به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۴۹۲۳۴

کم‌خونی بیماری نیست، یک علامت است

گروه سلامت: یک متخصص داخلی در خصوص کم‌ خونی گفت: کم ‏خونی بیماری نیست، بلکه یک علامت است و می‎تواند عامل یک بیماری باشد.
کم‌خونی بیماری نیست، یک علامت است
دکتر بابک رضایی گفت کم‏ خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‎های قرمز سالم به تعداد کافی برای حمل اکسیژن به بافت‎های بدن وجود ندارد و موجب می‌شود که احساس خستگی ایجاد شود. کم‏ خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارد، کم‎خونی می‎تواند موقتی و یا طولانی مدت بوده و از فرم‎های خفیف تا شدید باشد. وی درباره شایع‏ترین نوع کم‌ خونی، افزود: کم ‎خونی فقر آهن شایع‎ترین نوع کم‏ خونی است که در دنیا وجود دارد. در واقع کم‏ خونی می‎تواند به دلیل فقر آهن باشد و یا علامت یک بیماری مهم نظیر انواع سرطان‎ها، کم‎کاری تیروئید، روماتیسم مفصلی و غیره باشد.

رضایی با اشاره به علائم کم ‎خونی، تصریح کرد: بیمار با یک آزمایش متوجه بیماری خود می‌شود. از دیگر علایم آن می‎توان به خوابیدن زیاد، سرگیجه، سردرد به ویژه در قسمت پشت سر، بی‏‌حوصلگی، قاشقی شدن ناخن‌ها و ... اشاره کرد. البته قاشقی شدن ناخن‎ها بیشتر به فقر آهن مربوط می‌شود. این متخصص تغذیه در خصوص نحوه درمان کم ‎‏خونی، یادآور شد: برای درمان کم ‏خونی ابتدا باید علت کم‏ خونی مشخص شود و پس از شناسایی عامل اصلی زیرنظر پزشک درمان آغاز می‌شود. همچنین در خصوص رژیم غذایی افرادی که دچار فقرآهن هستند توصیه می‌شود گوشت قرمز، جگر، اسفناج، عدس و ... را در سبد غذایی خود قرار بدهند، ولی اگر عامل دیگری منجر به کم خونی باشد باید رژیم غذایی براساس نظر پزشک باشد.
مرجع : ايسنا