به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۲۹۷۲۲

لاريجاني، احمد شهيد را "احمق‌ شریر" خواند

گروه سياسي: رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: آزادی در موضوع غربی مرزش امنیت است و حفظ نظامشان شوخی نیست.
لاريجاني، احمد شهيد را "احمق‌ شریر" خواند
محمدجواد لاریجانی با بیان اینکه ایران ستاره درخشان دموکراسی در خاورمیانه است، گفت: در جریان فتنه 88 زمانی که گروهی به خیابانها آمدند خرد و درشت آمریکا با وقاحت تمام بدون ترس و ابایی از این شورشها به اسم دموکراسی دفاع کردند. چطور آمریکا می‌تواند مدعی دموکراسی باشد در حالی که تمام دوستان آمریکا در منطقه و متحدان درجه یک آن مانند عربستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی دیکتاتوری هستند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین دموکراسی خاورمیانه متهم است که غیر دموکراتیک است، افزود: در گزارش شخصی به نام "احمق‌ شریر" (منظور او احمد شهيد نماينده ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران است) زندانیان بر اساس قومیت تقسیم‌بندی کرده‌اند و گفته شده که سنی، شیعه و بلوچ چقدر هستند. این گزاش نژادپرستانه‌ای است. در حالی که ما در سیستم حقوقی خودمان به این موضوعات نگاه نمی‌کنیم و نمی‌گوییم کسی که کار تروریستی کرده است، شیعه است یا سنی.

وی خاطرنشان کرد: مدافع حقوق بشر عنوان جعلی است و در اسناد سازمان ملل متحد هیچ پایه‌ای ندارد. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه بسیج شجره طیبه‌ای است که در هر دوره‌ای میوه خوبی دارد، اظهار داشت: بحث حقوق بشر نشان می‌دهد ایران در این زمینه آماده تعامل جدی برای پیشبرد نظرات خود است. ولی من در اینجا می‌‌خواهم بستری که این فعالیت‌ها می‌تواند ثمرات چشمگیری داشته باشد را تشریح کنم.

لاریجانی در خصوص حقوق بشر ادامه داد: حقوق بشر عنوانی است که مجموعه وسیعی از ادبیات را در سطح جهانی دربر می‌گیرد و این ادبیات از لحاظ استاندارد با سایر موضوعات بین‌المللی مانند عدم اشاعه سلاح اتمی، پول‌شویی، مبارزه با فساد و مواد مخدر بالاتر است. بنابراین در مورد حقوق بشر ادبیات فرهیخته‌ای وجود دارد و لازم است کسانی که وارد این عرصه می‌شوند به ادبیات فرهیخته‌خواهی و فرهیخته وارد شوند.

وی ادامه داد: حقوق بشر در دو زمینه مهم وجود دارد که یک بحث ایدئولوژیکی آن است و بحث دیگر مربوط به مجموعه‌ای از عملیات هدفدار و بسیار وسیع سیاسی می‌شود؛ در خصوص ایدئولوژیک حقوق بشر مدعی است که مجموعه‌ای از نُرم‌‌های رفتاری در زندگی جمعی باید جهان‌شمول شود و هدف از این تلاش این است که کرامت انسانی حفاظت شود. البته بعد از جنگ جهانی دوم در این زمینه مدارک رسمی شد، ولی 100 سال گذشته در مورد حقوق بشر تاریخ اینچنینی وجود ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: هرجا نُرم رفتاری مطرح می‌شود، باید توجه شود که چرا این نُرم و هر جا در مورد توجیه فعل وارد بحث می‌شویم، به بحث ایدئولوژیک ورود پیدا می‌کنیم؛ در اسناد سازمان ملل چند سند مهم وجود دارد که یکی از آنها منشور سازمان ملل متحد است و در این منشور آمده هر کسی آزاد است دین خود را انتخاب کرده و تبلیغ کند. بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد؛ استدلال این است که این نُرم موجه است و برای اثبات آن 2 نوع استدلال داریم؛ استدلال نوع اول سکولاریزم است که می‌گوید علی‌الاصول ادیان در ناحق بودن مثل هم هستند و نشان از عقب‌افتادگی دارند.

لاریجانی با بیان اینکه این استدلال می‌گوید دین در رفتار جمعی مانند لباس است و هر کسی آزادانه می‌تواند هر لباسی می‌خواهد بپوشد، گفت: دوگانگی خصوصی و عمومی تفکری است که به کار می‌رود؛ حوزه خصوصی مانند این است که چگونه در خانه لباس بپوشید و حوزه عمومی شامل حکومت و رفتار جمعی می‌شود؛ در تفکر اسلامی این مرز میان زندگی خصوصی و عمومی وجود ندارد و خصوصی‌ترین زندگی در علاقه و حب است. استدلال دوم سکولاریزم مصلحتی است که معتقد است بخشی از دینها خوب هستند، ولی اگر دینی را حاکم کنیم به دلیل اینکه برخی از دین خود دست بر نمی‌دارند پس نباید هیچ دینی را حاکم کرد و هر کس باید آزاد باشد که دین خود را تبلیغ کند. این استدلال کسانی است که این بند را نوشته‌اند.

وی گفت: زمانی که این بند منشور سازمان ملل نوشته می‌شد، ملل اسلامی خواب بودند یا در میدان حضور نداشتند و ستون حقوق بشر توسط متفکران غربی نوشته شد. اسلام پیامد مرز زندگی مدنی و سیاسی امروز ما است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: زمانی که غرب معتقد بود تنها راه صحیح زیستن روش آنها هست، ما این را مطرح کردیم که ملت مسلمان حق دارند زندگی خود را براساس دیگری مانند اسلام تعیین کند. بنابراین در حقوق بشر این حق است که براساس اسلام زندگی خود را تنظیم کنیم و امروز در جهان بر سر این مسئله دعوا است. به طور مثال در اساسنامه حقوق بشر مطرح شده که هر کسی آزاد است همسر خود را انتخاب کند.