به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۸
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۶۸۵۷۶

نيشخند ثروتمندان پس ازدريافت يارانه‌ها!

گروه مقالات: حميد نجف از فعالان مدافع حقوق كارگران در متن ارسالي خود براي بهارنيوز نوشته است: حدود يك سال از طرح انصراف از يارانه ها مي‌گذرد، طرحي كه طبق آن قرار بر حذف يارانه دهك هاي بالاي جامعه بود، راه حلي كه به دلايل مختلف با عدم همراهي بخشي از ثروتمندان كشور به شكست انجاميد. اين روزها، كارشناسان اقتصادي دولت و نمايندگان كميسيون اقتصادي مجلس روزهاي سختي را سپري مي‌كنند، از يك سو ادامه تحريمها بين المللي و از سويي ديگر كاهش شديد بهاء نفت و از همه دشوارتر موضوع پيچيده تداوم پرداخت يارانه ها، مواردي كه كار بررسي بودجه پيشنهادي دولت براي سال 94 را بسيار دشوار نموده است. بعضي از دولتمردان محترم از بيم نقايص اطلاعاتي و نارضايتي احتمالي مردم، قطع يارانه حدود ده ميليون افراد شناسايي شده و متمول جامعه را به صلاح نمي دانند.

دولت در حقيقت سرك كشيدن به حساب و كتابهاي مالي مردم را جايز نمي داند امري كه حتي در كشور هاي پيشرفته دنيا جزء طبيعي ترين و بديهي ترين حقوق دولتها بي شمار مي‌آيد. دولتها در حقيقت با دستيابي به همين اطلاعات است كه مي‌توانند جلوي بسياري از مفاسد و چالشهاي اقتصادي كشورخود، از جمله فرار مالياتي، ارتشاء، اختلاس و غيره را بگيرند. دولتها حتي با استفاده از اين داده ها مي‌توانند نسبت به شناسايي و حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه خود اقدام نمايند.

امروزه در اين كشورها شفاف سازي مالي جزء اولين و بديهي ترين ركن پيشگيري و مقابله با فساد مالي بشمار مي‌آيد، امري كه ما هم بايد در راستاي مبارزه با فساد آن را سر لوحه كارخود قرار دهيم.
چرا بايد شخصي كه در ماه ميلياردها تومان در حساب بانكي خود جابجا مي‌كند، همچنان از يارانه نقدي استفاده نمايد؟ دولت محترم در برابر كساني كه با اعتماد به او از يارانه خود صرف نظر كردند، چه پاسخي خواهد داشت؟ چه واهمه اي از طبقه سرمايه دار جامعه وجود دارد، كه ما بايد براي رضايت آنان از حقوق اكثريت مردم خرج كنيم؟

چرا نسبت به باز پس گيري حدود70 درصد مطالبات معوق بانكي در دستان اين گروه اقليت نگران نيستيم؟ اگر نگراني نسبت به نبود اطلاعات است، چرا وزير محترم اقتصاد، سال گذشته از شناسايي حدود ده ميليون يارانه بگير ثروتمند جامعه سخن گفتند؟ اگر اينگونه است، پس چرا نسبت به حذف يارانه آنان اقدامي صورت نمي گيرد؟ كسري بودجه دولت ناشي از پرداخت يارانه ثروتمندان از چه طريقي جبران مي‌شود؟ از محل فرار مالياتي آنان يا مطالبات معوق بانكي آنها يا همچنان از ميان سفره طبقه محروم جامعه، مديران با ذكاوت دولت تدبير و اميد و همچنين نمايندگان محترم مجلس بايد هرچه سريعتر جلوي اين اجحاف بزرگ اقتصادي در كشور را بگيرند، چراكه ادامه اين وضعيت در اين شرايط خطير اقتصادي نه به نفع مردم است و نه اقتصاد كشور...

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۲:۴۰
خانواده هایی هستند که بالای 3 یا 4 میلیون تومان در ماه درامد دارند و گرفتن یا نگرفتن یارانه نقدی برایشان مهم نیست. اگر دولت اقای روحانی یارانه این افراد را حذف نماید این اقدام باعث جلب اعتماد بیشتر طبقات فرودست جامعه می شود و مطمئنا باعث افزایش ارای ایشان در دور بعدی خواهد شد. پس دولت باید یارانه افراد پردرامد را حذف کرده و نیز طرح هایی مانند ارایه سبد کالا به طبقات محروم را البته با برطرف کردن نقاط ضعف ان ادامه دهد. (287785)
عبدالوحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۶:۲۱
ان فرودستانی که شما می گویید که اگر حال کارکردن و مولد بودن را ندارند چرا پول مفت بگیرند و اوناییکه از صبح تا شب می دوند و پولی بالاتر از سه یا چهار میلیون درامد دارند چرا باید حذف بشوند ایا این باید پاداش دئندگی زیاد و کار فراوان انها باشد اینها اگه در کشوری همچون ژاپن بودند پاداش هم میگرفتن
یک معتاد که حال کار کردن نداره چرا باید جامعه به او پاداش هم بدهد (287855)
مجیدجان!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۲:۵۵
بالاخره این حقیر نفهمیدم تعریف دقیق یارانه چی هست؟ یه زمانی بحث این بود که مثلا یارانه باعث پایین بودن قیمت بنزین است و صد البته افرادی از بنزین استفاده میکنند که متمول هستند و در مقابل افراد پایین جامعه نمیتوانند از این یارانه (بنزین) بهره ببرند. هر چند این مقوله به صورت غیر مستقیم نادرست است چرا که کرایه تاکسی و کلا هزینه حمل و نقل در نهایت برای همه قابل استفاده است ولی به هر حال توجیه خیلی بیراهی هم نبود. کسی که خانه 1000 متری دارد از برق بیشتر ایتفاده میکند تا کسی که تو یه اتاق 12 متری زندگی (287792)
یارانه نگیر
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۳۳
دولت باید اعلام کند اسامی تمام یارانه بگیرن را ماه بعد اعلام می کند تا شاید میلیارد هایی که از حق فقیر آن جامعه همه نمی گذرند خجالت بکشند و قبل از اعلم عمومی انصراف دهند (287816)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۲:۵۷
به نظرمن قطع کردن یارانه ازروی حقوق ها فقط حق کارمندان بیچاره را که حقوقشان روشن و واضح است را پایمال می کند و بی دردهای چندملکه و سودپول بانکی خور که دسترسی به دارایی هایشان سخت است ازاین قائله به آسانی فرار می کنند.
درضمن بایدفرهنگ سازی شود و مردم خودشان وجدانشان را قاضی کنند نه چون آشنای ما که پزشک است و کنارش ساخت و سازهم میکند و یارانه هم می گیرد و انصراف هم نداد! اینگونه افرادکه اقتصادانگلی را توسعه می دهند راباید بافرهنگ سازی وتغییرفکرواداربه انصراف کرد نه بااین مکانیسم! (287793)
مجید جان!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۲:۵۹
... میکند. به هر حال کلا پیش فرض این بود که بیت المال در بین افراد به صورت مساوی تقسیم نمیشود. خب حالا عدالت رعایت شده و بقیه قضایا! اینکه دولت قبل و فعلی توان هدایت یارانه را ندارند دلیل نمیشود برخی را به هر بهانه ای از بیت المالی که مال همه است محروم کنید. اگر فرد یا افرادی از رانتی استفاده کرده و به ثروتی دست یافته مشکل رانت را درست کنید ولی اگر کسی از راه حلال درآمد داشته و متمول هست هیچ دلیل ندارد بیت المال به او تعلق نداشته باشد. بیت المل برای همه هست و آنهم به اندازه مساوی. اگه خیلی ... (287795)
مجید جان!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۰۲
... قدرت دارید برید یقه امثال رحیمی و زنجانی و خاوری و ... بگیرید چرا زورتون فقط به افراد معمولی جامعه میرسه؟ حتی اگر قانونی برای محروم کردن هر یک از افراد جامعه از بیت المال تصویب شود اون قانون محکوم است. با تصویب قانون هم نمیتوان حقوق قانونی کسی را ازش گرفت! (287796)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۳۲
همه این مسائل بر می گرد به عدم اعتماد مردم به ساختار دولت که رييس و وزیر عوض میشه ولی مدیر فاسد سر جاشه انوقت همین میشه که 73 میلیون نفر انصراف نمیدن چون مطمئن نیستند که این پول مشکلات و حل میکنه و صرف اختلاس و فساد و.... نمیشه!!! (287802)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۵۰
وگرنه همین مردم دردوره ی مصدق به دلیل اعتماد به دولت سختی را به جان خریدند و به دولت وام دادند تانفت را ملی کند.همین مردم ازشکم و رفاه خودشان گذشتند و جان و مالشان را به جبهه های جنگ هشت ساله فرستادند ولی اکنون... (287818)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۳:۵۷
چگونه است که دولت محترم به خود اجازه می دهد در قالب طرح افزایش جمعیت به اتاق خواب مردم سرک بکشد و لی از سرک کشیدن در حساب بانکی افراد شرم دارد؟ (287808)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۴۸
دولت این کارو نکرد ووزارت بهداشت هم مقاومت زیادی جلوی این طرح داشت. منصف باشید کسای دیگه ای سرک کشیدن نه دولت.دولت اصلا یک سخنرانی علنی و صریح دراین رابطه داشت؟ (287817)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۱۹
طرح سرک کشیدن مربوط به دولت نیست . این سیاست از محل دیگری ابلاغ شده و دولت را مجبور به اجرای این سیاست می کنند. ضمناً همه دارایی مردم بخصوص ثروتمندان داخل حسابهای بانکی نیست...ملک ،زمین ، سهام ، کارخانه، حساب خارجی و......تنها افرادی که حسابشان مشخص بوده و راه فراری ندارند جماعت حقوق بگیر است که قبل از دریافت حقوق حتی مالیاتشان کسر شده و حق بیمه می دهند و اقساط آنها مرتب کم می شود اگر ضامن کسی شده باشند با یک نامه بدون اطلاعشان از حقوقشان کسر می شود و .... (287834)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۴:۱۸
با سلام
وقتی که بحث یارانه نقدی مطرح شد گفته شد پول یارانه را به خود افراد می دهیم تا خودشان مدیریت کنند و جبران افزایش قیمت سوخت و غیره بشود. حالا که خرشان از پل گذشته است و سه هزار ملیاردی دزدی می شود گیر داده اند به این چندرغاز یارانه که در حد پول نان هم به زور می شود و هر روز تن مردم را می لرزانند که یارانه می دهیم یا نمی دهیم.اوفوا بالعهود ای مسلمانان.... (287810)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۰۳
چه زیباست افرادیکه وضع مالی شان بدنیست از گرفتن یارانه انصراف دهند. نکند یک وقت ما مصداق فرمایش امام حسین (ع) باشیم : یعنی انسان بنده دنیاست . (287827)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۲۹
به نظرمن یارانه حق همه مردم است که یکنواخت دریافت کنندزیرااین مبلغ قبلا به سوخت وانرژی پرداخت میشده حالاکه قیمت انرژی آزادشده وهرکس بیشترمصرف کندهزینه اش رامی پردازددلیلی نداردیارانه نگیرد (287838)
کار شناس در همه امور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۵:۵۲
زمانی که طرح خود انصرافی بود بک عده از همین اقایون تو مجلس مرد م تشویق کردند که انصراف ندهند برای این که دولت زمین بخوره. (287846)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۶:۳۸
بنده‌نزدیکانم‌رو‌میشناسم‌که‌یارانه‌میگیرن‌ولی‌میدن‌به‌کسیکه‌نیاز‌داره
پریروز‌‌پدرم‌میگفت‌تو‌نانوایی‌یکی‌دویست‌تومان‌دراز‌کرده‌وگفته‌هر‌چی
به‌این‌میرسه‌نون‌بدین‌به‌خدا‌اینگونه‌انسانها‌وجود‌دارن

‌ترس‌برادر‌مرگه،باید‌خطر‌کرد‌تا‌موفق‌شد (287863)
ماهر
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۷:۰۰
من با حقوق بازنشستگی یک ونیم میلیون تومان از دریافت یارانه خود و چهار عائله ام صرفنظر کردم و معتقدم (هرکه نان از عمل خویش خورد ـمنت حاتم طایی نبرد).با کار بیشتر این نواله را جبران میکنم. (287874)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۷:۳۴
بنظرمن بااين کارها دولت روحاني کارش تمومه.چون کافيه يه نفربيادودروعده هاي انتخاباتيش بحث يارانه رو مطرخ کنه.ضمنااززمان روي کارآمدن اين دولت چيزي ازنظروضع اقتصادي تغييرنکرده وهرجاکم ميارن ميندازن گردن دولت قبل.البته متظورم اين نيست که دولت قبل خوب بوده. (287887)
ليلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۱۸:۲۵
با سلام ، واقعا متأسفم ، من تا قبل از ازدواج تحت پوشش كميته امداد بودم ، 3ساله ازدواج كردم ،خانه دار هستم ، شوهرم راننده تاكسي هستش، درآمدشم زير 1 ميليونه ، در مرحله دوم به اشتباه نتوانستم ثبت نام كنم ، الان 9 ماهه يارانم قطع شده ، تمام اعضاي خانوادم و همچنين همسرم يارانه ميگيرند ، واقعا" اين انصافه كه يارانه افراد ثروتمند هر ماه به حسابشان واريز شه ، اما منه شهروند نيازمند از دريافت يارانه محروم باشم ...؟! (287901)
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۲:۱۲
من هم ثبت نام نكردم ولي ناراحت هم نيستم. شما هم ناراحت اين پول ناچيز نباش. (287987)
شغل ازاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۱:۵۳
به خدا کارمندهایی رو میشناسم که با ماشین مدل بالا میرن تو صف سبد کالا این مقیاس درستی نیست که هر کس شغل ازاد داره پول پارو میکنه مگه کسی که زحمت میکشه ایرانی نیست پول زیاد در میاره زیاد هم مالیات میده ربطی نداره که یارانه نگیره (287981)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۲:۴۶
آخه مگه خانوادهی با درآمد 2500000 در ماه خیلی ثروتمنده؟ یک نفر که با خانومش دو نفری کار می کنن و در آمدشان به همین مقدار میرسه نباید یارانه بگیرن؟ مگه گران شدن اجناس برای اونها هم نبوده؟ این حرفی که خیلیا ساده لوحانه مدافع قطع یارانه ثروتمندان شدند دامن اونها را هم خواهد گرفت.مثل اینه که بگیم چون یک خانوم ارث داره حق گرفتن مهریه رو نداره!!!!!!!!!!!!!!! (287999)
سما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۵ ۲۲:۵۸
با سلام به نظرم لازم نیست دولت بگه خود پولدارها باید انصراف بدن واقعا جای خجالت داره کارخانه دار یا پزشکان متخصص یارانه بگیرن (288002)