به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ ساعت ۰۱:۵۷
کد مطلب : ۷۳۲۸۲
وزيران خارجه صبح چهارشنبه لوزان را ترك مي‌كنند

اخبار ضد و نقيض از آخرين ساعات مذاكرات

گروه سياسي: در بامداد چهارشنبه به وقت ايران خبرگزاري رويترز به نقل از ديپلمات‌هاي غربي حاضر در لوزان گزارش داد: کشورهای گروه 1+5 تا بامداد روز چهارشنبه به ایران فرصت داده‌اند که برای پذیرفتن چارچوب کلی تصمیم بگیرد، اما ساعتي بعد يك ديپلمات آمريكايي اين خبر را تكذيب كرد.
اخبار ضد و نقيض از آخرين ساعات مذاكرات
اين مقام آمريكايي گفت مذاكرات در روز چهارشنبه نيز ادامه خواهد يافت تا نتيجه نهايي حاصل شود. در همين حال سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که درصورت عدم دستیابی به چارجوبی برای توافق سیاسی تا پایان روز سه‌شنبه، آمریکا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد. جاش ارنست همچنین گفت که آمریکا در صورتی با تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق موقت موافق است که روند گفت‌وگوها سازنده باشد. اين در حاليست كه قبل از ارنست، ماري هارف ديگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود هنوز چندین موضوع دشوار باقی مانده است اما در روزهای اخیر مذاکرات به حد کافی پیشرفت داشته‌ که بتوان مهلت آن را تا روز چهارشنبه تمدید کرد. لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه نیز گفت که مذاکرات درحال پیشرفت اما پیچیده است و ممکن است تمام شب ادامه یابد. همزمان خبرها از لوزان سوئیس حاکیست، وانگ یی وزیرخارجه چین محل مذاکرات را ترک کرده و به کشورش بازگشته است.

ولایتی: دلیل عدم عقب ‌نشینی از مواضع اتمی

در همين حال، مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب با اشاره به خدعه‌های آمریکا در مذاکرات گفت: تجربه نشان داده که به‌ محض عقب‌نشینی در یک عرصه، آمریکایی‌ها موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند،
سئوال پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبري از دكتر علی‌اکبر ولایتی: این خدعه‌ آمریکا در مذاکرات هسته ای که می‌فرمایید چیست؟

ولایتی: خدعه همین تفکیک کلی و جزئی است. می‌گویند اول شما به آنچه تعهد می‌کنید عمل کنید، بعد ما ارزیابی می‌کنیم و اگر شما درست عمل کرده بودید، تحریم‌ها را به تدریج بر‌می‌داریم. قبلاً در اوایل دهه‌ هشتاد هم این کار را کرده بودند. گفتند شما فقط برای مدت کوتاهی غنی‌‌سازی را متوقف کنید، بعد گفتند که کار یوسی‌اف را متوقف کنید. دو سال و خرده‌ای به همین منوال گذشت. ما کاملاً با آن‌ها همکاری کردیم، ولی دیدیم آن‌ها قدم‌به‌قدم جلوتر می‌آیند. کم‌کم گفتند شما موشک‌های با بُرد بلند برای چه می‌خواهید؟ بعد موضوع موشک‌های ما را در بروکسل (مرکز ناتو) مطرح کردند و گفتند شما می‌خواهید اروپا و اسرائیل را هدف بگیرید و ما با این اقدامات شما مخالفیم. تا آمدیم راجع‌به مسئله‌ی موشک‌ها صحبت کنیم، موضوع حقوق بشر را مطرح کردند. آن‌ها همواره این سه موضوع را مطرح می‌کنند و هیچ شکی نداریم اگر ما در قضیه‌ی هسته‌ای عقب‌نشینی کنیم، همان‌طور که پیش از این یک بار چنین کاری کردیم، آن‌ها موضوع دیگری را مطرح خواهند کرد.