به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۵۹۳۶۹

موشک ناسا ۶ثانیه پس از پرتاب منفجر شد

گروه فناوري: یک موشک بدون سرنشین ناسا که قرار بود برای ایستگاه بین‌المللی فضایی بار ببرد، چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شد. در این حادثه کسی آسیب ندید. علت حادثه که در مرکز "ولوپس فلایت" رخ داد، هنوز مشخص نیست.
یک موشک بدون سرنشین ناسا چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شد. تصاویر منتشر شده، حجم آتشینی را نشان‌می‌دهند که موشک را پس از پرتاب احاطه کرده است. شبکه سی‌ان‌ان با استناد به گزارش سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا می‌نویسد، این انفجار تلفاتی بر جای نگذاشته است. فرستند‌ه‌ تلویزیونی ناسا خبر می‌دهد، حادثه ۶ ثانیه پس از ترک سکوی پرتاب در مرکز "ولوپس فلایت" رخ داده است. بر پایه‌ی این گزارش، موشک در ساعت ۱۸:۲۲ به وقت محلی از این ایستگاه فضایی پرتاب شد، در هوا منفجر شد و به زمین سقوط کرد. بر پایه تصاویر دریافتی، در هنگام برخورد با زمین انفجار دیگری هم رخ داده است.

این موشک متعلق به یک شرکت خصوصی با نام "اووربیتال ساینسیز" است که قرار بود باری به وزن ۲ / ۲ تن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS برساند. این بار تدارکاتی شامل مواد غذائی برای ۶ فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی و همچنین دستگاه‌ها و ماهواره‌های کوچک بوده است.
روز دوشنبه هم شمارش معکوس پرتاب این موشک ۱۰ دقیقه پیش از پرتاب متوقف شد.

ناسا چندین سال است که انتقال بار به ایستگاه‌های فضایی را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است. سازمان هوا و فضای آمریکا برنامه‌های انتقال بار تدارکاتی خود را در تابستان سال ۲۰۱۱ پس از سه دهه به دلیل هزینه‌های بالا متوقف کرد. این سازمان اما قصد دارد دوباره وارد این عرصه شود.
"اوربیتال ساینسیز" قراردادی به ارزش ۹ / ۱ میلیارد دلار با ناسا منعقد کرده است که در آن ۸ پرتاب برای انتقال بار به ایستگاه فضایی در نظر گرفته شده است.

پرتاب امروز که با شکست روبرو شد، چهارمین پرتاب "اوربیتال ساینسیز" برای ناسا بود. مدیر "اوربیتال ساینسیز" می‌گوید: «امیدوارم که به زودی بفهمیم چه اتفاقی افتاده است. این اتفاقی است که در حوزه‌ی کاری ما بارها رخ داده و دیده‌ایم که دیگر شرکت‌ها چگونه این حوادث را پشت سر گذاشته‌اند.» وی افزوده است که ما هم این سانحه را پشت سر خواهیم گذاشت و کار را از سرمی‌گیریم.