به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۵۳۲۸۴
داعش تهدید اصلی امنیتی برای اروپا و آلمان است؛

دفاع مرکل از مسلح کردن کردهای عراق

گروه بین الملل: صدراعظم آلمان با اعلام اینکه داعش تهدید اصلی امنیتی برای اروپا و آلمان است، به حمایت از تصمیم برلین در مسلح کردن کردهای عراق پرداخت.
دفاع مرکل از مسلح کردن کردهای عراق
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در مجلس عوام پارلمان این کشور با اشاره به اینکه داعش کنترل ناحیه‌ای از عراق و سوریه را که به اندازه نیمی از وسعت آلمان است به دست گرفته، گفت: پاکسازی قومی قبیله‌ای چیزی است که بر اروپا و آلمان هم تاثیر می‌گذارد. آقایان و خانم‌ها، زمانی که تروریست‌ها کنترل یک قلمرو گسترده را به دست بگیرند از آن برای خود و سایر متعصبان به عنوان پایگاهی برای انجام اقدامات تروریستی استفاده می‌کنند و این خطری برای منابع امنیتی ما است.

صحبت‌های مرکل در مجلس عوام آلمان یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت برلین اعلام کرد راکت‌های ضد تانک، تفنگ و نارنجک دستی به کردهای عراق ارسال می‌کند که با داعش در حال نبرد هستند. مرکل در این باره گفت: آلمان مسئول مداخله در این درگیری‌ است تا از یک فاجعه انسانی در عراق جلوگیری کند. آلمان که خود در دوران نازی‌ها آسیب دیده و صدمات و خسارات زیادی را متحمل شده خود را از دخالت مستقیم در ماموریت‌های نظامی گسترده پس از جنگ جهانی دوم دور نگه داشته است و حتی در جنگ‌هایی هم که حضور داشته چون جنگ افغانستان سیاستمداران این دخالت را ماموریت‌های بشردوستانه توصیف کرده‌اند تا جنگ.

در نظرسنجی‌های اخیر آمده است که دو سوم آلمانی ها معتقدند دولت این کشور نباید سلاح به کردهای عراق ارسال کند علی رغم اینکه خشونت‌های داعش علیه غیرنظامیان در عراق گزارش شده است؛ چرا که برخی منتقدان بیم آن را دارند که این تسلیحات می‌تواند به دست داعش بیفتد و برخی هم معتقدند که آلمان با ارسال این تسلیحات خود به هدف اصلی داعش تبدیل خواهد شد.

اما مرکل در این سخنرانی گفت: بیش از 400 آلمانی و صدها تن دیگر از اروپا به منطقه سفر کرده‌اند تا به داعش بپیوندند و همین افراد هر زمان که به موطن خود بازگردند تهدیدی برای کشورهایشان تلقی خواهند شد. ما با انتخابی مواجه هستیم: اگر می‌خواهیم از گسترش تروریسم جلوگیری کنیم باید سلاح به کردها بدهیم. ما تمام خطرات را می‌دانیم که اگر در این جنگ دخالت کنیم به عنوان هدفی برای تروریست‌های داعش بدل می‌شویم.
مرجع : ایسنا