به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۹۲۹۹
با هدف حفط امنیت آمریکا، اسرائیل ومصر

پنتاگون 10 هلی‌کوپتر جنگی به مصر می‌دهد

گروه بين الملل: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که 10 فروند هلیکوپتر جنگی از نوع آپاچی را با هدف حفاظت از امنیت این کشور ، رژیم صهیونیستی و مصر در اختیار قاهره قرار می‌دهد.
پنتاگون 10 هلی‌کوپتر جنگی به مصر می‌دهد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به زودی ۱۰ فروند هلیکوپتر جنگی از نوع آپاچی در اختیار ارتش مصر قرار می‌دهد. به این ترتیب، پشتیبانی نظامی آمریکا از ارتش مصر که در پی سرنگونی محمد مرسی قطع شده بود، از سر گرفته می‌شود. چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا این موضوع را به اطلاع همتای مصری خود صدیق صبحی رسانده است.

سخنگوی پنتاگون در این مورد به خبرنگاران گفت: ما فکر می‌کنیم هلیکوپترهای جدید می‌توانند در مبارزه با گروه‌هایی که امنیت آمریکا، اسرائیل و مصر را مورد تهدید قرار می‌دهند به دولت مصر کمک کند. هلیکوپترهای جنگی آمریکائی قرار است در ماموریت‌های ضد‌ تروریستی در شبه‌جزیره سینا مورد استفاده قرار گیرند. در حمله‌های چندماه گذشته گروه‌های تروریستی در منطقه سینا علیه نیروهای امنیتی مصر صدها تن کشته شده‌اند.

پیش از اعلام خبر فروش آپاچی‌ها به مصر، جان کری، وزیرخارجه آمریکا در نشست کنگره این کشور گفته بود که قاهره به معیارهای لازم برای دریافت تجهیزات نظامی از آمریکا رسیده است. اجرای تعهدات مربوط به معاهده صلح میان مصر و اسرائیل از سوی قاهره یکی از پیش‌شرط‌های از سرگیری فروش جنگ‌افزارهای آمریکائی بوده است.

واشنگتن از زمانی که ارتش مصر با رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی، محمد مرسی را سرنگون کرد، فروش جنگ‌افزار به این کشور را قطع کرده بود. صدور تسلیحات در شرایطی از سر گرفته می‌شود که به‌گفته جان کری، آمریکا مطمئن شود دولت جدید مصر از روند توسعه دموکراسی پشتیبانی می‌کند.

یک کارمند بلندپایه دولت آمریکا به خبرگزاری‌ها گفته است که به دلیل عدم اطمینان نسبت به پشتیبانی رهبری مصر از روند دموکراسی، جز هلیکوپترهای آپاچی هیچ تجهیزات جنگی دیگری به مصر ارسال نخواهد شد. همچنین صدور جنگنده‌های اف ۱۶ در دستور کار قرار ندارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر قرار است روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه مه برگزار شود. ژنرال السیسی که از فرماندهی ارتش کناره‌گیری کرده، مهم‌ترین نامزد این انتخابات است. بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که او بر رقیبان معدود خود پیروز خواهد شد. جان کری از دولت مصر خواسته است که برای برگزاری یک انتخابات "آزاد، عادلانه و شفاف" در این کشور بکوشد.
مرجع : ايسنا