به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ساعت ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۶۸۰۵۳

7چهره جشنواره فیلم فجر/تصاویر

گروه فرهنگ و هنر: از پرکارترین بازیگران امسال تا پرویز شهبازی که هر چند سال یک بار فیلم می سازد و امسال به عنوان فیلمنامه نویس در جشنواره فجر حضور دارد. با ستاره های امسال جشنواره ای که پیش رو داریم آشنا شوید...
1- بابک حمیدیان


دو سال است که نام پرکارترین بازیگر جشنواره فجر را یدک می کشد. این در حالی است که سال گذشته بعد از بازی در فیلم «چ» حاتمی کیا در مصاحبه ای گفته بود که او را بایکوت کرده اند. امسال در فیلم های «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی، «روباه» بهروز افخمی، «شکاف» کیارش اسدی زاده، «مرگ ماهی» روح الله حجازی و «من دیه گو مارادونا هستم» بهرام توکلی در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. سال گذشته حمیدیان در پنج فیلم بازی کرده بود.

2- مهتاب کرامتی


سال گذشته سه فیلم در جشنواره داشت و امسال با چهار فیلم یکی از پرکارترین بازیگران زن جشنواره شده است: «ارغوان» کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، «عصر یخبندان» مصطفی کیایی و «مزار شریف» عبدالحسین برزیده فیلم های او در بخش سودای سیمرغ هستند و «جامه دران» حمیدرضا قطبی هم با بازی او در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش درمی آید.

3- پرویز شهبازی


جزو منتقدپسندترین فیلمسازان سینمای ایران است. از سال 1375 که فیلمسازی را با «مسافر جنوب» آغاز کرد تا الان فقط پنج فیلم بلند ساخته است. هر سالی که در جشنواره فیلم داشته باشد، معمولا جماعت زیادی مشتاق دیدن کارش هستند. آخرین بار دو سال پیش با «دربند» در جشنواره فجر حضور داشت. امسال اما نامش به عنوان فیلمنامه نویس در تیتراژ فیلم «خانه دختر» شهرام شاه حسینی آمده است. نکته جالب اینکه شهرام شاه حسینی تا حالا فقط فیلم های تجاری ساخته است و این اولین حضورش در بخش مسابقه جشنواره فجر است.

4- نیکی کریمی


امسال با «شیفت شب» تنها کارگردان زنی است که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور دارد. آخرین بار سه سال پیش با عنوان کارگردان با «سوت پایان» در جشنواره فجر حضور داشت که البته در بخش مسابقه حضور نداشت. این اولین بار است که به عنوان کارگردان در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. در فیلم قبلی اش نقش اول را خودش بازی می کرداما در «شیفت شب» فقط در یک سکانس کوتاه بازی دارد. در عوض در فیلم «مرگ ماهی» روح الله حجازی نقش اصلی را دارد.

5- زوج معتمد آریا و حامد


دومین فیلم مرتضی فرشباف به نام «بهمن» اولین حضور این کارگردان در بخش سودای سیمرغ و حضور دوباره معتمد آریا بعد از پنج سال در بخش مسابقه جشنواره فجر است. آخرین بار سال 1389 با «اینجا بدون من» بهرام توکلی در بخش مسابقه بود. فیلم های بعدی اش، «پریناز» و «قصه ها» یا اصلا در جشنواره پذیرفته نشدند یا در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمدند. امسال در فیلم «بهمن» مقابل همسرش احمدرضا حامد بازی کرده است. این زوج قبلا در فیلم «کارگران مشغول کارند» مانی حقیقی روبروی هم بازی کرده بودند.

6- محسن تنابنده


این روزها حسابی در کمدی روی بورس است. از سریال های «پایتخت» بگیرید تا «شاهگوش» داود میرباقری در شبکه نمایش خانگی و حالا هم که «ابله» کمال تبریزی پخش شده است. در همه آنها محسن تنابنده درجه یک است. برای همین همه مشتاق دیدنش در فیلم کمدی «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی در جشنواره فجر هستند. تنابنده پیش از این یک بار سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای بازی در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» گرفته بود، هر چند به کمدی ها کمتر در سینمای ما توجه می شود اما این یکی فیلم جعفر جوزانی است و اصلا بعید نیست تنابنده برای یک فیلم کمدی نامزد سیمرغ بلورین شود.

7- جواد نوروزبیگی

چندتا تهیه کننده می شناسیدکه در سال پشت سر چند فیلم نام شان آمده باشد؟ نورزبیگی امسال سه فیلم در جشنواره فجر دارد: «من دیه گو مارادونا هستم»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «بهمن». او همیشه جزو تهیه کنندگان پرکار است.
مرجع : روزنامه هفت صبح