به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۶۲۲۰
مشاور کاروان: اتوبوس مشکل فنی داشت

دبیرراهیان‌نور:اتوبوس نقض‌فنی نداشت، هزار نفر در شمال غرق می‌شوند دریا را كه ممنوع نمی‌کنند

گروه جامعه: پس از بازتاب وسيع و اندوه سراسري در كشور از کشته شدن ۲۶ دانش‌آموز دختر بروجنی در اردوی بازدید از مناطق جنگی، در حالیکه که مسئولین پیش از این نقض اتوبوس را پذیرفته و مجوز شرکت حمل و نقل مربوط به این اتوبوس را تعلیق کرده بودند دبیر ستاد راهیان نور نقض فنی اتوبوس را تکذیب کرده است!
دبیرراهیان‌نور:اتوبوس نقض‌فنی نداشت، هزار نفر در شمال غرق می‌شوند دریا را كه ممنوع نمی‌کنند
پیش از این خانواده‌هاي کشته شدگان و بازماندگان از نقص اتوبوس از ابتدای سفر خبر داده بودند اما دبیر ستاد راهیان نور هم نقص فنی اتوبوس را تکذیب کرده و هم اجباری بودن اردو را.
وی همچنین درباره واکنش ها به این اردوهای اجباری گفت: سالانه بیش از یک هزار نفر در سواحل دریای شمال غرق می شوند ولی کسی شنا کردن در دریا را ممنوع نمی کند. دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور اجباری بودن این اردوها را هم گفتاری دروغ و بیانی بی اساس و ناجوانمردانه دانست.
یعقوب سلیمانی گفت که اتوبوس حامل دانش آموزان کشته شده بروجنی به لحاظ فنی کاملا سالم و مناسب بوده است. سلیمانی گفت: سالانه بیش از یک هزار نفر در سواحل دریای شمال غرق می‌شوند ولی کسی شنا کردن در دریا را ممنوع نمی‌کند و یا در سال گذشته ۲۶ هزار نفر از هموطنانمان در جاده های کشور جان خود را از دست دادند اما کسی مسافرت را تحریم نمی‌کند.

حاجی بابایی به خاطر تصادف اتوبوس دختران استیضاح نمی‌شود!

عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به حادثه خونين اخیر گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این زمینه مطرح نیست. علیرضا خسروی اظهار داشت: بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش که از سوی شماری از نمایندگان مجلس ممکن است بخواهد پیگیری شود، خیلی لازم نیست!
وی تصریح کرد: در این بخش به این دلیل که مسئولیت‏ها بین آموزش و پرورش و مسئولان اردویی در این اعزام‏ها تقسیم می‏شود، ضرورتی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش وجود ندارد! خسروی بیان کرد: تصادفی که اخیراً رخ داد و سبب فوت شماری از دانش ‏آموزان کشورمان شد، در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت و یک‏سری مسائل در این حوزه بررسی شده است و امیدواریم در این بخش به راهکارهای جدیدی برسیم!
وی تصریح کرد: اردوهایی که به صورت دانش‏آموزی برگزار می‏شود، تقریباً در تمام کشورهای جهان مرسوم است و چنین اردوهایی در سبک‏های مختلف و با نتیجه‏گیری‏های متفاوتی همواره برگزار می‏شود!

آخرین دقایق عمر دانش آموزان بروجنی چگونه گذشت؟

در همين حال ایسنا گزارش داد: مشاور تحصیلی کاروان راهیان نور دانش‌آموزان بروجنی که پس از حادثه هنوز در بیمارستان گلستان اهواز به سر می‌برد، گفت: اتوبوس ما مشکل فنی داشت و به همه مسئولان کاروان اطلاع دادیم؛ تنها به خواجه حافظ شیرازی نگفتیم که اتوبوس مشکل دارد.
اسماعیل پاک‌روان که در همه مسیر کاروان کنار دست راننده اتوبوس نشسته بود و از وضعیت اتوبوس و مشکل آن به خوبی مطلع بود، در تشریح حادثه واژگونی اتوبوس اظهار کرد: اتوبوس از همان ابتدای مسیر حرکت خاموش می‌شد و راننده می‌گفت که اتوبوس خطای کامپیوتری دارد و با خاموش و روشن شدن ری‌ست می‌شود. صاحب ماشین ۱۰ روز است که اتوبوس را خریده است و می‌گفت اتوبوس هیچ مشکل فنی ندارد ولی اتوبوس نقص فنی داشت و چندین بار در مسیر خاموش می‌شد.

وی افزود: در اهواز پس از بررسی مشکل اتوبوس گفتند که ترمز آن مشکل دارد و شیلنگ ترمز فشار را تحمل نمی‌کند. پس از آن مشکل ترمز کمتر شد و تنها مشکل خاموش و روشن اتوبوس را داشتیم. در بازگشت در سد کارون سه برای شام توقف کردیم و پس از آن حرکت کردیم که اتوبوس در مسیر حرکت در سربالایی کاملا می‌ایستاد و در باند خود خاموش می‌شد.

پاک‌روان گفت: من با خانواده‌ام تماس گرفتم و گفتم که گمان نکنم سالم به خانه برسم. اتوبوس خراب بود و قضیه جدی شده بود. پس از آن اتوبوس حرکت می‌کرد و در دست‌انداز اول راننده گفت اتوبوس ترمز ندارد؛ سرعت اتوبوس ۳۵ کیلومتر بود و مشکل ترمز اتوبوس از ریتارد آن بود که کار نمی‌کرد. با از کار افتادن ریتارد سرعت اتوبوس خود به خود بالا می‌رفت و راننده حداقل ۲۰ تریلر را به صورت شاخ به شاخ رد کرد. در حال حرکت اتوبوس همه دانش‌آموزان جیغ می‌زدند و راننده ماشین‌های روبه‌رو را یکی یکی رد می‌کرد. وی افزود: با همراهی مدیر دبیرستان به سراغ دانش‌آموزان رفتم و به آنها گفتیم که صلوات بفرستند و ذکر بگویند که ناگهان اتوبوس در یکی از پیچ‌ها واژگون شد. در آن موقع دانش آموزان در گروه‌های سه و چهار نفره نشسته و کمربندها را بسته بودند.
ذوالفقار خدادادی پدر یکی از مسافران اتوبوس نیز که اکنون در بیمارستان گلستان اهواز بستری است، اظهار کرد: متاسفانه جاده‌های بین چهارمحال و بختیاری و خوزستان بسیار قدیمی و خطرآفرین هستند. در این مسیر قطار هم وجود ندارد و مسیر کوهستانی بسیار خطرناک است.

وی افزود: باید چاره‌ای برای جاده‌های این مسیر اندیشیده شود که دیگر چنین حوادثی برای مسافران پیش نیاید. خوزستان استان پرترددی است و همیشه کاروان‌های راهیان نور از این مسیرها گذر می‌کنند؛ مسئولان امر در این زمینه باید توجه و تدابیر بیشتری اتخاذ کنند و این مسیر را اصلاح کنند.
وضعیت جسمانی مشاور تحصیلی کاروان بهبود یافته و امروز مرخص می‌شود. درجه هوشیاری مریم باباخانیان، یکی از دانش‌آموزان مجروح حادثه نیز هنوز پنج است و وضعیت او تغییری نکرده است. مرضیه امانی و محدثه زمان‌پور نیز روز گذشته پس از مرخص شدن، اهواز را ترک کرده‌اند و سایر مجروحان نیز در بخش‌های بیمارستان گلستان اهواز بستری هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۲:۲۹
ای دل دیوانه بشنو این مرم زندگیست آنکه گریان کرد چشمی را نصیبش خنده نیست. (9007)
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۲:۴۲
ولش کنین اینو بابا مگه این باید تصمیم بگیره . مهم اینه که من دیگه عمرا بذارم بچم با مدرسه جایی بره . مگه بچه آدم الکیه با این همه خون دل بزرگش کنی بعد بدی دست یک آدم بی فکر که نه خجالت سرشون میشه نه شرم و حیا . (9009)
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۳:۵۸
جناب یعقوب سلیمانی دبیر ستاد راهیان نور شمال رفتن به میل خود مردمه ...... بهار خواهشا حذف نکن (9018)
سیروسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۸/۰۴ ۰۱:۴۶
فکر نکنم اون قسمتی که حذف کردین چیزه بدی بود اما بازم خدارو شکر نظرم ثبت شد (9199)
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۶
آقای دبیر ستاد راهیان نور آقای یعقوب سلیمانی که هم نام و هم نام خانوادگی شما از اسامی پیغمبران خداست به جای این صغری- کبری چیدن ها اول در درگاه ایزد یکتا استغفار کن که چرا درست به وظیفه و مسئولیت کاری خود عمل نکرده اید و ضمنا اگر هم قرار هست
سفسطه و مغلطه گویی شود حد اقل باید به نحوی سخن گفت که قسمتی از آن درست باشد نه از اول تا آخرش نادرست. برای اینکه خوب تفهیم شود.
1-کدام مرجع رسمی و یا غیر رسمی به شما اطلاح داده است که هر ساله بیش از یک هزار نفر در دریاچه خزر و یا هر جای دیگر غرق می شوند؟
2-با اینکه جان این غرق شده گان هم بسیار بسیار عزیز است به دو نکته باید توجه داشت:
اولا اگر این اتفاق می افتد قسمتی از گناه آن به عهده مسئولین می باشد
که سواحل را تا حد استاندارد ایمن نمیکنند چون نمی خواهند که ایمن کنند وگرنه بیشتر کشورهای دنیا دریا دارد ولی با همه امکانات و تجهیزات.
ب-اگر کسانی با اختیار صد در صد خود و برای شادی و ورزش و تفریح وارد دریا میشود با اطلاع از همه خطرات .اگر اتفاقی برایش می افتد.در مملکت ما عرف بر اینست که کسی
اعتراضی نکند و معمولا اعتراضی هم نمیشود.
2- مشاور تحصیلی این دخترکان بی گناه که زنده و حی و حاضر میباشد
و برای دروغ گفتن هم هیچ پاداش و ترفیعی نمیگیرد و تمام لحظات طی کردن سفر در اتوبوس بوده است گفته که وقتی دیدم اتوبوس نقص فنی دارد و خود راننده نیز کاملا به این امر واقف است از خانواده ام خدا حافظی کردم حالا شما با کدام دلیل و برهان و به استناد چه مدارکی مطلب را حاشا میکنید.
3-خوب قرار نیست که تمام مسافرت ها قطع، دریارفتن ها ممنوع و تمام امور اقتصادی و تفریحی و زیارتی بر طبق استدلال.... شما ممنوع و مملکت فلج شود. به جای آن بهتر است تعدادی انسان کاردان و .متعهد را به ... به کار گماشت که اینگونه مسایل در مملکت ما به حداقل برسد. اسغفار کنید و از همه داغداران حلالیت بطلبید و به عنوان عذرخواهی از کار خود کناره گیری نمایید. (9020)
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۵:۳۶
دریا رو ممنوع نمی کنند، ولی دریا نوردی رو اجباری هم نمی کنند، فرق این دو مسئله اینه عزیزم، بحث اعزام نیست، مشکل اعزام اجباریه عزیز دلبندم......!!!! (9027)
mehrzad
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۶:۱۰
خون تک تک این گل ها گردن تو هست آقای مشاور...سهل انگاری خوتونو توجیح نکیبد... (9038)
قلم سفید
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۱۷:۲۱
خلااااااااااااااصه این داستان که هر بار اتفاقی میفته و تک تک مسئولین تقصیر رو گردن یک دیگه میندازن ادامه دارد.
این نیز بگذرد برید سرچ کنید من تو سالهای قبل هم از این حوادث زنجیره ای اونم برای کاروان راهیان نور داشتیم . اینم وقتی زمان بهش بخوره همه فراموش میکنن مثل خیلی از مسائلی که تو این مملکت میگذره .
................ (9045)
عطا
۱۳۹۱/۰۸/۰۲ ۲۳:۵۹
.... بچه های دسته گل مردم را پر پر کردین
فکر نکنم خودت بچه داشته باشی اقای دبیر ستاد نور
چون اگه میداشتی و میدونستی که بزرگ کردن و به این سن رسوندن بچه به این راحتی ها نیست که..... ببرینشون اردو و به کشتنشون بدین بعد بجای عذر خواهی و به دادگاه رفتن این اراجیف را سرهم کنین
بهار مدیون من باشی اگه چاپ نکنی (9083)
۱۳۹۱/۰۸/۰۳ ۰۹:۲۵
اين رويه تمام دولتي هاست كه هيچ گونه تقصيري را بعهده نگيرندو ديگران را در ان كوتاهي وقصور درگير كنندو اين اقا هنوز نميفهمد كه دريا رفتن مردم باختيار وانتخاب خودشان است اما اردو بردن بچه هاي مردم بزور نمره وامتياز وباظاهر رضايت نامه والديني ميباشد ديگر خودمان را كه نميتوانيم گول بزنيم حتما بايد خونهايي ريخته شود تا بلكه به تصميم هاي اشتباه خودمان پي ببريم؟ (9099)
۱۳۹۱/۰۸/۰۴ ۲۳:۵۵
موافقم (9298)
۱۳۹۱/۰۸/۰۳ ۱۰:۱۸
دیروز تو اخبار اعلام کرد که اردوی راهیان نور اجباری نیست. (9105)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۸/۰۴ ۲۳:۵۱
به خدایی که می پرستید این اردو اجباری هست.ازماپدرومادرها ایراد نگیریدمدیر به ماگفت اگرتوکارنامه نمره آمادگی کم شدتقصیرمانیست نق نق نکنید فرقی باید بین بچه ای که رفته بابچه ای که نرفته باشه .این استدلال مدیرمابود پس نگویید تقصیر خانواده هاست مابه اجبار اردو فرستادیم. (9297)