند مقام ایرانی پس از شنیدن مخالفت مالکی با پیشنهاد ایران شوکه شد ولی واکنش خاصی به این موضوع نشان نداد. عراق از خرداد ماه سال جاری و از زمان آغاز تحرکات گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی و غربی این کشور، در بحران به سر می برد. گروه تروریستی داعش با همراهی عناصر باقی مانده از حزب بعث عراق خواستار ساقط کردن دولت قانونی بغداد و تشکیل یک دولت جدید در مرزهای غربی عراق با سوریه هستند. 

ائتلاف دولت قانون: «نوری مالکی» نامزد ما برای نخست وزیری عراق است 
ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: دادگاه فدرال عراق فهرست دولت قانون را به عنوان بزرگ ترین فهرست انتخاباتی عراق به رسمیت شناخته است، و این فهرست انتخابی نوری مالکی نخست وزیر کنونی عراق را به عنوان نامزد خود برای تصدی سمت نخست وزیری در دولت آینده می‌شناسد. حسین المالکی ناماینده این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: دادگاه فدرال عراق با ارسال پاسخی برای فهرست دولت قانون این فهرست را به عنوان بزرگ ترین فهرست انتخاباتی عراق در پارلمان این کشور به رسمیت شناخته است. از این رو لازم می دانیم اعلام کنیم هنوز فهرست دولت قانون نوری مالکی نخست وزیر کنونی عراق را به عنوان نامزد خود برای تصدی این سمت در دولت آینده می‌داند.

در انتخابات پارلمانی اخیر عراق کمیساریای مستقل انتخابات از پیروزی فهرست دولت قانون در صدر دیگر فهرست ها با کسب 95 کرسی پیروز انتخابات معرفی کرد، بعد از ان فهرست الاحرار قرار دارد و این فهرست 34 کرسی را از آن خود ساخت اما فهرست المواطن که در جایکاه سوم قرار گرفت 31 کرسی پارلمان عراق را به دست آورد، فهرست متحدون هم در ردیف چهارم با کسب 23 کرسی قرار گرفت اما فهرست الوطنیه با کسب 21 کرسی پنجم شد.