به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۶۱۲۸۴
اما حالا بايد از ذكر نكته‌يي غفلت نورزم

عبدي: ١٦ ماه است چيزي ننوشتم اما...

عبدي: ١٦ ماه است چيزي ننوشتم اما...
گروه سیاسی-رسانه ها: عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت:  نزديك به ١٦ ماه است كه درباره مسائل سياسي و جاري جامعه مطلبي در قالب يادداشت يا گفت‌وگو به نام بنده منتشر نشده است. ولي اكنون كه قطار مذاكرات ايران و ١+٥ به احتمال فراوان به آخرين ايستگاه خود رسيده است، گمان مي‌كنم كه بايد از ذكر نكته‌يي غفلت نورزم. انتخابات ٢٤ خرداد از يك جهت تاثيري همچون انتخابات دوم خرداد داشت. آنان كه مسائل خارجي ١٧ سال پيش را به ياد دارند، به خوبي مي‌دانند كه اگر دوم خرداد رخ نمي‌داد، احتمال اينكه ايران وارد يك چالش جدي در روابط خارجي خود شود، خيلي زياد بود، زيرا اتفاقاتي در منطقه رخ داده بود كه بيگانگان درصدد سوءاستفاده از آن عليه ايران بودند. پيش از ٢٤ خرداد نيز چنين شرايطي حاكم بود و سايه شوم رودررويي همواره ديده مي‌شد، هرچند در هر دو مورد قطعيتي وجود نداشت و نمي‌توان با اطمينان گفت كه درگيري خارجي ايجاد مي‌شد، ولي احتمال متوسط وقوع چنين اتفاقي نيز اهميت داشت و آنچه به يقين مي‌توان گفت اين است كه اين احتمال حتي متوسط در هر دو مورد از ميان رفت.

بنابراين اگر تنها دستاورد ٢٤ خرداد را زايل شدن اين احتمال بدانيم، دستاورد بسيار ارزشمند و تاريخي خواهد بود ولي دستاوردهاي ديگر اين دولت نيز اهميت خاص خود را دارد كه بازگرداندن عقلانيت و برنامه‌ريزي به اداره امور كشور، احياي نسبي آرامش اقتصادي و كنترل تورم، تغيير زبان و ادبيات سياسي كشور از زباني كم‌مايه و پرخاشگر به زباني پرمايه، عقلاني و آرامش‌بخش جزيي از اين دستاوردهاست. ولي مهم‌ترين دستاورد اين دولت در عرصه سياست خارجي رقم خورده است. شايد گفته شود كه هنوز به توافق نرسيده‌اند، پس چگونه مي‌توان آن را موفقيت ناميد؟ پاسخ اين است كه مديريت ١٦ ماهه اين مذاكرات و پيش بردن آن تا اين نقطه، فارغ از هرگونه دستاوردي كه در پايان آن باشد، يك موفقيت مهم براي دولت و از آن مهم‌تر براي ساختار سياسي كشور است.

بسیجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۹:۵۶
اقای عبدی بیشتر بنویسد تا استفاده کنیم .متشکرم (264156)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۱۰:۵۰
حرف حساب جواب ندارد. احسنت به اقای عبدی. (264163)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۱۲:۰۰
آقای عبدی!
همه ی ما اصلاح طلبان شمارا به عدم اتحادپذیری و فرصت سوزی میشناسیم!!!
امیدوارم این بار دسته گلی به آب ندهید؛ نه فقط این بار که دررابطه با انتخابات پیش روهم سعی کنید کمی... (264169)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۱۲:۴۴
سلام ،
در این 16 سال مخاطبان شما چیزی را از دست نداده اند.همان زمانهاکه مینوشتید
و میگفتید و ما هم در سالنهای امجدیه و این طرف و انطرف برایتان کف میزدیم و هورا
میکشیدیم،باید درست می نوشتید و می گفتید،که نکردید ! حتما باید یک مشت
احمدی نژادی توی صورت ما ملت و شما روشنفکران میخورد تا همگی چنان پیلی پیلی بخوریم که ما ندانیم چه باید بکنیم و شما ندانید چه بنویسید و مسئول اینها هم در درجه اول شما نخبگان هستید که گوینده و نویسنده هستید.حال برخی از شما قصور را میپذیرند و با تحمل کیفر سعی در تسکین (264171)
مجید
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۱۸:۳۰
دوست گرامی نظر شما بسیار تلخ است اما متاسفانه درست است. روشنفکران هم در انقلاب 57 و هم در دوره اصلاحات ایده آل نگری داشتند و نتواستند نیازهای جامعه را به درستی تشخیص داده و مدیریت کنند. (264193)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۱۸:۴۲
کاملا موافقم !
آقای عبدی حرفهایش زیاد خوشایند بعضی جریانها و اتفاقات خودی نبود! (264196)