به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۹۱۷۲

بلر: غرب بر تهدید افراط گرایی تمرکز کند

گروه بين​الملل: نخست وزیر پیشین انگلیس هشدار داد که رهبران غرب باید اختلافات با روسیه را بر سر اوکراین کنارگذاشته و بر تهدید افراط‌گرایی تمرکز کنند.
بلر: غرب بر تهدید افراط گرایی تمرکز کند
تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی سی گفت: غرب مسئولیت دارد اما منافعی هم دارد و باید مطمئن شود که درگیری عظیم رخ داده در بسیاری از کشورهای جهان به روشی صحیح حل و فصل می‌شود و فراتر از آن ما باید به تعهدات خود عمل کرده و در این راه سهیم باشیم. تونی بلر که فرستاده گروه چهار جانبه در خاورمیانه است، اعلام کرد: غرب باید برای حمایت از گروه‌های روشنفکر در اتفاقات و رخدادهای کنونی جهان وارد عمل شود. بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که ما باید این مسائل را کنار بگذاریم و آن را فراموش کنیم، اما به عقیده من این یک اشتباه است.

نخست وزیر پیشین انگلیس قرار است در سخنرانی خود در دفتر بلومبرگ لندن درباره همکاری رهبران غرب با سایر کشورها به ویژه روسیه و چین بدون توجه به اختلافات و تهدید دیدگاه‌های رو به رشد رادیکالی به سخنرانی بپردازد. به عقیده وی، دیدگاه‌های افراطی در حال گسترش به سراسر جهان هستند که این موارد باعث بی‌ثباتی جوامع و حتی ملت‌ها می‌شود و همزیستی صلح آمیز در عرصه جهانی شدن را تضعیف می‌کند. بنابراین، تمامی رهبران غربی باید به دقت به این مساله پرداخته و به صورت موثر آن را ریشه کن و ضعیف کنند.

نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: چالشی موجود میان آنچه ما ذهن باز و بسته می‌خوانیم، می‌تواند قرن 21 را به قرنی با همزیستی صلح آمیز یا درگیری میان مردم با فرهنگ‌های مختلف تبدیل کند. روزنامه گاردین نیز نوشت، بلر قرار است در سخنرانی خود در دفتر بلومبرگ در لندن این مطالب را بیان کند: زمانی که ما به خاورمیانه و فراتر از آن نظر می‌افکنیم با یک مساله ناشناخته و بدون پایان روبرو نیستیم. در حقیقت، این چالشی است که به منافع استراتژیک ما برمی‌گردد چرا که در واقع کسانی که ما از آنها حمایت می‌کنیم در اکثریت هستند البته اگر این اکثریت بسیج و سازماندهی شوند.

وی افزود: آنچه که ضرورت دارد، این است که ما باید در ابتدا خودمان را از قید و بندها و نگرش‌های نادرست رها کنیم. ما باید در درگیری‌ها و چالش‌های خاورمیانه دخیل شویم. باید از تهدید کردن یکدیگر به منظور دستیابی به زندگی آسان‌تر دست برداریم. باید رویکردی را در منطقه داشته باشیم که جامع و پیوسته باشد. معاونان تونی بلر گفتند که محوریت سخنرانی وی انقلاب در منطقه نیست بلکه به رسمیت شناختن این نکته است که غرب نمی‌تواند در مقابل این چالش‌ها نظیر درگیری‌ها در سوریه کنار بکشد.

نخست وزیر پیشین انگلیس همچنین در این سخنرانی هشدار می‌دهد: تهدید اسلام افراطی را نباید نادیده گرفت. این تهدید در حال رشد است و در سراسر جهان گسترده شده است. این مساله جوامع و حتی ملت‌ها را بی‌ثبات می‌کند. بلر با اشاره به عربستان قرار است در این سخنرانی بگوید: هزینه کردن میلیاردها دلار برای اقدامات امنیتی و دفاعی به بهانه دفاع از خود، در مقابل پیامدهای ایدئولوژیک که در مدارس رسمی و غیر رسمی دینی و موسسات مدنی ارائه می‌شود، بیهوده است.

وی مدعی است که برخی از این کشورها بدنبال نادیده گرفتن این ایدئولوژی هستند اما غرب باید خود را بخشی از مذاکره بین‌المللی بداند تا به این وسیله تغییراتی را در داخل جوامع غربی ایجاد کند. نخست وزیر پیشین انگلیس که حامی براندازی دولت اخوان المسلمین مصر و سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع این کشور بود، مدعی است که انقلاب 30 ژوئن 2013 در این کشور توسط ارتش یک تظاهرات معمولی نبود بلکه یک ضرورت کامل و جامع در نجات ملت محسوب می‌شود. بنابراین باید از دولت جدید حمایت و به آن کمک شود. وی گفت: در سراسر خاورمیانه، یک چالش مهم میان جوامع کثرت گرا و اقتصاد باز وجود دارد؛ جوامعی که رویکردها و خط مشی‌های جهانی شدنشان مورد استقبال است.
مرجع : ايسنا