به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۴
 
۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۸۹۱۵۹
نامه انتقادي زيباكلام به محمد جواد ظریف؛

در علوم‌سیاسی و بین‌الملل خیلی عقب مانده‌ایم

سخنان شما بعد از آن دسته گل‌ها نگرانم کرد
گروه سياسي: صادق زيباكلام در نامه ای به محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از او خواست تعریف و تمجید هایی که از او می شود را جدی نگیرد و نوشت: «نگران هستم که مبادا این مطالبی که این روزها در محافل و مجامع مختلف در تعریف و تمجید و در مدح و ستایش ازشما اظهار می شود را باور نموده و لاجرم گرفتار غرور و نخوتتان نماید.»
در علوم‌سیاسی و  بین‌الملل خیلی عقب مانده‌ایم
متن نامه صادق زیباکلام به ظریف را درادامه می خوانید:

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر محمدجوادظریف
وزیر محترم خارجه دولت جم جاه ابدمدت و قوی شوکت جمهوری اسلامی ایران

با سلام وتحیات، قبل از هرچیز می بایستی اعتراف نمایم که یکی از انگیزه هایم درنگارش این نامه علاقه ام به شما می باشد. خداوند جمیع رفتگان شما را ببخشد و بیامرزد. مادربزرگی داشتم که خداوند رحمتش کند، اندرباب حکایت دوست و دشمن میگفتند: "دوست همیشه می گوید گفتم؛ درحالیکه دشمن می گوید می خواستم بگویم".

من خودم را دوستدارشما می دانم و جسارتا خدمتتان معروض می دارم. نگران هستم که مبادا این مطالبی که این روزها در محافل و مجامع مختلف در تعریف و تمجید و درمدح و ستایش ازشما اظهار می شود را باور نموده و لاجرم گرفتار غرور و نخوتتان نماید.

در جامعه ما روحیه ستایش و تملق بدل به عادتی مزمن شده. چندهفته پیش در "شورای راهبردی روابط خارجی " در حضور جناب آقای دکتر کمال خرازی که در خدمتتان بودم وقتی برخی از مطالبی که از جانب اساتیدی که حضورداشتند را شنیدم فکر نوشتن این نامه بر ذهنم خطور کرد اما مردد بودم که آنرا بنویسم تا همایش اول شهریورماه که به دعوت انجمن علوم سیاسی ایران و باشرکت کسرقابل توجه ای ازاساتید و محققین رشته های حقوق، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در معیت جنابعالی، اعضاء تیم مذاکره‌کننده هسته‌ایی، وزیرمحترم علوم، روسای دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، علامه، نماینده ایران در سازمان ملل و برخی از اعضاء سابق مذاکرات هسته ایی برگزارشد.

حقیقتش درطول آن دو،سه ساعت که به سخن رانی های مسئولین و همکارانم گوش می دادم هر قدر که می گذشت بیشتر و بیشتر مجاب می شدم که این یادداشت را بخاطرخودتان باید بنویسم. اگردرهمایش"شورای راهبردی"مردد بودم، آن ستایش ها و تعریف و تمجید های مبالغه آمیز مسئولین و همکاران خودم از تردید دیگر بدرم آورد.

بقول حضرت مولانا: هرکه را مردم سجودی می کنند زهرها در جان او می آکنند
بنده معتقدم که علوم انسانی درکل و علوم سیاسی بالاخص در جامعه ما عقب مانده است. اتفاقا آن دو، سه ساعت و برخی از مقالات و سخن رانی ها که ارائه شدند حجت بالغه ایی بودند که خیلی هم دراین قضاوت بخطا نرفته ام.

جناب آقای دکترظریف
جنابعالی درآمریکا درس خوانده‌اید و سالها آنجا زندگی کرده‌اید. برای یک لحظه واکنش جامعه دانشگاهی درآمریکا را بارفتار جامعه علمی خودمان پیرامون توافق هسته ایی وین مقایسه بفرمایید. تا آنجا که می دانم در آمریکانه هیچ استاد و صاحبنظری در علوم سیاسی یا روابط بین الملل و نه هیچ دانشگاه یا موسسه علمی و آکادمیکی نه آقای جان کری یا خانم وندی شرمن را نوابغ علوم سیاسی وروابط بین الملل اعلام کردند و نه ایضا توافق وین را نقطه عطفی در شکستن مرزهای دانش در علوم سیاسی و روابط بین الملل خواندند و نه هیچیک از تاج گل هایی را که ما برای این توافق سفارش دادیم برگردن جان کری یا خانم وندی شرمن آویختند.

اما همکاران من در گردهمایی دانشگاه علامه چه ها که اندر منقبت و ستایش توافق هسته ایی و جنابعالی بعنوان معمار آن که ابرازنداشتند. اینکه این توافق اساسا نقطه عطفی در علوم سیاسی و روابط بین الملل ایجاد کرده؛ بسیاری از پارادایم های این دوحوزه را با بن بست روبروساخته و یک پارادایم جدید خلق کرده؛ آینده روابط بین الملل و علوم سیاسی در نتیجه روند مذاکرات ما و رسیدن به توافق وین تغییرخواهد کرد؛ این توافق و نحوه حصول آن و اساسا کل پرونده هسته ایی ما از ابتد تا انتهای آن می بایستی در دانشگاههای ما به عنوان یک شیوه و روش سیاسی مبتکرانه و بی بدیل که از سوی ما ایرانیان طراحی و به جهانیان و ابرقدرتها ارائه شده به دانشجویان رشته های سیاسی و روابط بین الملل آموزش داده شوند (این را جناب دکتر کمال خرازی هم در "همایش راهبردی" فرمودند)؛ شیوه مذاکرات و نحوه راهبرد برنامه های هسته ایی مان از ابتدا تا پایان موفقیت آمیز آن در وین جدای از آنکه درستی بکارگیری علم و متدولوژی علمی را بنمایش گذارد، درعین حال گام بلندی در جهت بومی سازی علوم سیاسی و روابط بین الملل هم برداشته شد؛ توافق وین درستی علوم انسانی و حقانیت کارکرد درست دو شاخه اصلی این علوم یعنی علوم سیاسی و روابط بین الملل را بنمایش گذاردو..........

آقای دکترظریف، در تمام مدتی که آن مدح وثناهای مبالغه آمیز و بی پایه واساس به سمت شما سرازیرشده بودند، فکرمی کردم که خدای را شکر که ما در فضایی هستیم که عصاره و سرشیرعلوم سیاسی و روابط بین الملل درایران در آنجا گردآمده و الا اگر در فضای دیگری می بودیم چه ستایش های غلوآمیزتری که ازشما نمی کردند. درعین حال یکی دو پرسش هم برایم بوجود آمدند.اگر آن مذاکرات به هر دلیلی بتوافق نمی رسیدند، آیا ما همچنان تاج گل بر گردن علم و علوم انسانی، علوم سیاسی و روابط بین الملل و آقای دکتر ظریف بعنوان قهرمان می آویختیم؟

آیا همچنان تولدعلوم سیاسی و روابط بین الملل بومی شده و ایرانی شده را جشن گرفته و ستایش می کردیم؟ پرسش بعدی، اگر پیروزی و موفقیت مذاکرات مدیون علوم سیاسی و دانش روابط بین الملل است،اگراشتباه نکنم،اتفاقا آقایان دکتر سعیدجلیلی و دکترعلی باقری هم که همین دانش ها را خوانده و تدریس می کنند. آنهم در گل سرسبط علوم انسانی کشور یعنی در دانشگاه امام صادق(ع). چرا پس علوم انسانی در دوران اصولگرایان نتوانست آبی را گرم کند؟ در ثانی، اگرعلوم انسانی ما آنقدر پیشرفته و توانمند هستند، پس چه اصراری هست آنها اسلامی و بومی وغیره بنماییم؟

نه جناب آقای دکتر ظریف دوست داشتنی، تردیدی بخودتان راه ندهید که ما درعلوم سیاسی و روابط بین الملل خیلی عقب مانده ایم. موفقیت شما هم برخلاف آنچه که همکاران بنده سعی کردند درهمایش "علوم سیاسی وتوافق هسته ایی وین" دردانشگاه علامه بنمایش بگذارند، نه ارتباطی به علوم سیاسی داشت و نه به روابط بین الملل و بکارگیری اصولی و علمی این دانش ها.

آنچه موفقیت شما را رقم زد مولود یکسری اسباب و علل دیگربود. از جمله مهم ترین این عوامل عبارت بودند ازانتخابات ۲۴ خرداد۹۲ و انتخاب آقای روحانی؛ اعتقاد بنیادی دولت یازدهم و تیم جدید مذاکره کننده ایران به حل مسئله هسته ایی و بیرون آوردن کشور از چاه ویلی که هسته ایی با خود کشور را بدرون آن برده بود؛ تسلط کامل شما و همکارانتان به زبان انگلیسی؛ ظاهر شدن آثار مخرب تحریم ها براقتصاد کشور؛ برخلاف اصولگرایان، شما و دولتتان حاضر نشدید از برنامه هسته ایی کشور بهره برداری سیاسی و پوپولیستی کرده و مناقشه هسته ایی را بعنوان ابزاری درخدمت آمریکا ستیزی و استکبار ستیزی بکارگیرید؛ ظهور داعش و بوجود آمدن صف بندی های جدیدی در منطقه.در عین حال در آمریکا هم یک تغییراتی بوجود آمده بود.

بخشی از بدنه حاکمیت در آمریکا و عمدتا هم در قوه مجریه به این جمعبندی رسیده بودند که اگر ایران خواسته باشد به ساخت سلاح هسته ایی برسد تحریم ها عملا نمی توانند ایران را متوقف کنند. بنابراین یا می بایستی از طریق حمله به تاسیسات هسته ایی ایران مانع از دستیابی ما به سلاح هسته ایی بشوند، و یا از طریق گفتگو ومصالحه.

کاخ سفید دومی را انتخاب کرد. طبیعی می بود که اگر با مصالحه می شد گره هسته ای ایران را باز نمود ترجیح خیلی بیشتری پیدا می کردبه راه حل نظامی که دروضعیت بهم ریخته منطقه انتهای آن خیلی هم معلوم نبود. انتخابات ۲۴ خرداد آمریکایی ها را خیلی بیشتر سوق داد به سمت راه حل مذاکره. اینها مجموعه عواملی بودند که نهایتا منجر به توافق وین شد. درعین حال در هر دو سو مخالفین توانمندی در برابرتوافق صف آرایی کرده اند. در آمریکا و در سطح منطقه همه آنهایی که دلشاد بودند از محاصره، فشار و آثار مخرب تحریم ها براقتصادایران، و همه آنانی که ایران را ضعیف و در بند می خواستند طبیعی است که از توافق ناراضی اند.از نتانیاهو گرفته تا سعودی ها، تا سلطنت طلب ها، تا جمهوریخواهان تندرو و سایر مخالفین ایران. در داخل هم آمریکا ستیزان ازاینکه توافق هسته ایی ممکن است علم وکتل آمریکا ستیزی شان را پایین بیاورد نگرانندوبرعلیه آن هر روز بیشتر از قبل دارند صف آرایی می کنند.

جناب آقای دکتر ظریف، اگر سخنان پایانی شما در دانشگاه علامه نمی بود شاید من همچنان دو دل می ماندم که این وجیزه را خدمتتان معروض دارم یا خیر. اما سخنان شما بعد از آن دسته گل ها و تاج گل ها به جد نگرانم کرد. نمی دانم تحت تاثیرآن ستایش ها بودیا عاملی دیگرکه جنابعالی در بخش دوم سخنرانی تان یک مرتبه سرشار از شورانقلابی شدید و رفتید سراغ ادبیات حماسی که توافق وین از آنجا شکل گرفت که "ما خودمان را باور کردیم"،"ما با سرمشق گرفتن ازاماممان توی دهن آمریکا زدیم و باز هم خواهیم زد"، "توافق وین نتیجه این باور بود که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند"،"ایران امروزدارای بالاترین جایگاه در منطقه است"و....

جناب آقای دکترظریف، تصویری که درذهن من از شما ساخته شده خوشبختانه یا بدبختانه با آن سخنان اصلا مطابقت پیدا نمی کند و نمی توانم آنها را ازجانب شمابپذیرم. درعین حال جنابعالی درهمایش"شورای راهبردی" که ازتان پرسیدم "دستاورد هسته ایی علیرغم آن همه هزینه برای منافع ملی مان کدام بوده؟"، اشاره کردید به جایگاه استراتژیکی که ایران در منطقه پیدا کرده و اینکه هیچ مشکلی بدون حضور ایران در منطقه حل و فصل نمی شود. در علامه هم باز همین نکته را با تاکید بیشتر یادآورشدید.

هر دو بارهم تاکید فرمودید که این نظررا از باب اینکه مسئولیت دیپلماسی کشور برعهده تان است نمی گویید بلکه بعنوان یک کارشناس (البته با شکسته نفسی فرمودیدیک دانشجوی روابط بین الملل) این اعتقاد رادارید. بنده هم متقابلا بعنوان یک دانشجوی روابط بین الملل از جنابعالی این پرسش ساده را می پرسم که اگر درآمدهای نفتی ما نمی بود، آیا بنظر جنابعالی ما همچنان در منطقه از جایگاه ابرقدرتی برخوردار می بودیم؟

ایام بکام باد
صادق زیباکلام

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۰۹:۱۷
باز این آقا حرف زد ! (321068)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۳:۴۵
می خواستم در مورد کاهش قیمت نفت بگویم ، این زنگنه وزیر نفت یک عامل مهم کاهش قیمت نفت است که از یکسال قبل از رفع تحریمها هوار می کند که ما صادرات مان را بدون توجه به سهمیه اوپک بالا خواهیم و فقط باعث شده قیمت نفت پایین بیاید در حالیکه اصلا ایران فعلا توان تولید بیشتری ندارد ، اقای زنگنه هر وقت توانستی تولید را بیش از سهمیه کنی بیا و شعار بده ، انگاری مخصوصا میخواد نفت ارزون بشه ، یکی باید این غضنفر و بگیره اینقدر گل به خودی نزنه (321104)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۳:۵۴
با سلام حضور دکتر زیباکلام و تمام خوانندگان و دست اندرکاران سایت بهار
فرمایشات دکتر زیبا کلام کاملا متین و درست. اما من ملتی را میبینم که از اینکه دوره ی 8 ساله ی احمدی نژاد به سر آمده بی اندازه خوشحالند و حال با مقایسه ی دولتمردان سابق و دولت دکتر روحانی و وزارت دکتر ظریف به خود حق می دهند که برای تقدیر به گردن امثال دکتر ظریف گل بیاویزند و شادی کنند و از اینکه از آنروزگار سیاه و رقت انگیز به این روزها رسیده اند خوشحالند و من از این باب به مردمی که از دکتر ظریف تعریف و تمجید میکنند حق میدهم و مطمئنا ... (321106)
دلسوز انقلاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۲۲:۲۲
با تشکر از احساس مسئولیت و دلسوزی دکتر زیبا کلام برای آقای دکتر ظریف ، وطن و ملت بیچاره مان . (321131)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۰۹:۲۶
کارت درسته دکتر... (321069)
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۴:۱۵
دکتر ظریف دوستت داریم، چون مستقلی . به این حرفها هم نمیخاد توجه کنی، چون مبانی شما با این آقا فرق می کنه . لطفا این پیام رو بذارید . با تشکر (321109)
کدخدا
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۰۹:۵۷
کشور جهان سوم
مردم جهان سوم
ادبیات جهان سومی

آمریکاستیزی مثل سفره ای هست که همه از اون سفره نون می خورن.حتی عربستان حتی اسراییل چه برسه به آقای ظریف.....

بهترین تحلیل دکترزیباکلام را من درمناظره ایشون با اقای خسروپناه که چندسال پیش از صداوسیما پخش شد دیدم.ریشه تمام این گرفتاریها و مشکلاتی که گریبانگیر کشور شده به درستی در ان مناظره بیان کردند.
حقایق گفته شده در اون مناظره روزی تحقق پیدا میکنه..... (321072)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۰۲
استاد سپاسگزاریم ،از این که در اعتلای دانایی می کوشید و چماق تکفیر و مدح و ثنا را از ما دور می سازید . (321073)
علی بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۱۱
استاد بزرگوار درست می فرمایید ،متاسفانه تعریف و تمجیدها ی اغراق آمیز در این خصوص آدم را یاد تعریف و تمجید ار مربیان لیگ برتری می اندازد که با یک برد مربی به عرش می رود و با دومساوی و یا یک باخت به حضیض مذلت فرومی نشیند....که در عرصه علوم انسانی بافاکتور سیاسی و فلسفی آن ،انگلیسی ها اگر پیشرفت کردند از قدرت مداهنه و چاپلوسی کاستند و بر گرده دنیا هم سوار شدند و ما با یک دستمال قیصریه ای آباد کردیم یا به آتش کشیدیم که از ماست که برماست (321074)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۱۲
درود بر این استاد بافهم (321075)
اصلاح طلب شهرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۱۵
با سلام یک انتقاد هم بنده دارم ایا فکر نمی کنید بر خورد محترمانه در مذاکرات با گروه 5+1واینکه در چنان مراسمی بگوییم امریکاویا دیگری هیچ غلطی نمی تواند بکند با سیاست برد برد اعلام شده از طرف ریاست محترم جمهوری مغایرت دارد؟ (321076)
مسعود
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۶:۳۷
با سلام
نه
شما به این توافق و مذاکرات رو با صلح حدیبیه مقایسه کنید، میتونید از این تناقض بیرون بیایید. (321115)
سوادکوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۲۴
دکتر زیباکلام راست میگه شتر سواری دولا دولا که نمیشه

اگرچه در توانایی و قدرت دیپلماسی دکتر ظریف هیچ شکی نیست اما دکتر ظریف هم باید به اون مبنای فکریش که منجر به این پیروزی شد اعتراف کنه.
نمیشه که هم مدال برجام رو در دست بگیره و هم از مسیر غلط گذشته چیزی نگه و تازه بعضی وقتا همون شعارای اصولگراها رو بده.

مثله دکتر روحانی که مستقیما روند حذف برخی از کاندیداها رو زیر سوال برد. (321078)
شهرام 26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۴۴
گر درآمدهای نفتی ما نمی بود، آیا بنظر جنابعالی ما همچنان در منطقه از جایگاه ابرقدرتی برخوردار می بودیم؟ بله
قرار گرفتن ایران در این منطقه ژئوپلتیک وژئواستراتژیک از جهان، که محل تلاقى و راه ارتباطى اروپا به جنوب و جنوب شرق آسیا )محل زندگى بیش از یک سوم جمعیت جهان(، و پل ارتباطى میان سه قاره اروپا، آسیا وآفریقا مى‏باشد و امکان دسترسى کشورهاى تازه استقلال یافته به آبهاى آزاد از طریق ایران را فراهم مى‏سازد، کشور عزیز ما را خواسته یا ناخواسته در متن تحولات مهم جهانى‏قرار مى‏دهد. (321079)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۷:۳۷
اینهمه تعصب نابودمون میکنه
بعضيا دچار توهم شدن که ایران خاصترین کشور دنیا و دردانه عالمه!
هر کشوری مزیت خاص خودشو داره (321117)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۰:۵۶
با همه احترامی که دکتر ظریف قائلم، نامه دکتر زیباکلام هم حتما لازم است مورد توجه جدی آقای ظریف قرار بگیرد (321080)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۶
فرهنگ پرسشگری و تفکر نقادانه باید در جامعه نهادینه شود واین کار را باید با افراد فهیم ودارای صحه ی صدر شروع کنیم .
درود بر ظریف
زنده باد زیبا کلام
کلام زیبا (321082)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۴
اگر درآمدهای نفتی ما نمی بود، آیا بنظر جنابعالی ما همچنان در منطقه از جایگاه ابرقدرتی برخوردار می بودیم؟

اینو باید بدیم بیلبورد کنن بزنن توخیابونای تهران
عالی بود... (321085)
م.م
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۱:۲۰
صادق خان خیل مردی، دوستت داریم،
یه انسان واقعی و تمام (321087)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۳
یکی از ماسخره ترین کارها در این کشور همین به اعلی بردن یکباره اشخاص است . ماها که شاهد این سی چندسال بوده ایم دیگه اینا رو باور نمیکنیم (321089)
امیر
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۳
درود بر دکتر زیبا کلام
دوستان اگر وقت کردید یک بار به امورخارجه تشریف ببرید ببینید چه بسیار بیسوادهایی آنجا تشریف دارند که داد میزنه با پارتی وارد شده؛ شما در این 36 سال یک آگهی استخدام امورخارجه را دیده اید؟
بعد آقای دکتر زیبا کلام شما توقع دیپلماسی قوی را دارید؟ (321090)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۰۵
خیلی خوب گفتید آقای زیبا کلام. متاسفانه ایرانی همینه دیگه. همیشه جوگیر میشیم. آقای ظریف هم به نظرم الان که در سطح بین المللی شناخته شده هستن و نماینده یک کشور هستن، باید بیشتر مراقب رفتار و ادبیاتی که در مورد کشورهای دیگه به کار میبرن باشن. (321092)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۱۵
خدا رو شکر باز یکی هست که یادآوری کنه، آدما رو تا حد خدا بالا نبریم وگرنه تو این مملکت که خیلی ها رو جو هستند فرقی ام نمی کنه از چه قشری باشند!!!! (321094)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۱۹
سخنان دکتر زیبا کلام نشانم دهنده یکی از مشکلات تاریخی این مملکت که بسیار شاهد آن هستیم و عدم رویکرد های صددرصد علمی و منطقی در جریان های مختلف می باشد. (321095)
شناس
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۴۹
درودبراقای زیباکلام که حقایق و شفاف و صریح گویی شان راست وچپ و میانه نشناخته و نمی شناسد بلکه مصالح کشور و ملت وبرون رفت از مشکلات وگم نکردن راه وغرق نشدن در غرور مسئولیت درنظرشان مهمتراست. (321099)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۵
دکتر زیبا کلام عزیز، با تایید تمامی حرفهای شما، خواهشی که دارم شعر مولانا که فرمودید هیچوقت یادتان نرود؛ هر که را مردم سجودی می‌کنند زهرها در جان او می‌کنند. پایدار باشید. (321100)
68
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۷
متاسفانه در کشور ما این رسم ناپسند و غیر اخلاقی باب شده است که هر مسئول یا مدیری برای ایجاد حاشیه امنیت شغلی و روانی برای خود از ابزار آمریکا ستیزی استفاده کند.
ریشه این نابه سامانی هم از فرهنگ عمومی جامعه است که مثل اکثر پدیده ها با سطحی نگری و نگاه ایده ئولوژیک به آن دامن زده میشود ، نتیجه این کار هم جز نابود کردن منافع ملی و عمومی چیز دیگری نیست.
نا امیدانه میگویم به امید روزی که عقلانیت و خرد در اندیشه جایگزین نگاه بسته شود . (321101)
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۳:۲۲
تا زمانی که تا حدی به وظیفه محوله عمل کردیم ( در هر سطحی از موقعیت شغلی ، جایگاه اجتماعی و ...) و انتظار داشتیم و یا اجازه دادیم از ما تجلیلهای آنچنانی صورت گیرد زندگی بهمین منوال به روند خود ادامه خواهد داد و بهبودهای موقتی نیز کارساز نخواهد بود . آقای دکتر زیبا کلام مدتی است در رسانه ها خیلی خوب روشنگری میکنند ولی آیا در این مملکت تنها اینگونه اظهار نظر ها محدود به زیباکلام و یا حداکثر تعداد محدودی از این نوع میباشد . چرا دیگر استادان صاحبنظر در این عرص وارد نمیشوند . (321102)
avenger
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۳:۲۵
من هم با نظر استاد زیبا کلام موافقم......نباید (جوگیر....!!)شد....بهتره بیشتر دقت کرد (321103)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۳:۴۵
راست گفته دیگه حرفهای انقلابی یک دیپلمات!!؟؟
از دیپلماتی مثل ظریف که درسشو خوندن بعیده
اینطور حرف زدن. (321105)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۴:۲۴
عکس حضرت ایت الله جوادی املی را در اینستگرام دیدید دوستان که وقتی شخصی داشت در مدح ایشان سخنرانی میکرد گوشهایشان را گرفته بودند؟
اقای ظریف مراقب باشید
دوستدارانتان خیلی دوستتان دارند. (321110)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۵:۱۶
اقاي زيبا كلام چه زيبا واقعيت هاي جامعه ما را بيان كرده است به اميد روز ي كه متملقين و چاپلوسان در اين كشور جايگاهي نداشته باشند وبه معني واقعي مردم ًو مسؤلان بر دهان اين ياوه گويان خاك بپاشند ودر كشور عقل ومنطق جاي رجز خواني هاي اسطوره اي را بگيرد (321114)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۷:۲۸
تبریک به اقای زیبا کلام برای صداقت و صراحتی که دارن (321116)
زمردی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۹:۰۰
مثلا در کجا جلو رفتیم که این رو عقب موندیم (321119)
matin
Canada
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۱۹:۲۳
شرایط استبدادی در هر جامعه شرایط چاپلوسی را فراهم میکند،وقتی‌ بدانی‌ که بدون چاپلوسی و پارتی میتوانی‌ در جامعه شغل،آینده و جایگاه داشته باشی‌ هرگز چاپلوسی نمیکنی‌. ایران طبق آمار‌ها یک کشور در حال توسعه است ما می‌خواهیم یک تکنولوژی هسته‌ای فوق مدرن در مقایسه با یک صنعت جهان سومی‌ داشته باشیم،هزینه هسته‌ای شدن انقدر بالا بود که کشور را حتا به مرحله قبل از "در حال توسعه" برد و چهره ایران را در جهان چنان تخریب کرد که فعلا چیزی نمی‌تواند آن‌ را بهبود بخشد ۴۰ سال است عقبمانده ایم (321120)
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۲۱:۲۳
بدترین مشکل ما همینه که یه شبه برخی رو بت میکنیم
درسته ما شخصیت های بزرگ و مردمی و دلاور تو سیاست ، سینما ، ورزش خیرین و ... داریم و اقداماتشون قابل تحسینه ، اما براحتی نباید کسی رو مبرا از اشتباه و بدون خط بدانیم ، به هر حال لازمه که افراد حواسشون به خودشون باشه که مبادا درگیر غرور نشن (321127)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ۲۲:۳۶
انشااله ظریف از سخنان دکتر درس بگیرد و در گفتارش با منطق باشد واز دکتر زیبا کلام تشکر میکنم (321133)