به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۵۸۷۰۲
در پرونده بورسیه‌ها؛

اعتماددانشگاهی​ها به​صحت عمل وزارت​علوم

گروه سیاسی: "کار ناقص وزیر دانشمند قبلی آقای دکتر فرجی‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقای دکتر نجفی به زودی تکمیل خواهیم کرد و من امیدوارم تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران برسد، انتظار می‌رود جزئیات این بورسیه‌ها، توسط دولت و سرپرست وزارت علوم برای جامعه علمی کشور مشخص شود."
اعتماددانشگاهی​ها به​صحت عمل وزارت​علوم
این اظهارات رییس جمهور در جمع نخبگان دانشگاهی، از عزم دولت یازدهم در برخورد با بزرگترین رسوایی علمی کشور حکایت دارد و کوتاه نیامدن در برابر این پرونده که اعتبار و آبروی نظام آموزش عالی کشور را نشانه گرفته بود. افشاگری "بورسیه های غیرقانونی" اگرچه برای دولت یازدهم کم‌هزینه نبود، اما کورسوی امید را در دل جامعه دانشگاهی کشور در برخورد با اینگونه فسادهای مهندسی‌شده روشن کرد. حال که از آغاز فعالیت دولت یازدهم یک سال و اندی می‌گذرد، جامعه دانشگاهی از وزارت علوم انتظار دارد فارغ از ملاحظات سیاسی و ... با متخلفین این پرونده برخورد جدی کند.

اعتماد جامعه دانشگاهی به صحت عمل وزارت علوم
در این باره دکتر فرزانه  با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی کشور روی صحت عمل و دقت وزارت علوم و دولت در زمینه بورسیه‌ها حساب می کند، افزود: درخواست دانشگاهیان این است که افراد مستعد و با کیفیت بورسیه شوند و با کیفیت ترین آنها عضو هیات علمی شوند. عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مصاحبه های وزیر علوم در ارتباط با پرونده بورسیه‌ها ادامه داد: گویا پرونده‌های افراد بورسیه بررسی شده و اکثر آنها کسانی هستند که حائز شرایط اخذ بورسیه بوده‌اند،‌ لذا آنها نگه داشته می شوند و بقیه هم با هزینه خودشان ادامه تحصیل می‌دهند .

وی بحث "عضویت در هیات علمی" را حساسیت برانگیز دانست و ادامه داد: عضو هیات علمی شدن کیفیتی فراتر از کیفیت یک فارغ التحصیل معمولی می طلبد. چنانچه شرط معدل برای بورسیه 14 است؛ اما این معدل برای عضویت در هیات علمی کافی نیست و لازمه آن معدل بالای 17 است.

مسئولین سابق متخلف هستند، نه دانشجویان
استاد دانشگاه صنعتی‌شریف در مورد اعلام جزییات بورسیه‌های غیرقانونی گفت: اگر جزییات این بورسیه‌ها مشخص شده است، باید زودتر اعلام شود. بیژن ظهوری زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا اسامی متخلفان باید اعلام شود یا خیر، اظهار کرد: نمی‌توان گفت دانشجویان بورسیه شده، متخلف هستند. بلکه متخلفان مسوولانی بودند که به افرادی که واجد شرایط بورسیه نبودند، بورسیه اعطا کردند. وی در مورد نحوه برخورد با متخلفان گفت: پیشنهاد من این است که بورسیه دانشجویانی که واجد شرایط بورسیه نبودند قطع شود و این دانشجویان مانند دانشجویان معمولی به تحصیل ادامه دهند.

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی بورسیه‌های غیرقانونی تغییر قانون پذیرش دانشجویان بورسیه شده بود، افزود: براساس قانون اولیه افرادی که برای بورسیه انتخاب می‌شدند بازهم باید به رقابت می‌پرداختند تا بهترین فرد برای بورس شدن انتخاب شود، اما این قانون در زمان دولت نهم و دهم تغییر پیدا کرد.

زنگنه ادامه داد: در زمان دولت نهم و دهم کمترین حد معدل برای بورسیه شدن در نظر گرفته شد و با وجود اینکه وزارت علوم بررسی بورسیه‌ها را براساس قانون دولت نهم و دهم انجام می‌دهد، باز هم از بین3800 بورسیه غیرقانونی، 1700 الی 1800 مورد دچار مشکل هستند.

زد و بند سیاسی در فضاهای علمی خیانت به کشور است
دکتر زاهدی اصل با اشاره به اینکه مجمع صنفی اساتید دانشگاه علامه بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی نوشته بودند، گفت: در این بیانیه که 430 استاد آن را امضا کرده بودند، 7 بند آمده و دریکی از آنها تاکید شده که باید تکلیف بورسیه‌های غیرقانونی روشن شود. وی دولت یازدهم را خطاب قرار داد و گفت: امیدوارم این دولت مانند دولت نهم و دهم زد و بند سیاسی نکند، چراکه زد و بند سیاسی در فضاهای علمی خیانت به کشور است.

این عضو هیات علمی با بیان اینکه جایگاه علمی در دانشگاه‌ها باید به اهلش سپرده شود، ادامه داد: اگر کسانی واجد شرایط نبوده‌اند و بورسیه شده‌اند، باید حذف شوند. اگر هم درست و با داشتن شرایط لازم بورسیه شدند، به کارشان ادامه دهند. زاهدی‌اصل در پایان خواستار رفع هرچه سریع‌تر این مساله شد. دکتر علی اکبر پور اقبال استادیار دانشگاه تهران نیز درباره پرونده‌های بورسیه‌های غیرقانونی گفت: در بررسی این پرونده باید جنبه‌های گوناگون مدنظر قرار گرفته و بورسیه‌های غیر قانونی برگشت پیدا کند.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در مورد بورسیه‌های غیرقانونی اظهار کرد:‌ مسلما وقتی رئیس جمهور گفتند جزئیات این بورسیه‌ها اعلام خواهد شد، اعلام می‌شود اما ممکن است اعلام اسامی باعث زد و خورد بین گروه‌های مختلف شود.

وی با بیان اینکه بهتر است تصمیم گیری در مورد برخورد با متخلفان این پرونده به محاکم اداری سپرده شود ، گفت: به نفع کشور است که این مسئله باعث زد و خورد جناح‌های مختلف نشود. استادیار دانشگاه تهران تاکید کرد: قطع کردن بورسیه‌های غیر قانونی و محاکمه متخلفان نشان از آن است که راه کج به مقصد نمی‌رسد. پور اقبال با بیان اینکه دولت یازدهم دولت خدمتگزاری است ادامه داد: مسلما این قضیه توسط دولت یازدهم تکرار نخواهد شد و برخورد با متخلفان یک نوع تسویه حساب با دولت قبلی است.
مرجع : ایسنا