به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۶۰۸۹۹
توضیح برخی ابهام‌ها درباره خاکسپاری

تدفین مرتضی‌ پاشایی یكشنبه‌شب انجام شد

گروه هنری: از روز گذشته، شایعه‌ای مبنی بر دفن پنهانی مرتضی پاشایی، قبل از برگزاری مراسم تشییع او منتشر و گفته شد، «آن مراسم صرفا نمادین بوده و روز قبل، خاکسپاری انجام شده است» در این‌باره کنسرت‌گزار پاشایی توضیحاتی داد.
تدفین مرتضی‌ پاشایی یكشنبه‌شب انجام شد
محمدحسین توتونچیان - کنسرت‌گزار مرتضی پاشایی - در متنی که در اختیار ایسنا، قرار داده، نوشته است: به اطلاع می‌رساند، برای هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن برنامه و استفاده بهینه از وقت مردم عزیز و همچنین طبق تجربه‌ای که معاونت هنری وزارت ارشاد از اجرا و برگزاری چنین مراسمی داشت، پیکر مرتضی پاشایی در روز شنبه برای غسل و کفن و تطهیر و همچنین طی مراحل اداری و قانونی و حقوقی دفن از جمله ابطال شناسنامه و کارت ملی، مشخص شدن قطعه و ردیف و جایگاه، خالی کردن قبر، داربست زدن دور قبر و ... همچنین واریز وجوه قانونی و پرداخت هزینه‌های اداری به بهشت زهرا (س) منتقل شد که همه و همه برای به جلو انداختن مراحل خاکسپاری بود.

نکته اینجاست که سیستم سایت بهشت زهرا (س) هنگامی که جایگاه، قطعه و ردیف را برای فرد متوفی صادر می‌کند، به‌طور خودکار نام فرد و تاریخ دفن را تاریخ روز ثبت می‌کند و کمتر کسی است که بعد از ابطال شناسنامه و شست‌وشو و پرداخت‌های قانونی، فرد متوفی را در روزهای بعد به خاک بسپارد. مگر افراد مشهور و معروف که این مورد در مراسم استاد همایون خرم و استاد محمدرضا لطفی هم صادق است. در ضمن دیشب در برنامه «در شهر» مراسم به‌طور کامل از شبکه‌ی 5 سیما پخش شد و همه شاهد بودند. اما در خاتمه؛ سپاس بی‌کران از یکایک مردمی که با ما همدردی کردند و حضور داشتند، من حسین توتونچیان دست تک‌تک آن‌ها را می‌بوسم.»

پیکر پاشایی با اجازه از مراجع شبانه دفن شد

روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) دفن شبانه «مرتضی پاشایی» خواننده پاپ را تایید کرد و گفت: این اقدام به خواست والدینش و با اجازه از مراجع تقلید، انجام گرفت.
رضا پورناصرانی در گفت‌وگو با آنا، گفت: روز یکشنبه به علت ازدحام جمعیت طرفداران این خواننده پاپ، خانواده مرحوم پاشایی از دفن وی در بهشت زهرا ممانعت کردند و بر همین اساس یکشنبه شب با کسب اجازه از مراجع تقلید و درخواست خانواده، این مرحوم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد و مراسم خاکسپاری تا ساعت 10 شب به پایان رسید.

کارشناس روابط عمومی سازمان بهشت زهرا(س) در پاسخ به این سوال که چرا تاریخ دفن مرتضی پاشایی در سایت بهشت زهرا (س) 24 آبان ثبت شده است؟ تاکید کرد: «مرتضی پاشایی» در روز 24 آبان تطهیر و در روز 25 آبان ماه یعنی شب گذشته در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

وی اضافه کرد: پرتال سازمان از یک ماه پیش در دست تعمیر است و وضعیت این پرتال هیچ ارتباطی به مرگ مرحوم پاشایی و مراجعه طرفداران این خواننده پاپ ندارد. به گفته پورناصرانی، از ساعت 6 صبح امروز، تعمیرات لازم روی نرده‌های اطراف قطعه هنرمندان که روز گذشته بر اثر ازدحام جمعیت آسیب دیده، انجام گرفته و سنگ قبر این مرحوم جانمایی شده است. همچنین عده ای از هنرمندان و طرفداران وی نیز از صبح بر سر مزار این خواننده پاپ حاضر و در حال سوگواری هستند.

روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که توضیح داده؛ در سامانه اینترنتی بهشت زهرا (س) وقتی اسم مرتضی پاشایی را وارد می‌کنید، تاریخ دفن فردی با همین نام، فرزند ناصر در روز 24 آبان یعنی روز شنبه، نشان داده می‌شود. این در حالی است که مراسم تشییع پاشایی یکشنبه 25 آبان برگزار و شبانه نیز به خاک سپرده شد. مراسم با شکوه تشییع و تدفین مرتضی پاشایی خواننده پاپ روز گذشته برای ساعاتی خیابان‌های منتهی به مراسم را در تالار وحدت و بهشت زهرا(س) مسدود کرد.