به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۸۰۲۹
عشق آسان نمود اول ولي افتاده مشكل‌ها

كجاي طرح هدفمندي يارانه‌ها واقعاً هدفمند بوده؟

همه در انتظار قيمت بنزين؛ اين زيربناي اقتصاد ايران!
عموم مردم را وحشتي زايدالوصف فرا گرفته است. آنان فقط منتظر قيمت بنزين‌اند. همه مي‌گويند ببينيم چه خواهد شد. از هم اكنون انواع كالاهاي عمومي، روانه بازار نمي‌شود زيرا توليدكنندگان و فروشندگان از نرخ‌هاي جديد مي‌گويند!
كجاي طرح هدفمندي يارانه‌ها واقعاً هدفمند بوده؟
نويد قائدي

گروه اقتصادي: موسم اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در دولت جديد فرا رسيده در حالي كه مردم ديدگاه روشني از اجراي اين مرحله و تاثير آن بر اقتصاد كشور و خصوصا وضعيت رفاهي و حتي معيشتي خود ندارند و اين امر و شبهه بر خود مسئولين كشور هم كاملا حكمفرماست كه دليل واضح آن سردرگمي در تعيين درصد افزايش تاثيرگذارترين حامل‌ انرژي (بنزين) كه در اقتصاد بيمار ايران به زير بناي اقتصاد كشور تبديل شده! مي‌باشد. شايد هم پيش‌بيني و برنامه‌ريزي‌ خاصي انجام نشده و مقرر است كه در طول اجراي برنامه مشخص گردد! اما عدم شفافيت اجراي طرح‌هاي اقتصادي كه با زندگي و معيشت مردم سر و كار دارند و عواقب آن نامعلوم است، فاجعه بار خواهند بود.

اينكه اجراي طرح در مرحله اول با موفقيت همراه نبوده در آن شكي نيست زيرا در رسيدن به بسياري از اهداف كه در راستاي اجراي طرح بيان شده بود چيزي بصورت عملياتي محقق نشد و در واقع هزينه‌هاي توليد و توزيع حامل‌هاي انرژي افزايش يافت و بار آن بر دوش دولت سبك شد ولي شيب تند افزايش قيمت‌ها فشار مضاعفي بر مردم وارد آورد كه در تمامي بخش‌ها و سطوح قابل لمس بود.

مقرر شده بود بخشي از مبالغ صرفه جويي شده بصورت نقدي در اختيار شهروندان قرار گرفته و بخشي ديگر در خدمت توليد و گسترش زير ساخت‌هاي كشور مصرف گردد كه در نهايت اثر آن بر معيشت ما مشهود باشد اما در عمل ركود بي سابقه اي در سيستم توليد كشور حاكم گرديد و رشد اقتصادي به منفي پنج درصد رسيد. گراني‌ها داد و بي داد همگان را در آورد و خلاصه شد آنچه نبايد مي‌شد.

مبلغ پرداختي يارانه براي مردمي كه در شهرها و كلانشهرها سكونت دارند (اكثر جمعيت كشور سالهاست در شهرها سكونت دارند و قريب به هفتاد درصد شهر نشيني ذكر شده است) حتي نتوانست جبران هزينه انرژي‌هاي مصرف شده آنان را داشته باشد چه برسد كه افزايش نرخ مواد خوراكي و مصرفي و غيره را پوشش دهد و در نهايت فشارها بر دوش اقشار كثيري از جامعه واقع گرديد و باعث بروز تورم بي سابقه در طول تاريخ كشور گرديد.

هميشه وضع قوانين تا وقتي رنگ و بوي اجرا نگرفته اند زيبا و دلنشين‌اند ولي حكايت «عشق آسان نمود اول ولي افتاده مشكلها» را تداعي مي‌نمايد ولي نتايج اجراي طرح چه بوده و چرا كار به بي راهه رفت ؟ چرا حامل‌هاي انرژي افزايش يافت ولي در وضعيت معيشت مردم، درمان، توليد و اشتغال بهبودي حاصل نشد؟ آيا اجراي طرح توانست شاخصه‌هاي رفاه و زندگاني مردم را ارتقاء دهد يا خير فقط نتيجه اين بود كه در مصارف مقداري صرفه جويي گرديد و دولت توانست با افزايش نرخ حامل‌ها به تهيه و توزيع آنها ادامه دهد؟

چرا قبل از اجراي طرح از همان ابتدا قيمت حامل‌هاي انرژي با مكانيزمي خاص افزايش داده نشد مانند سنوات قبل از اجراي طرح كه انجام مي‌شد و به چنين مكانيزم عريض و طويلي چي نيازي بود؟ شايد اين طرح براي مردم مستقر در روستاها و شهرهاي كم جمعيت كه هزينه‌هاي زندگي كمتري را متحمل مي‌شوند مفيد باشد مخصوصا براي كساني كه از حامل‌هاي خاص انرژي مانند بنزين استفاده كمتري دارند و بطور مستقيم از يارانه اعطايي بهره نداشتند ولي بطور غيرمسقيم افزايش هزينه‌هاي زندگي و اياب ذهاب آنان را هم تحت تاثير قرار داد.

شايد از همان ابتدا بهتر بود طرحي براي كمك به اقشار ضعيف جامعه تدوين گردد يا بيشتر بر رونق اقتصادي جامعه و افزايش توليد سرمايه گذاري مي‌شد خصوصاً در امور زيربنايي و كشاورزي كه در گستره عظيمي از كشور پراكنده است مانند ديگر كشورهاي پيشرفته كه بيشترين يارانه را در بخش‌هاي توليد كشاوري و دامپروري و بعضي صنايع خاص توزيع مي‌نمايند.

اما براي خيلي از حرف‌ها دير شده و طرح تدوين و اجرايي شده و مرحله اول اتمام و اكنون در حال نظر سنجي در خصوص مرحله دوم مي‌باشند. بخاطر داريم كه مسئولين وقت كشور با شعار عدالت‌محوري بارها تاكيد داشتند كه همگي ملت ايران مشمول دريافت مبلغ هدفمندي مي‌باشند و كسي محروم نمي‌گردد گرچه همان موقع بحث‌هايي بر سر توزيع در ميان دهك‌هاي ضعيف جامعه مطرح بود كه بدلايل گوناگون و اثراتي كه مي‌توانست داشته باشد اجرا نشد و مبلغي مشخص بين همگان توزيع و حتي ايرانيان خارج از كشور ثبت نام و يارانه بگير شدند!

سوال اينست كه اگر به بعضي دهك‌ها يارانه تعليق نگيرد گناه آنان چيست كه بايد با افزايش حامل‌هاي انرژي و ديگر اجناس مواجه شده و در آينده نيز دست پنجه نرم كنند؟ آيا چنين طرحي فشار بر زندگي و معيشت مردم وارد نخواهد كرد؟ خيلي از مردم گرچه در زندگاني وضعيت آسوده اي ندارند ولي نسبت به عدم دريافت يارانه بي‌رغبت نيستند اما از اين ترس دارند كه اگر ثبت نام بعمل نياورند آيا در ازاي اين صرفه جويي بعمل آمده در سطح كلان كشور، در آينده باز هم اختلاس بزرگي رخ نخواهد داد كه حاصل اين صرفه جويي آنان به هدر رود؟

لازم است در افزايش نرخ بنزين كه به دليل تاثير رواني و شديد آن بر تورم، نقشي كليدي را در اقتصاد بيمار ايران ايفا مي‌كند، تصميمي اتخاذ نشود كه دولت «اميد» را به دولت «نوميدي» محض مبدل نمايد! امري كه متاسفانه و اين روزها در كوچه و خيابان‌ از زبان مردم مي‌شنويم. عموم مردم را وحشتي زايدالوصف فرا گرفته است. آنان فقط منتظر قيمت بنزين‌اند.  همه مي‌گويند ببينيم چه خواهد شد. از هم اكنون انواع كالاهاي عمومي روانه بازار نمي‌شود زيرا توليدكنندگان و فروشندگان از نرخ‌هاي جديد مي‌گويند!!

همه در انتظار افزايش ويران‌گري پس از اعلام قيمت بنزين هستند. همه چيز حكايت از سردرگمي اقتصادي جامعه دارد و در عرصه سياسي نيز، تندروهاي مخالف روحاني از اينكه اجراي فاز دوم هدفمند پاشنه آشيل محبوبيت روحاني و دولتش شود سر از پا نمي‌شناسند و...اي كاش طي اين سالها بخشي از زير ساختارهاي كشور مانند حمل و نقل ارتقاء يافته بود يا صنايع رونق گرفته بود و يا سيستم‌هاي كشاورزي پويا گشته بود تا امروز جامعه مهياي اجراي طرح باشد ولي افسوس كه آب از آب تكان نخورده، فقط كمر طبقات وسيعي از جامعه زير اين همه فشار كاملا خميده شده است.

قیمت‌ها به دلار، دستمزدها به ریال

جالب اينكه رسانه‌هاي داخلي، ديروز در خبري در راستاي زمينه‌چيني براي افزايش قيمت بنزين، ايران را دومین کشور ارزان از نظر قیمت بنزین به حساب آورده و نوشتند كه قیمت بنزین در ایران  0.12 دلار یعنی 4000 ریال در حاليكه قیمت بنزین در سوئد برای هر لیتر 77560 ریال عنوان است. و پس از اين همه سال، كيست كه نداند این دست محاسبات نمی‌تواند مبنای صحیحی برای تعیین نرخ واقعی محصولات و رتبه بندی باشد چرا که قیمت هر کالا باید بر مبنای درآمد سرانه آن کشور محاسبه گردد.

اگر در سوئد هر لیتر بنزین 77560 ریال است، حقوق و دستمزد یک کارگر ساده نیز هر ساعت 146 (به بالا) کرون است که حدود 690000 ریال برای هر ساعت مي‌باشد یعنی هر ساعت کار یک سوئدی 8 لیتر بنزین خواهد شد در حالیکه یک کارگر ساده در ایران 250 تا سیصد هزار ریال درآمد خواهد داشت که با احتساب 10 ساعت کار، هر ساعت حدود 30000 ریال خواهد بود یعنی یک ایرانی با دستمزد ساعتی خود 5 لیتر بنزین آزاد و 8 لیتر بنزین سهمیه ای مي‌تواند خریداری کند. این در حالی است که ما دارای منابع نفتی هستیم و سوئد فاقد این منابع است.

اگر چه طی سالهای اخیر حداقل حقوق تا حدی افزایش داشته است ولی این افزایش در مقابل افزایش قیمتها به ویژه دلار و بحث آزاد سازی قیمتها بسیار ناچیز بوده است. حتی یارانه مستقیمی که به مردم پرداخت مي‌شود در هزینه خانوار مبلغ بسیار ناچیزی است که امروز مي‌بینیم دولت همه هزینه خود را روی حذف آن قرار داده است. اگر برنامه ریزی دقیق و مطمئنی صورت نگیرد این افزایش قیمت‌ها و کاهش درآمدها تبعات اجتماعی زیادی را به بار خواهد آورد که آمار جرم‌ها و جنایت‌ها در جامعه تنها برگی از این پیامدها است...!

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۵۹
اقتصاد ما به این زودی ها درست نمی شود.
از دوستانی که نظر می دهند خواهش می کنم حداقل یک جمله برای نجات ریحانه بنویسند.جای دوری نمی رود.خواهر هر یک از ما می تواند در آینده به جای ریحانه باشد. (218151)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۷:۵۲
محمد آقا ممنون که به فکر نجات هم وطن خود هستی ولی قرار نیست در هر جای بی ربط و با ربط در این مورد کامنت بذاری. (218257)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۱:۱۵
کینز، یکی از اقتصاددانان معروف، گفت: "اگر می‌خواهید ملتی را نابود کنید، کم هزینه‌ترین، راحت‌ترین و پنهان‌ترین ابزار، تورم است. یک تورم بلند مدت ایجاد کنید زیرا آرام آرام تمام بنیان‌های اخلاقی و اقتصادی آن ملت نابود می‌شود (218642)
انتخاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۱۷
آقاي روحاني بخدا قسم روي اين مجلس و صدا و سيما نمي شود حساب كرد و بدون اينها نمي توان طرح به اين بزرگي را اجرا كرد با طناب اينها به چاه نرويد.
مردم تازه داشتند به شما اعتماد مي كردند همان كارها و همان حرفها را نزنيد (218153)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۵۹
احتمالا نویسنده هیچ تخصصی در علم اقتصاد ندارد وگرنه نمی گفت حقوق کسی که بنز تولید می کند با آنکه حتی ممکن است در کارخانجات دولتی ایران اصلا نیروی مازاد باشد و فراوان در سیستم دولتی این افراد مازاد دیده میشوند باید برابر شود مرد حسابی چرا نمی گویی کار مفید ادارات ایرانی چقدر است و همین حقوق فعلی هم در ازای این میزان کار کم نیست پس چرا باید آنها را با کسانی که یک دقیقه موقع کار وقت تلف نمی کنند مقایسه می کنی ؟ ارزانی بنزین یعنی سرطان و بیماری مردم ؟ آیا فهمیدن این موضع ساده خیلی سخت است ؟ (218215)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۵:۱۶
قیمت سوخت باید به تدریج قیمت فوب خلیج فارس شود، ناوگان عمومی قویا تقویت و نظارت دولتی بر خدمات و قیمتها تشدید شود ، یارانه40 درصد بالای جامعه قطع و برعکس یارانه بقیه مردم افزوده ولی به صورت غیر نقدی و با محصولات ترجیحا داخلی پرداخت شود، نتیجه کاهش آلودگی شهرها و بیماریهای مردم و ترافیک خواهد بود و دولت هم باید از سود حاصله ایجاد اشتغال و ارزان کردن درمان مردم کند این راهیست که دنیا رفته در این مورد فقط باید به نظر کارشناسان توجه کرد چون اگر به حرف عامه باشد اکثریت حتی می گویند بنزین باید رایگان باشد (218219)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۸:۴۲
تورم نمیگذارد به قیمت فوب خلیج فارس برسد تازه الان اعتماد مردم است که باعث ثبات قیمتها به خصوص ارز و طلا شده نه چیز دیگه این طرح اعتماد رو هدف قرار داده ببینم این طرح ما رو به کجا میرسونه (218276)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۴۰
می دونی حقوق کشورهای خلیج چقدر هست آقا جان برو بپرسد (218302)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۰۰:۵۸
می دانی جمعیت همه کشورهای خلیج فارس روی هم نصف ایران نمیشه ولی درآمد روزانه آنها و ذخایر ارزی آنها ده ها برابر ایران است ؟ می دانی در همین کشورها هم بنزین از ایران گرانتر است و فقط در کشور چاوز بنزین از ایران ارزانتر است و این کشور هم الان مدتهاست گرفتار آشوب و بدبختی و بحران اقتصادی شده است ؟ (218392)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۰:۳۶
فکر می کنی چند درصد کارمندان به اندازه بازاری ها میخورن و میخوابن سر کار؟
مثلا کارمندای بانک بیکار نشستن؟
کارمندای شرکتهای خصوصی چی؟
کارمندای بیمارستان چی؟
همه بیکارن؟ پس کارا رو کی انجام میده؟ فقط اداره جاتی که نیروی استخدامی دارن اینجورین که بیکار میشینن. قبل از اینکه حرفا و آمار مسئولین رو تکرار کنین یکم فکر کنید لطفا (218441)
علی2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۸:۰۸
حرفهای شما جناب آقای کوروش از یه زاویه (و فقط از نظر مسئولین)میتونه درست باشه.نمیدونم شاید شما هم در رده های مدیریتی تشریف دارید که یه طرفه به قاضی میرید.اگر قرار باشه مردم ما در حد استانداردهای جهانی کار و فعالیت کنند مطمئنا به مسئولینی در مقیاس استانداردهای جهانی نیاز دارن.ما نمیتونیم در سیستمی ناکارآمد (در سطوح بالاتر از مردم عادی تا مقامات عالی نظام) از مردم انتظار عملکرد بهتری داشته باشیم.قبول دارم همین حقوق هم از سر مردم ایران زیاده ولی این مردم و کارشون هم از سر مسئولین زیاده. (218587)
ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۲:۱۷
اگر در همه كارها كارشناسي مي شد حال و روزمان اين نبود با اينكه در فرهنگ عاميانه هم ميگن "اول انديشه وانگهي گفتار" اما مسئولين ما هميشه يك حرفي را ميزنند بعد دنبال ماست مالي و ماله كشي روي خرابكاريهاي آن مي روند. (218154)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۱۶
خدا به خیر کنه (218193)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۴۲
پيشنهاد ميكنم دولت يارانه را قطع كند اما هيچ چيز را گران نكند،از مسئولين محترم سايت خواهش ميكنم اين پيشنهاد را به نظرسنجى بگذارند فكر ميكنم اكثر مردم با ان موافق باشند به شرطى كه قيمتها حداقل به بهمن ٩٢بازگردد يعنى افزايش قيمت اب و برق و گاز وبيمه شخص ثالث و ... كه در يكى دو ماه گذشته صورت گرفته و يا بزودى صورت ميگيرد منتفى گردد،همين امروز در سوپر محل بودم ويزيتور يكى از شركتها ميگفت فعلا فروش نداريم و منتظر اعلام قيمت بنزين هستيم!! باور كنيد تورمى را كه ايجاد خواهد شد نميتوانيد كنترل كنيد. (218202)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۸:۰۵
آقا رضا اگه می خوای نظر بدی درست بده لااقل بگو قیمت ها برگرده به قبل از اجرای طرح هدفمندی یه جوری نطر میدی که انگار تا به حال مملکت گل و بلبل بوده حالا تو این چند ماه وضع مردم فلاکت بار شده.
به نطر من شیب تند روی شما بیشتر از شیب افزایش قیمت بوده (218262)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۴۷
مقاله بسیار متین و جامعی است.
ولی هموطنان عزیزم چیکار میبایست کرد از ماست که برماست. (218205)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۵۱
در ضمن دولت ميتواند از طريق احيا ارزش پول ملى مشكل اختلاف قيمت فراورده هاى سوختى با كشورهاى مجاور را حل كند چرا فقط از طريق افزايش قيمت ها ميخواهيد مسئله را حل كنيد؟در ضمن چطور فقط قيمت مواد سوختى انهم با كشورهاى وارد كننده مثل تركيه مقايسه ميشود اگر قرار است به انها نگاه كنيم سطح حقوق و دستمزد كارگران و كارمندان را هم با همان دبى و تركيه همسان كنيد تا مردم هم بتوانند بنزين را با نرخ فوب خليج فارس بخرند. (218207)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۴:۵۷
هدفمند بوده چرا نبوده يكم فكر كنيد معلومه به جيب دولت تا حسابي مثل زمان دولت احمدي‌نژاد يه عده به راحتي.......كنند. (سه هزار ميليارديها) (218213)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۹:۲۸
زمان احمدی نژاد می گفتند او گوش به حرف هیچکس نمی ده فقط دوروبریاش والا الان همه می نویسند تو روزنامه ها ، سایت ها و مهمتر از همه مردم عادی اینو می دونند اما هیئت دولت گوش نمی ده بابا فریب این مجلس هزار چهره را نخور آقای روحانی به جایی نرسه که دوباره بیای تو تلویزیون بگی اشتباه کردم.مردم را از دست نده. (218292)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۰:۵۳
واقعا اگه اقاي روحاني بنزبن رو هم گرون كنند تمام وعده هاي قبل اناحاباتشون رو انجام دادن :))
يادمه به اميد رفع حصر به ايشون راي دادم ولي جز ازادي نسرين ستوده ما چيزي نديديم :/
ازادي بيان هم كه ماشالله همين بهار عزيز قبلا همه كامنت ها رو ميزاشت ولي الان چي!
ادعاي حكومتي علي ع رو هم دارن! (218337)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۲۱:۰۶
با اجرای فاز دوم هدفمند سازی خداحافظ روحانی در سال 96ودورد بر احمدی (218344)
بدمک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۴:۲۴
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. (218535)
سیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۴:۵۷
من یک کارمند دولتم هیچ چیز به اندازه اینکه می گن ساعت کار مفید تو ایران پایین منو ناراحت نمی کنه چرا جوسازی میکنند چرا نمی گن تایم ساعت 7:30 الی 13:45 بدون هیچ امکاناتی در ادارات فقط دولت تایم رو تا4 نگفته که غذا به کارمندا تعلق نگیره چون طبق قانون اگه تایم تا ساعت 4 باشه غذا به کارمندا تعلق می گیره یعنی در واقع دولت کارمندا رو دور زده ،چطور انتظار دارن مردم صادق باشند و نمی گن تو سایر کشور ها درامد طوری که مردم تامین می شن (218540)
کاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۱۶:۳۶
یارانه همان بیت المال هست که حضرت علی میفرماید بیت المال رو اگر کابین زنانتان کرده باشید باز پس میگیرم و سهم هرکس از بیت المال به یک اندازه هست .
اگر قرار باشه به آمار دزد یهای چند هزار میلیاردی کاری نداشته باشیم مثل بابک و خاوری و بقیه که هیچوقت اسمشون بالا نمیاد اونوقت باید یقه مردم رو برای حق مسلمشون گرفت
پول خمس زکات انفاق صدقه باید به مستمندان برسه
مبلغ این پول ها چقدره و کجا خرج میشه؟ (218566)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۱:۴۵
واقعامن نميدونم مامردم ايران كي ميخاييم از خواب بلندشيم.قبل ازمرحله اول هم همين حرفاروميزدن نديديدچه بلايي سرماآوردن (218652)
یه زیر خط فقری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ۲۲:۰۶
خدایش خسته شدیم تاکی بگیم کسی نشنوه بابا ما رو بد بخت کردن (218655)