به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۶۱۴۲۹
تا وقتی دموکراتیک رفتار نکنیم، احیای خانه احزاب ممکن نیست

با اجرای قواعدفعالیت‌های‌مدنی مشکل‌دارند

گروه سیاسی: یک عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) گفت که قوانین جاری می‌تواند مشکلات احزاب را برطرف کند،؛ البته در صورتی که به قانون کنونی احزاب عمل شود.
با اجرای قواعدفعالیت‌های‌مدنی مشکل‌دارند
حمید قزوینی درباره تلاش‌ها و نشست‌های وزارت کشور برای احیای خانه احزاب و در پاسخ به اینکه "بالاخره باید برای خانه احزاب چه چاره‌ای اندیشیده شود"، گفت: یکی از دلایل عدم بازگشایی، نوع نگاه برخی از سیاسیون به نهادهای دموکراتیک مدنی است. هنوز برخی از دوستان با اجرای قواعد فعالیت‌های مدنی مشکل دارند و نمی‌توانند به آن تن بدهند. عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) با بیان این مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت: برخی که به شورای مرکزی راه پیدا نمی‌کنند بساط را به هم می‌زنند؛ به عنوان مثال فردی که کاندیدای اصولگرایان است در انتخابات مجمع عمومی 30 رأی کسب می‌کند، یعنی از 60 حزب اصولگرایی که عضو مجمع عمومی بودند به این فرد رأی ندادند ولی مثلا کاندیدای اصلاح‌طلبان 70 تا 80 رأی دارند، این اشکال ما نیست که حتی تعدادی از اصولگرایان به ما رأی می‌دهند.

قزوینی افزود: وقتی این اتفاقات می‌افتد عده‌ای کلا بساط خانه احزاب را جمع می‌کنند در صورتی که باید به خرد و رأی جمعی احترام گذاشت و خودمان را ملزم به فعالیت در نهادهای مدنی بدانیم، تا زمانی که نتوانیم دموکراتیک رفتار کنیم، فعالیت دوباره خانه احزاب همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند و احیای آن محال است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که "دولت قصد دارد لایحه احزاب را برای تصویب به مجلس ارسال کند، آیا در قوانین جاری کشورمان قانون برای احزاب کم داریم"، اظهار کرد: قانون احزاب فعلی مربوط به سال 69 است، این قانون تحت تأثیر جنگ و مبارزه با گروه‌های معاند نظام بود، اکنون شرایط کشور تغییر کرده است ولی با این وجود همچنان این قانون راهگشاست و می‌تواند بسیاری از موارد اختلافی را برطرف کند.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما خیلی به قوانین جاری و موجود اهمیت داده نمی‌شود و همواره با بروز مشکلی می‌خواهند قوانین دیگری تصویب کنند، در صورتی که قوانین جاری می‌تواند مشکلات را برطرف کند، اگر به قانون احزاب عمل شود نیز قانون خوبی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به طرح مجلس برای احزاب که مسکوت ماند، تصریح کرد: این طرح که دولت قبل نیز با آن موافق بود، احزاب را محدودتر می‌کرد و نمی‌توانست مشکلات را در زمینه احزاب را حل کند، از این رو تصمیم گرفتند که تا زمان آمدن لایحه دولت آن را مسکوت نگه دارند.

قزوینی اضافه کرد: این رویکرد بیانگر آن است که با وجود ثبات در زمان پس از انقلاب و بلوغ و رشد جامعه ایران، هنوز فعالیت حزبی در این کشور سختگیرانه است و تعداد زیادی هنوز نمی‌توانند تکلیفشان را با بودن و یا نبودن احزاب مشخص کنند، با این وجود هر قانونی تصویب شود نمی‌تواند مشکل احزاب را حل کند، از این رو در کشور ما نبود قانون مشکل احزاب نیست بلکه نبود رویکرد پذیرش خرد جمعی و فعالیت حزبی ضعف اصلی است.  وی ادامه داد: ما اگر حزب می‌خواهیم باید به احزابی که مجوز دارند اجازه داده شود که نشریه داشته باشند، بتوانند تجمع برگزار کنند، دفاتر استانی داشته باشند، نمی‌توان با حذف این مؤلفه‌ها توقع داشت که احزاب بتوانند در کشور فعالیت کنند. باید این رویکرد ایجاد شود که حزب چیست و چگونه می‌تواند فعالیت کند.
مرجع : آنا