به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۵۰۹۷۱
روایتی از سقوط هواپیما ايران 140؛

هواپيما پیش از پرواز؛ حتي چک نشده بود!

گروه جامعه: سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس گفت که هواپیمایی که روز گذشته در تهران سقوط کرد، پیش از پرواز چک نشده و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلات فنی در آن هشدار داده بود.
هواپيما پیش از پرواز؛ حتي چک نشده بود!
حامد قادرمرزی در گفتگو با «انتخاب» بیان داشت: هواپیمای سقوط کرده از روی نسخه اوکراینی توسط شرکت سپاهان اصفهان مونتاژه شده است. خلبان پس از آنکه متوجه می شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد را نداشته، به همین دلیل قصد فرود آوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشته اما متاسفانه آن حادثه ناگوار پیش آمد.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: در واقع از زمان تیک آف تا سقوط هواپیما تنها 4 دقیقه طول کشیده است. البته اگر هواپیما به برج های اطراف برخورد می کرد، فاجعه ای تاسف بارتر اتفاق می افتاد. عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل پیدا کردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود.

عضو کمیسیون عمران گفت: با این حال متاسفانه پیش از پرواز هواپیما چک نشده بود و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلاتی در سیستم فنی هشدار داده بود. قادر مرزی با بیان اینکه خوشبختانه هواپیما به عابران پیاده و خودروها اصابت نکرده گفت: بر اثر انفجار هواپیما و پرتاب تکه های آن چندین نفر مجروح شدند اما خدا را شکر هیچ یک فوت نشدند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه، سازمان هواپیمایی و ضعف آن مجموعه را عامل اصلی این اتفاق دانست و گفت: برخی از مسئولین مربوطه خودشان را تبرئه می کنند، اما باید بگویم، مسئولیت پاسخگویی به عهده آقای جهانگیریان است. این هواپیما، از نظر فنی سالم نبوده و مشکلی داشته و باید از رده خارج می شده است.

قادرمرزی در واکنش به سخنان بهبهانی وزیر راه دولت احمدی نژاد گفت: اگر زمانیکه این آقا در حال بیان این سخنان در مورد بهتر بودن هواپیمای ایران 140 نسبت به فوکر بود، در جلسه حضور داشتم قطعا به ایشان می گفتم حرفی که می زنید را روی کاغذ بنویس. وی در واکنش به دستور روز گذشته رئیس جمهور منبی بر عدم استفاده از هواپیماهای ایران 140 گفت: آقای رئیس جمهور انسان منطقی و جامع نگری هستند و جان انسان ها برای ایشان ارزش دارد اما ظاهرا برای سازمان هواپیمایی جان انسان ها ارزش ندارد.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: دکتر روحانی به شدت از سقوط هواپیما ناراحت و متاثر شده بود و به سرعت دستور ویژه ای به آقای اخوندی در این رابطه دادند. جعبه ی سیاه دیروز پیدا شد اما بازیابی آن و بدست آوردن اطلاعات درون آن 400 روز طول می کشد و حالا حالاها نباید منتظر نتیجه باشیم.

وی در ادامه ضمن انتقاد از مسئولین دولت سابق گفت: نمی دانم امثال بهبهانی و احمدی نژاد چه اصراری به این داشتند که ما سازنده ی همه چیز باشیم. قطعا ما کوتاه نخواهیم آمد و مسئولین مربوطه فعلی و سابق را به مجلس خواهیم کشاند. وی افزود: درصورتی که نیاز باشد تمام مسئولین دوره ی قبل از جمله اقای بهبهانی و اقای احمدی نژآد را به مجلس احضار می کنیم. این عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: با این حال فکر نمی کنم آقای احمدی نژاد حضور پیدا کنند چراکه یاشان پاسخگو نیستند و حتی در دادگاه شخصی خود هم حضور پیدا نمی کنند.

اجمد
Australia
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۰:۴۶
خدا بیامرزشون
از دید افراطیون ومسولین مربوطه
حالا مگه چی شده؟ باز خدا رو شکر بچه ها و خانواده فلسطینی ها توش نبود ایرانی که جوونش ارزشمند نیست. کی جنگ نمام میشه که کل خونه های ویرون شده فلسطینی ها رو واسشون بساریم یه وقت ناراحت نشن (244291)
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۳:۱۲
حق گفتی احمد جان؛ این حرفه اکثریت مردمه (244331)
زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۰:۱۸
كلا جون آدمي و خود آدمي ارزش داره
چه فلسطيني باشه چه هموطن خودمون چه يهودي و مسيحي و ..
ولي از اينا بگذريم صداي افراطيون اصلا در اومده اين يكي دو روز؟! (244346)
شما قدرت طلب هستید نه اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۲:۰۸
وزیر راه و مسئول سازمان هوایی استعفا بدن دیگه
چی شد ؟؟؟؟
چرا الان ساکت شدید؟؟؟؟ (244360)
تولی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۱:۴۴
یه جور از فوکر100 که سال 1988طراحی شده حرف میزنه انگار میخواستن بوینگ 787 بخرن. (244310)
ببوگلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۵۷
چی؟؟؟؟؟ چک بشه؟ مگه هواپیمارو چک می کنن؟؟؟ مجیدجان اون چک چیز دیگه س!!!! (244327)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۳:۵۱
پیشرفت خوبه ولی باید اساسی و اصولی و مرحله به مرحله صورت بگیره. وقتی ما هنوز نمی تونیم یه موتورسیکلت مرغوب را خودمون تولید کامل کنیم و با تحریم فروش قطعات ، همه کارخانه های موتورسیکلت و خودروسازی فلج میشن ، چرا می آییم هواپیما تولید کنیم؟؟ مگه مردم موش آزمایشگاهی هستند؟؟ (244342)
خورشید کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۳:۵۶
400روز طول میکشه که جعبه سیاه رمزگشایی بشه یعنی میدونن که مردم دیگه یادشون نمیمونه...خداییش تا الان چندتا جعبه سیاه برا مردم تشریح شده...شما بگید من که یادم نمیاد.......... (244343)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۰:۲۶
کلا کشور در مسیر درستی نیست حالا هواپیما تکنولوژیش دست ۲کشوره و ورود ما از اول اشتباه و رویاپردازی بوده چرا اتوموبیل رو نمیتونیم استاندارد بسازیم (244348)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۰:۵۰
اینم از دولت اعتدال ! اعتدال یعنی اینکه هواپیمارو چک نکرده بفرستی هوا ! (244350)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۱:۳۲
خدا وکیلی (جوگیر) که میگن رییس جمهور قبلی ما بود،هواپیمایی که تو کشور سازندش با اکراه سوارش میشن برداری 4 تیکه بیاری سرهم کنی دلت خوش باشه هواپیما سازی!! کیو گول میزنی؟!دنیا رو؟مردم خودتو؟خودتو؟

قطعات هواپیما های غربی رو تحریم بودیم،اینیکی که ساخت وطن بود چرا؟؟؟قطعاتش روهم که شرکت مادر زار بزنه کسی نمیخره ،التماس میکنه قطعه بده،مگر نه اینکه تنها مشتری خارجیش ما بودیم!!!!

خدا ببخشه شماهارو که با این خودرو واتوبوسو اخیرا هواپیما ساختنتون تولیدملی رو توذهن مردم خوا وخفیف میکنید (244356)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۷:۲۵
دوست عزیز اولا این هواپیما رو شرکت سپاهان مونتاژ نکرده بلکه شرکت هسا که زیر مجموعه وزارت دفاع هستش اونو کپی ومونتا|ژ کرده ثانیا هیچ وقت کاری رو که توان انجامش را نداری وعده نده (244375)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۷:۳۷
این موضوع اخیر دسته گل آقای بهبهانی وزیر دولت احمدی نژاده.!!!!
کسی که وقتی بزرگراه خرم آباد-زال در استان لرستان افتتاح شد با بی ادبی جلوی مسوولین گفت: ما زاگرس رو پاره کردیم.!!!!!!!!!!! (244378)