به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۵۵۵۱۶

تصاویر خیره‌کننده از فضا در رقابت عکاس​ها

گروه عکس: رقابت سالانه «عکاس نجوم سال» با نمایش اسرار جهان در قالب تصاویر خارق‌العاده‌ای از عبور رقصان ابرها در کهکشان راه‌شیری گرفته تا یک خورشیدگرفتگی زیبا در کنیا، برندگان خود را اعلام کرد.
تصاویر خیره‌کننده از فضا در رقابت عکاس​ها
جیمز وودند از میدلندز غربی توانست از حدود 1000 عکاس آماتور و حرفه‌ای در سراسر جهان پیشی گرفته و عنوان عکاس نجومی سال 2014 را از آن خود کند. تصویر وی علاوه بر کسب 2440 دلار جایزه نقدی، در نمایشگاه تصاویر برنده رصدخانه سلطنتی گرینویچ به نمایش گذاشته شد. داوران مسحور زیبایی تصویر شفق سبزرنگ وودند بر فراز آسمان شب ایسلند شدند که در تالاب منجمد Jökulsarlon در پارک ملی Vatnajökull منعکس شده است.

از جمله تصاویر تقدیرشده در هر گروه و جوایز خاص یک تصویر خیره‌کننده زمین از آستانه فضا است که پاتریک کولیس با کمک بالونی که از کلورادو به ارتفاعات بالا ارسال کرده، ثبت کرده است. تصویر دیگر یک مارپیچ از گاز فوق داغ در سطح جوشان خورشید است که توسط الکساندرا هارت ثبت شده است. داوران همچنین تحت تاثیر سایه تیره در مقابل پس‌زمینه خط افق زیبای دشتهای کنیا و خورشیدگرفتگی ترکیبی نادر که توسط یوجین کامنوف از آلمان به تصویر کشیده شده بود، قرار گرفتند.

تصویر خشن اما مجلل سازه‌های سنگی وایراراپا در نیوزلند در تضاد با ابرهای غبار رقصان در سراسر کهکشان راه شیری برای کریس مورفی جایزه پاتریک مور را برای بهترین تازه‌وارد به ارمغان آورد. تصاویر ثبت شده در گروه عکاس جوان نجوم سال داوران را بسیار تحت تاثیر قرار داد که در آن، شیشیر و شاشانک دولاکیا از آمریکا به عنوان برندگان این گروه اعلام شدند. تصویر آنها به نمایش سحابی سر اسب در برابر درخشش قرمز تابش زمینه سحابی پرداخته که در فاصله 1500 سال نوری از زمین قرار دارد.

رقابت عکاس نجومی سال توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ و مجله آسمان در شب بی‌بی‌سی برگزار می شود. این رقابت که اکنون در ششمین سال خود قرار دارد، تعداد رکوردشکن بیش از 2500 اثر را از 51 کشور جهان دریافت کرده بود. بهترین تصاویر در نمایشگاه رایگانی در مرکز رصدخانه سلطنتی گرینویچ به نمایش درخواهند آمد که از 18 سپتامبر 2014 تا 22 فوریه 2015 برای عموم قابل مشاهده هستند.



تصویر برنده جیمز وودند از شفق‌قطبی و انعکاس آن در پارک ملی Vatnajokull


سحابی سر اسب که جایزه عکاس جوان نجوم سال را از آن عکاسان خود کرد


تقابل سازه‌های سنگی با ابرهای غبار رقصان در برابر کهکشان راه‌شیری


بقایای ابرنواختر IC 1340 در سحابی سمحاق (پرده) در صورت‌فلکی ماکیان


تصویر اختفاء ناهید-ماه از چول کوان از کره جنوبی


روشنایی صبح کاذب با سیاره ناهید که صفحه منظومه شمسی را نمایش می‌دهد


سحابی مارپیچ، نزدیکترین سحابی سیاره‌ای به زمین در فاصله 700 سال نوری


تصویر انحنای زمین در کنار رشته کوه بلند راکی از فضا


مزرعه بادی مرکزی در لیک‌جورج استرالیا(چپ) و کسوف کامل از هواپیمایی بر روی تورکانا در کنیا


سحابی NGC 1999 در زیر کمربند اوریون
مرجع : ایسنا