به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۹ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۵۶۴۸۹

هيلاري کلینتون و بلر گران‌ترین سخنرانان دنبا

گروه سیاسی: بررسی ها نشان می دهد که نرخ سخنرانی کارشناسان اقتصادی و سیاسی همواره افزایش می یابد و در ایران برخی کارشناسان اقتصادی برای یک سخنرانی 10 میلیون تومان دریافت می کنند و هیلاری کلینتون و تونی بلر هم گران ترین سخنرانان در جهان هستند.
بررسی های نشریه الکترونیکی اقتصاد نیوز با موضوع نرخ سخنرانی کارشناسان اقتصادی و سیاستمداران نامدار جهان، نشان می دهد که درآمد برخی از آنان افسانه ای است. این فهرست با نام هیلاری کلینتون وزیرخارجه پیشین ایالات متحده آمریکا آغاز می شود؛ به تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا، گرهارد شرودر صدراعظم سابق و یوشکا فیشر وزیرخارجه اسبق آلمان و چندتن دیگر از سیاستمداران غربی می پردازد و سرانجام به دستمزدهایی می رسد که برخی کارشناسان اقتصادی در ایران دریافت می کنند.

دویچه وله در ادامه می نویسد: دانشگاه بوفالو در آمریکا اعلام کرده است که برای سخنرانی هیلاری کلینتون به وی 275 هزار دلار می پردازد. روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داده است که تونی بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا هفته گذشته برای دو سخنرانی 150 هزار پاوند دریافت کرده است که هر یک از این سخنرانی ها فقط 30 دقیقه طول کشیده است. به این ترتیب او بابت هر یک دقیقه سخنرانی 2 هزار و 500 پاوند دریافت کرده است.

در آلمان بالاترین دستمزد برای سخنرانی را تا به حال گرهارد شرودر صدراعظم پیشین این کشور دریافت کرده است که برای هر سخنرانی 50 تا 75 هزار یورو می گیرد. دستمزد وزیر خارجه دوران او، یوشکا فیشر نیز کم نیست و برای یک سخنرانی یک ساعته 30 هزار یورو دریافت می کند. در ادامه دویچه وله به نرخ سخنرانی های اقتصادی در ایران پرداخت و نوشت: در ایران نیز نرخ سخنرانی های کارشناسان اقتصادی در دو دهه اخیر بسیار بالا رفته است. ارقامی که آن ها دریافت می کنند البته قابل مقایسه با غرب نیست، اما نسبت به میانگین درآمد مردم ایران چشمگیر و بعضا حسادت آفرین است.

اقتصاد نیوز می نویسد: سخنرانی های اقتصادی مخصوصا در یکی دو دهه اخیر در نهادهای خصوصی بسیار رونق گرفته است. اتاق های بازرگانی در سطح کشور به دعوت اقتصاددانان و خطیبان معروف می پردازند و به این وسیله سعی در ایفای نقش در عرصه اقتصادی و اجتماعی دارند. این نشریه الکترونیکی می افزاید: میزان پرداخت ها در اتاق های بازرگانی متفاوت است. بسیاری از چهره های اقتصادی به صورت ثابت دریافتی هم بابت سخنرانی ها و هم بابت شرکت در جلسات دارند. برخی منابع از اتاق های ایران می گویند که میزان پرداخت ها به سرشناس بودن و نوع کار سخنران بستگی دارد و در برخی موارد به 10 میلیون تومان برای یک سخنرانی می رسد.

همین منابع گفته اند که برای هر سخنران در اتاق های بازرگانی ایران بین 3 میلیون تا 8 میلیون تومان هدیه در نظر گرفته می شود. اما نرخ سخنرانان در حوزه های فرهنگی پایین تر است. آن ها از 800 هزار تومان تا یک سکه بهار آزادی دریافت می کنند. اقتصاد نیوز در پایان گزارش خود می نویسد: مقایسه این ارقام با حداقل دستمزد ماهانه که 608 هزار تومان است، نشانگر چگونگی این دریافتی ها در اقتصاد ایران است. این نشریه سپس می پرسد: آیا بهتر نخواهد بود که این پول ها در جاهای دیگر هزینه شوند و وظیفه سخنرانی به دانشگاه ها سپرده شود؟
مرجع : دویچه وله