به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۵۲۱۲۲
كشتار دستجمعي نمازگزاران در مسجد سنی‌ها

اختلاف عراقي‌ها مجددا شعله ور شد

گروه بين‌الملل: شماری از نمایندگان سنی مجلس عراق در پی حمله روز جمعه به مسجد سنی ها در استان دیاله از مذاکرات برای تشکیل دولت جدید خارج شدند.
اختلاف عراقي‌ها مجددا شعله ور شد
در حمله افراد مسلح به یک مسجد سنی در استان دیالی عراق دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند. برخي منابع عراقي و عربي مدعي شده‌اند که مهاجمان وابسته به یک گروه شیعی بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز حوالی ظهر جمعه یک گروه مسلح به مسجدی در استان دیالی، واقع در شرق عراق حمله کرده و به روی نمازگزاران در مسجد آتش گشود. بر اساس آمار گوناگون در این عملیات تروریستی بین ۷۰ تا ۷۳ نفر کشته و شماری زخمی‌ شده‌‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این عملیات تروریستی را به‌عهده نگرفته‌، اما شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از استاندار دياله گزارش داد که مهاجمان وابسته به یک گروه افراطي شیعه بوده‌اند. به گزارش شاهدان عینی، درگیری‌ مسلحانه در بیرون مسجد نیز ادامه یافته است. رویترز در گزارش خود نوشته است که در استان دیالی شبه‌نظامیان شیعی، بسیار قدرتمند هستند. پس از حمله گسترده جنگجویان گروه "دولت اسلامی" (داعش) به مناطق شمالی عراق، خشونت های فرقه‌ای در این کشور شدت گرفت. داعش در مناطق تحت نفوذ "خلافت اسلامی" اعلام کرده است.

در همين حال، به گزارش آسوشیتدپرس، دو جناح عمده سنی وابسته به سلیم الجبوری، رئیس مجلس و صالح المطلق، معاون نخست وزیر، شبه نظامیان شیعه را مسئول حمله به مسجد سنی ها معرفی کرده اند. این دو جناح در بیانیه مشترکی ضمن اعلام تعلیق گفتگو با حیدر العبادی، نخست وزیر تازه منصوب شده، از دولت نوری المالکی و جناح اصلی شیعه در مجلس خواسته اند تا ظرف ۴۸ ساعت عاملان حمله به مسجد را که به گفته آنها شیعه بوده اند، تحویل دهند. اين در حاليست كه حيد العبادي با محكوم كردن اين حادثه تروريستي خواستار وحدت عراقي ها شده و قول داد مسببان اين حادثه را مورد تعقيب قرار بدهد.

"سلیم جبوری"، رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: کشته شدن نمازگزاران سنی مذهب در مسجدی در استان دیالی خطری برای روند سیاسی کشور است. وی ضمن درخواست برای مبارزه تمامی گروه‌ها با تروریست‌ها در عراق گفت: دولت آتی باید با گروه تروریستی که نمازگزاران را در مسجد مذکور به قتل رسانده‌، مقابله کند. وی تأکید کرد: این رخداد نشان می‌دهد که دولت باید برای بازگرداندن ثبات امنیتی و مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی و نه فقط گروه "دولت اسلامی" (داعش) تلاش کند.

جبوری خاطرنشان کرد: در مرحله کنونی باید اقدامات لازم برای تشکیل دولت جدید با رهبری "حیدر العبادی"، نخست‌وزیر مکلف عراق اتخاذ شود. به گزارش منابع امنیتی، افراد مسلح به مسجد مصعب بن عمیر در شمال شرقی استان دیالی حمله کرده و اقدام به تیرباران نمازگزاران سنی‌مذهب از جمله خطیب نماز جمعه کردند. به گزارش منابع مذکور، افراد مسلح همچنین خانواده‌های قربانیان و زنان و کودکان را در اطراف مسجد محاصره کرده و از انتقال جسد کشته شدگان توسط آمبولانس‌ها ممانعت به‌ عمل آوردند و تک‌تیراندازهایی در اطراف مسجد مستقر شدند.

منابع همچنین اعلام کردند: نیروهای ارتش عراق در مکان حادثه مستقر شدند و تعدادی از عشایر سنی‌مذهبی در منطقه حمرین در نزدیکی مکان وقوع حادثه بسیج عمومی اعلام کرده و از عراقی‌ها خواستند تا سلاح به دست گرفته و با افراد مسلح بجنگند.

در همین راستا "حیدر العبادی" ضمن محکوم کردن حادثه مذکور از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست تا هرچه سریع‌تر تحقیقی را در خصوص این حادثه آغاز کنند. العبادی همچنین خواهان تحت پیگرد قرار دادن عاملان این حادثه و اعمال شدیدترین مجازات‌ها در حق آن‌ها شد. از سوی دیگر، دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح روز جمعه اعلام کرد که کمیته عالی‌رتبه‌ای را برای تحقیق در خصوص کشته شدن حدود 70 تن از نمازگزاران سنی در استان دیالی تشکیل داده است.

همچنین فراکسیون "دیالی هویتنا" به ریاست "سلیم جبوری " و ائتلاف "القائمه العربیه" به ریاست "صالح مطلق"، معاون نخست‌وزیر سابق عراق اعلام کردند که از مذاکرات تشکیل دولت در اعتراض به حادثه مذکور کناره‌گیری کرده‌اند. از سوی دیگر، نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق ضمن محکوم کردن حادثه مسجد مصعب بن عمیر اعلام کرد: کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق و بررسی این حادثه تشکیل داده است. وی ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به کشته شدن نمازگزاران در مسجد مذکور گفت: این جنایت زمانی رخ می‌دهد که ما نیاز شدیدی به وحدت و کناره‌گیری از اقدامات طایفه‌ای داریم.