به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۱۳۷۷۴
براي جامعه‌اي كه "خوش‌استقبال و بدبدرقه"‌ است

سیاه‌نمائیِ خوب نيست، سفیدنمائیِ واهي چطور؟

گروه سياسي: بنظر نمی‌رسد در اینکه ما ملّتِ "خوش استقبال و بد بدرقه"‌اي هستیم تردید و مناقشه‌اي وجود داشته باشد. اساساً ساختار روحی و روانیِ ما در طول تاریخ چنان شکل گرفته و تربیت یافته است که اغلب -خواسته یا ناخواسته-، چنین رفتاری را از خود بروز مي‌دهیم. این رفتار مي‌تواند در رابطه با یک دوستی و رفاقتِ شخصی باشد، یا در خصوص یک مربی ورزشی برای تیم ملّی، و یا حتی برای دولت‌هاي گذشته و رؤسای جمهوری!...
سیاه‌نمائیِ خوب نيست، سفیدنمائیِ واهي چطور؟
کورش شفیعی ایران‌نژاد

واضح است که منظور از یادآوریِ این عادتِ دیرینه، تعمیم آن به تمام افراد و گروه‌ها و لایه‌هاي مختلف مردم و کنشگران سیاسی و اجتماعی نیست و چه بسا ممکن است این خاصیت در افراد و شخصیت‌های مختلف، دارای شدت و ضعف باشد. البته ممکن است افراد و شخصیتهایی نیز پیدا شوند که از این قاعده مستثنا باشند. این افرادِ معدود و استثنایی؛ احتمالاً یا بسیار معتدل و منصف هستند و از کرامت نفسانی بالایی برخوردارند و یا اینکه از روی تعصب، عامدانه چشم بر کاستیها می‌بندند و بجای اینکه سیاه و سفید و خاکستری را با هم ببینند، ترجیح مي‌دهند همه چیز را سفیدِ سفید و آنگونه که خود می‌خواهند بنمایانند.

در این مقاله قصد نداریم به چرائی و علیّتِ چنین رفتارهایی بپردازیم و دلایل روانشناختیِ اجتماعیِ آن را مورد کنکاش قرار دهیم. اینکه چرا عده کثیری از ما عادت به "بد بدرقه کردن" داریم و "سیاه نمایی" در مورد کارنامه کسانی که مي‌روند را به روشی مألوف بدل کرده ایم؛ موضوعِ بحث ما نیست و یا اینکه چرا عده معدودی هم به هردلیل، کاملاً بر عکس عمل نموده و "سفیدنمائی" را روشی مناسب برای بدرقه روندگان مي‌دانند...

آنچه که ظاهر امر نشان می‌دهد این است که: اخیراً عده‌اي از مسئولینِ نهادها، سازمانها، رسانه ها، مطبوعات و جریانات سیاسیِ اصولگرا مصمم شده‌اند با توجه به پایان دوره مدیریت ۸ ساله دولتهای نهم و دهم؛ خرق عادت نموده و بر خلاف روال نکوهیده سابق، دولتِ حاضر را به نیکی بدرقه نمایند.
برگزاری مجالس نکوداشت و قدردانی از خدمات و زحمات دولتهای نهم و دهم که در دفعات و مکانهای متعدد و مختلف برگزار مي‌شود، گواهی بر این مدعاست. مراسم با شکوهی که توسط سازمان صدا و سیما برگزار گردید نیز در همین راستا ارزیابی مي‌شود؛ حتی اگر اقدام متقابل دولت در حاتم بخشیِ اراضی مرغوب و گرانقیمتِ نمایشگاه بین المللی و واگذاری آن به سازمان مذکور، این انگیزه به ظاهر مثبت را به رنگ و بوئی از شائبه معامله، آلوده باشد!...

درست است که "سیاه نمائیِ"عملکرد یک دولت در پایان دوره تصدی گری، عملی ناصواب است و به دلایل متعدد اخلاقی و مدیریتی باید از آن پرهیز کرد، ولی"سفیدنمائیِ" عملکرد هم به همان اندازه دارای شبهه و اشکال خواهد بود. دولت‌ها اگر مطمئن باشند که در پایان عمر خدمتشان-هرگونه که عمل کرده باشند-مورد تفقد و تمجید قرار خواهند گرفت، انگیزه‌اي برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر نخواهند داشت؛ چراکه با پیش بینی فضای تقدیر و تشکر‌هاي ساختگی در پایان کار، نیازی به پاسخگویی در قبال ضعف‌ها و کاستی‌ها نخواهند دید...

حال که به هر تقدیر و با هر انگیزه ای؛ فضای تشکرها و مراسم بزرگداشت و نکوداشتِ خدمات دولت‌هاي نهم و دهم چنان داغ است که دولتمردانِ فعلی را طلبکار نموده و ادعایشان را به حدی افزون کرده است که در یک اقدام نامتعارف؛  به ایجاد ساختاری بنام"دفتر ریاست جمهوری سابق!" مبادرت نمایند؛ تذکر دو نکته مهم خالی از لطف نخواهد بود:

اول: حامیانِ جناحی و رسانه ایِ دولت مستقر - چه آنهایی که از ابتدا تا کنون حمایت تمام وکمالِ خود را از این دولت ابراز داشته و ادامه داده‌اند و چه آنانی که سعی نموده‌اند در این دوسال اخیر از زیر بار مسئولیت خود در ناکامیهای حاصله شانه خالی کنند-؛ قطعاً متوجه هستند که نباید بیانات اخیر بالاترین مقام رسمی کشوردر خصوص عملکرد این دولت را، انحصاری و بینظیر قلمداد کرده و مستمسکی برای سرپوش نهادن به ضعف‌هاي عمده این دوره مدیریتی تلقی نمایند تا به تبعِ آن؛ در جراید و رسانه هایشان ژست حق به جانب و طلبکارانه بگیرند.

یادآوری این مهم که در مشابهت (و حتی پررنگ تر از) بیانات مذکور، تعابیر صریحی توسط رهبر انقلاب برای تقدیر از خدمات دولت‌هاي سازندگی و اصلاحات نیز بکار رفته است، شاید بتواند در واقعی نمودن این فضا و تنویر افکار عمومی مثمرثمر باشد.بعنوان نمونه؛ مقام معظم رهبری در حضور رئیس و اعضای دولت اصلاحات و در آخرین دیدار اعضای کابینه دولت هشتم با ایشان (۱۰/۵/۸۴) در فرازی از بیاناتشان فرموده اند: «...لازم است از شخص جناب آقاى خاتمى هم صمیمانه تشکر کنم. این را به شما دوستان بگویم، به خود ایشان هم شاید بارها گفته‌ام؛ در طول هشت سالى که ما با ایشان به‌طور مستمر و مداوم در ارتباط بودیم، رفاقت و صمیمیت ما با ایشان روزافزون بوده؛ خدا را شکر. الان پیوند عاطفى و محبت‌آمیزى که بین بنده و آقاى خاتمى هست، از آنچه در هشت سال پیش بوده، بمراتب مستحکم‌تر است؛ و این ناشى از خصوصیاتى است که من در این مدت در ایشان حس کردم. تدین و پایبندى و نجابت و روحیه‌ى نجیب ذاتىِ ایشان واقعاً جزو امتیازات و خصال برجسته در ایشان است. ایشان در این مدت تلاش متراکمى انجام دادند؛ ما شاهد بودیم و مى‌دیدیم. در مقاطع زمانى مختلف، کشور و دولت و مسؤولان با حوادثى مواجه شدند، و ایشان در یکى از حساس‌ترین مراکز این مواجهه قرار داشتند و صبر و تحمل کردند؛ ان‌شاءاللَّه خداى متعال اجر این صبر و تحمل را خواهد داد...»

شاید یادآوریِ این بیانات، کسانی را که از مسئولین خدوم دولت اصلاحات به رأس فتنه و جاسوس و خائن تعبیر نموده و در ایراد این اتهامات واهی، پا را از گلیم خویش فراتر نهاده اند، اندکی به تعمق و تأمل وا دارد و ادعای ولایتمداریشان را به پرسش کشانَد.

دوم: شواهد امر نشان مي‌دهد که ظاهراً تصمیمی خوب و درست برای ترک عادتِ ناپسندِ "بدرقه بدِ" دولتها، اتخاذ شده است و لیکن آنچه هر وجدان آگاهی را مي‌آزارد این است که زمانِ حاضر برای عملی نمودنِ این تصمیم، بسیار "نامناسب" است و عمل به آن در این برهه زمانی، به هیچ عنوان وجاهت و موضوعیت ندارد. جدای از وضعیت نامطلوبِ سیاست داخلی و روابط بین الملل و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی که حاصل مدیریت و تصدی گری دولتهای نهم و دهم بوده است، مقایسه اجمالی وضع کنونی اقتصاد کشور با اوضاع اقتصادی دولتهای پیشین، معیارهایی عینی برای ارزیابی و مقایسه، و اذعان به عدم موفقیت این دولت بدست مي‌دهد.

اینکه دولتِ حاضر در هشت سال پیش کشور را با چه وضعیت و شرایطی دراختیار گرفت و حال که در حال ترک تصدی قوه مجریه است کشور را با چه وضعیت و شرایطی تحویل مي‌دهد، با برخی آمار و شاخصهای کلی، به راحتی قابل احصاء است:

افزایش نرخ تورم از 10/4 درصد در سال ۸۴ به حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد درسال ۹۲، افزایش 10/7 برابریِ میزان معوقات بانکی، افزایش۵ برابریِ میزان بدهی دولت به بانک‌ها، افزایش 20/2 برابریِ بدهی دولت به بخش خصوصی و تأمین اجتماعی، کاهش قدرتِ خریدِ ریال در سال ۹۲به ۲۸ درصدِ آن در سال ۸۴، کاهش میزان اشتغالزایی از حدود ۶۰۰هزار شغل درسال به حدود ۱۴هزار شغل؛ و بسیاری شاخص‌هاي دیگر اقتصادی، نشانگر اوضاع ناگواری است که علیرغم "سفید نمائی"‌هاي دولت و حامیانش، گریبان کشور و دولتِ آینده را خواهد گرفت. واقعاً اگر قرار است از مسببین چنین اوضاعی بصورت گسترده و ویژه قدردانی گردد، چه پاسخی به وجدانهای بیدار، پرسشگر و حیرت زده ملت،و آیندگانِ این مرز و بوم وجود خواهد داشت؟

چه انتظاری از دولت بعدی می‌توان داشت که انگیزه‌اي مضاعف برای جبران خسارت‌ها و بهبود این اوضاع نابسامان داشته باشد؟... کاش تمرین و ممارست برای ترکِ عادتِ "بد بدرقه کردن" را به زمان مناسبتری موکول می‌کردیم... مثلاً برای موعد پایانِ خدمتِ "دولت راستگویان و درستکاران"...

۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۰:۰۴
من که تا عمر دارم دعاگوی احمدی نژاد و تمام کسانی هستم که با بی مسئولیتی و خوش خدمتی خود چنین وضعی را در جامعه به وجود آورده اند و ارزش تمام پس انداز 5 ساله ام به یکباره تبدیل به هیچ شد و تمام آینده ام تبدیل به رویا. (92799)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۰:۱۲
اگه دولت آقای احمدی نژاد. . . . برای کشورش تلاش جهادی(!) می کرد، همون موقعی که دزدی سه هزار میلیاردی بانک رو شده بود دستجمعی استعفا می دادن! (92800)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۰:۳۰
گذشته در مقایسه با آینده مثل صفر در برابر بینهایت است. احمدی نژاد تمام شد. زمانه اش هر رنگی که داشت از طلایی تا سیاه به سر رسید. حالا نوبت حسن است. دوران حسن ولی به نظر من دوران خوشی نیست. کف بینی نمیکنم اما به نظرم جناب روحانی مرتکب اشتباه محاسباتی شدند. به اصطلاح دچار فریب روان شدند. یعنی بدون توجه به واقعیات عینی جامعه فریب ذهنیات و دنیای درونی خودشان را خوردند. وضع موجود بسیار نابسامانتر از آن است که قادر و قابل به حل آن باشند. بدترین مشکل سهم خواهی اصولگراها و کانونهای قدرت است که به هیچ وجه با او کنار نخواهند آمد. (92802)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۲۱
داداش اکه قحطی شد همه چی گرون شد خیلی خیلی بیا بریم از تره بار نزدیک خونه محمود گوجه بخریم بخوریم (92977)
امیر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۰:۰۵
خودت گفتی گذشته در برابر آینده مثل صفر در برابر بی نهایته. ولی نتیجه گیری خیلی عجیبی از این جمله کردی. چون اوضاع خیلی خرابه همه باید دست رو دست بذارن و کاری نکنن؟ هیچکس نباید پا پیش میذاشت واسه حل این همه بحران؟ (93080)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۱:۵۸
بنظر ميرسه بخشي از اين تعريفها (سفيد نمايي ها ) برميگرده به نقاط ضعف عده ايي كه مستنداتي از فسادشان در دست اعوان و انصار دولت دهم قرار دارد و بهمين خاطر چاره ايي جز همراهي و تقدير از آنها را نخواهند داشت . (92818)
عبدالله
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۳:۱۶
البته سوای همه انگیزه های مثبت ومنفی این بدعت،می توان گفت ازآثارمثبت آن فراهم نمودن امکانات برای رییس جمهورهای سابق وآینده ازقبیل دفتروبدرقه های خوب برای رییس جمهورهای آینده است (92841)
میثم
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۳:۱۸
برادر حسین لطفا این بخش از نظرات رهبری را در مورد جناب خاتمی در آخرین دیدارش با وی را نصب العین تمام زندگیت کن باشد که من بعد لب به گزافه گویی در مورد چنین شخصیت والایی نگشایی (92843)
بابک
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۳:۱۹
پاسخگویی به وجدانهای بیدار، پرسشگر و حیرت زده ملت،و آیندگانِ این مرز و بوم ؟! دلتون خوشه ها ...........
اگه بنا بر پاسخگویی گذاشته شده بود که طی هشت سال گذشته، نا اهلان و نا محرمان نمی تونستند فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و به عبارت بهتر، کل اجتماع رو جولانگاه خودشون بکنند و این اوضاع نابسامان کشور و بی اعتمادی عمومی مردم نسبت به مسئولین رو باعث بشن (92845)
خروس
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۳:۲۲
ادم خوبه از خروس یاد بگیره -صاف صادق -پاک پاکیزه -وقــــــــــــــــــت شناس دقیق !!!!! (92848)
+A
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۳:۵۲
با سلام. مطلب بجا و جالبی بود. البته افراد و شخصیتهای جناح حاکم، به عمق فاجعه، خرابکاریها و نابسامانیهای کشور در این هشت سال، خود واقف هستند و در نقد و اعتراض به عملکرد دولت مستقر (درچند سال اخیر) گوی رقابت را از جناح رقیب برده اند! اما به نظر من اکنون با برگزاری چنین مراسم هایی و به به و چه چه گفتنهای فراوان می خواهند طوری برای دولت آقای روحانی فضاسازی کنند که تبعات ندانم کاریهای دولت آقای احمدی نژاد را به پای دولت آقای روحانی بنویسند. اما ملت ما اکنون به این مسئله آگاه بوده و گول این فضاسازیها را نخواهند خورد و آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است!! زیرا همانطوریکه دوستان آگاهند حداقل 2 تا 3 سال زمان نیاز هست تا وضعیت موجود به ابتدای وضعیت سال 84 برسد. (92856)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۵:۰۷
البته با کار دلسوزانه و توکل به خدا و جلب اعتماد مردم مشکلی نیست که حل نشود اگر تمام قوا یکدل با رعایت شرایط بالا و پیروی واقعی از ولایت فقیه خدمت کنند که به نظر بنده عزم جناب آقای روحانی هم بر این خط مشی جدی است. (92908)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۴:۳۱
دولت احمدی نژاد در زمینه ورزش و عمران از تمام دولتها موفقتر بود ولی چون تحریم و هدفمندی ها به پستش خورد این طور شد (92885)
فروتن
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۹:۴۴
چه کسي هدفمندي را غلط اجرا کرد؟
سياستهاي غلط چه کسي باعث تشديد تحريمها و کمرشکن شدن تحريمها شد؟ در مورد ورزش هم اين موفقيتها مربوطبه سرمايه گذاري سنوات قبل است. (93008)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۰:۱۶
موفقیتش تو عمران به خاطر پول مفت نفت بود که به میزان سه برابر دولت اصلاحات و 5 برابر دولت سازندگی در اختیار داشت؛ پس اصولا در این مورد نمیشه با دولتهای قبلی مقایسه کرد. دست از این همه کوته فکری و ظاهر بینی و سطحی نگری بردارید و به اندازه یک گنجشک هم که شده مغز رو بکار بندازید و رو هوا نظر ندید.

ضمنا شما که همه چیزو میندازید گردن تحریم و هدفمندی چه توجیهی برای افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی تو همون 4 سال اول احمدي نژاد دارید؟ اون موقع که نه هدفمندی بود نه تحریم! تازه با درآمد افسانه ای نفت!!!

چقدر آدم حرص میخوره از این همه ناآگاهی و بی اطلاعی و بی سوادی... (93086)
ک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۷:۵۶
لطفا ارقام پاراگراف ماقبل آخر متن را اصلاح کنيد سر و ته تايپ شده مثلا 10/4 بصورت 4/10 تايپ شده (92968)
بلوهر
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۳:۳۰
آره بهار! خواهشا این اشکال تایپی ارقام نوشته شده در اون قسمت را زودتر اصلاح و ویرایش کنید که قشنگی مقاله را خراب نکنه! (93068)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۰:۲۹
واقعا ويرانه اي را روحاني تحويل گرفتند اميدوارم بتونند با همكاري با ملت اين ايراني كه ويران شده را به جايگاه اصلي خودش برگردونه البته اين نكته هم مهمه كه بايد دولت بعداز روحاني اصلاح طلب باشه تا بتونه ادامه دهنده راه اون باشه نه اينكه دوباره اره روح بياد سركار (93022)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۰:۵۶
با اوضاعی که پیش اومده باید به حداقل ها راضی بود و از کم شروع کرد... (93101)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۴:۵۹
مهم حال فعلی افراد است. (93137)