به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۸:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۵۳۲۶۶
ابتکار در یک نگاه

خوش بینی جانشین اشتون به مذاکرات ايران

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار روز سه شنبه تیترهای روحانی در پهنای باند و زندان و جریمه نقدی برای م. ر را بازتاب داد.
خوش بینی جانشین اشتون به مذاکرات ايران
این روزنامه عنوان روحانی در پهنای باند را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: افزایش سرعت اینترنت، در چند روز اخیر محل بحث‌های متنوع و فراوانی بوده است. اظهار نظر جالب توجه رییس جمهور در نشست خبری روز شنبه با این عنوان که گاهی آدم پای اینترنت خوابش می برد مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. روحانی در این نشست خبری ضمن انتقاد از سرعت پایین اینترنت برای شهروندان ایرانی، وجود اینترنت پرسرعت را از راه‌های پیشرفت علمی کشور دانسته و گفته بود: اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد.

روزنامه ابتکار موضوع زندان و جریمه نقدی برای «م. ر» را برجسته کرد و نوشت: سخنگوی قوه قضاییه در شصت و هشتمین نشست خبری از سلسله نشست‌های دیدار با خبرنگاران که بیش از سایر نشست‌ها به درازا کشیده شد، اطلاعات تازه‌ای از جنجالی‌ترین پرونده های قضایی کشور ارائه کرده و خبرهای بسیاری را به رسانه‌ها اعلام کرده است. وی در این نشست به صدور حکم دادگاه بدوی در پرونده یک مقام ارشد دولت سابق اشاره کرده و گفته است که به دلیل اینکه حکم قطعی نیست از بیان جزییات آن معذورم، اما در حکم صادره برای وی حبس و جزای نقدی وجود دارد. این در حالی است که پیش از این رییس کل دادگستری استان تهران در خصوص پرونده «م. ر» یکی از مقامات ارشد دولت سابق گفته بود: پرونده قطور و سنگین است و تا هیات شعبه دفاعیات و لوایح متعدد ارائه شده را بخوانند زمان می‌برد اما طبق اطلاعی که گرفته‌ام، بزودی رای پرونده صادر می‌شود.

حتی یک گام خلاف قانون برنداشتم تیتر دیگر این روزنامه است. سعید مرتضوی روز گذشته در حالی وارد دادسرای عمومی و انقلاب تهران شد که در بیان علت حضورش به سه پرونده مربوط به تخلفات در تامین اجتماعی، شکایت فاضل لاریجانی و شکایت وکلای عباس پالیزدار از وی، اشاره کرده بود. درحالی که عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک نیز در جلوی دادسرا حاضر شده بود، سعید مرتضوی اعلام کرد که حضور وی در دادسرا ربطی به موضوع کهریزک ندارد و رای آن پرونده صادر شده و با اعتراض وی آن پرونده در مرحله تجدید نظر است. وی ادامه داد: اعتقاد راسخ من این است که در طول خدمتم در سازمان تامین اجتماعی یک گام خلاف قانون برنداشته‌ام و همه اقدامات و دستورات را بر اساس قانون انجام داده‌ام.

روزنامه ابتکار با انتخاب عنوان بازگشت سازمان برنامه تا یک ماه دیگر، نوشت: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نوبخت در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با توجه به این که اصل 126 قانون اساسی این اختیار را به رییس جمهور می‌دهد که خود مسوولیت 2 معاونت برنامه‌ریزی و توسعه را برعهده داشته باشد، آقای روحانی نیز این مسوولیت را به شخص من واگذار کرده است. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: با تدابیری که اندیشیده‌ایم و با استفاده از نظر کارشناسان به نظر می‌رسد حداکثر تا یک ماه آینده بتوانیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی را دوباره احیا کنیم.

این روزنامه موضوع خوش بینی جانشین اشتون به روند مذاکره با ایران را بازتاب داد. وزیر خارجه کشورمان بامداد روزگذشته در راس هیاتی برای ملاقات با کاترین اشتون، مقامات بلژیکی و نیز مقامات اتحادیه اروپا که مقر آن در بروکسل واقع شده است راهی بلژیک شد. محمد جواد ظریف در ادامه به لوکزامبورگ و سپس ایتالیا سفر خواهد کرد. فدریکا موگرینی که 41 سال دارد از هفت ماه پیش وزیر امور خارجه ایتالیا بوده است. شنبه در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل به عنوان جانشین کاترین اشتون برای سرپرستی سیاست خارجی این اتحادیه انتخاب شد. وزیر خارجه ایتالیا در نخستین اظهارات خود پس از انتخاب شدن به عنوان مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد تا ماه نوامبر 2014 توافق جامع هسته‌ای با ایران بدست آید. موگرینی همواره در جهت حل مساله هسته‌ای ایران ابراز خوشبینی کرده و معتقد است پس از دستیابی به یک توافق نهایی، اوضاع در منطقه خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد.