به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۸۲۵۴۳
اصولا دکلی در کار نبوده و فقط روی کاغذ بود!

سرنخ دکل 78میلیون دلاری به کجا ختم می‌شود؟

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت پیگیری دکل گمشده گفت: این مسئله یکی از مباحث اساسی و در اولویت اصلی پیگیری مجلس است.
سرنخ دکل 78میلیون دلاری به کجا ختم می‌شود؟
امیرعباس سلطانی در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه قضیه تحویل دکل فقط روی کاغذ بوده و در عمل دکلی در کار نبوده است، اظهار داشت: آن زمان تاسیسات دریایی با یک شرکت ترکیه ای قراردادی بسته و بواسطه آن شرکت ترکیه ای با یک شرکت رومانیایی قراردادی می بندند که مبلغ قرارداد ایران با ترکیه 92 میلیون دلار بوده در حالی که شرکت ترک با شرکت طرف رومانیایی قرارداد را با مبلغ 62 میلیون دلار منعقد می کند.

سلطانی ادامه داد: تا به اینجا شرکت می بینیم که بین قرارداد شرکت ترکیه با ایران و رومانی 30 میلیون دلار فاصله وجود دارد و ضمن اینکه فقط13.5 میلیون دلار به حساب شرکت رومانیایی واریز می شود لذا این شرکت با توجه به اینکه تمام پول واریز نشده بود از تحویل دکل خودداری می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت تاسیسات دریایی و سازمان بازرسی قضیه را پیگیری کرده و پرونده به مفاسد اقتصادی ارجاع داده شده و درخواست داده شده که مبلغی که به شرکت رومانیایی داده شده به ایران برگردد.قطعا در قضیه این دکل تخلف رخ داده و قوه قضائیه باید پیگیری کند.

وی همچنین گفت: اینکه گفته می شود دکل در خلیج مکزیک دیده شده در حد حرف است چون هنوز دکلی وجود نداشته و پولی به حساب شرکت واریز نشده که دکلی در کار باشد. قطعا در ماجرای دکل رانت و سوء استفاده در کار بوده است و این افراد بدنبال ایجاد چالش در کشور بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: پرونده دکل فعلا در سطح ایران پیگیری می شود و سپس برای اینکه بتوانیم 13.5 میلیون دلار را از شرکت رومانیایی پس بگیریم باید از طریق مجامع بین المللی ورود کنیم.

مهرماه سال 93 یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از گم شدن یک دکل نفتی در کشور خبر داد و 14 ‌نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای، به هیئت رئیسه خواستار پیگیری این موضوع شدند. از آن زمان تاکنون اظهار نظرها و موضع گیری های زیاد و اغلب غیر رسمی از ا ین ماجرا شنیده و دیده شده و ماجرا در هاله ای از ابهام باقی مانده بود تا اینکه با گذشت بیش از 9 ماه از این جریان، این بار با خبر وزیر نفت در خصوص گم شدن این دکل، موضوع وارد فاز جدی شد به طوری که هفته گذشته وزیر نفت به طور رسمی گم شدن این دکل را تایید کرد.

بیژن زنگنه ماجرای گم شدن دکل را مربوط به دولت گذشته عنوان و اظهار کرد که موضوع مفقود شدن دکل نفتی 78 میلیون دلاری متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است.

روز گذشته حجت الاسلام محسنی اژه ای نیز در مورد ورود قوه قضائیه به قضیه دکل نفتی گم شده، اظهار کرده تاکنون که گزارشی به دست ما نرسیده، ولی در صورتی که گزارشی از هر مرجع رسمی در این خصوص وارد قوه قضائیه شود، رسیدگی خواهد شد.

وی تاکید کرده که اگر گزارشی از هر مرجع رسمی درباره موضوع دکل نفتی گم شده به قوه قضائیه برسد و یا در مواردی که لازم باشد، قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا خواهد شد. لذا مصداق فرقی ندارد و هر گزارشی که از مراجع رسمی وارد شود، طبیعتا قوه قضائیه رسیدگی خواهد کرد.

دکل "دین" موسوم به دکل گمشده به ارزش 78 میلیون دلار در سال 1390 و توسط دولت گذشته از کشور ترکیه خریداری شد ولی هرگز وارد ایران نشد. نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس که اولین بار ماجرای گم شدن دکل یاد شده را رسانه ای کرد اظهار کرده بود که به دلیل عدم پرداخت اقساط دکل نفتی خریداری شده از سوی دلالان این دکل نفتی به کشور دیگری اجاره داده‌ شده است.


آنگونه که مطرح شده دکل حفاری دین، چهار سال قبل در زمان (دولت دهم) توسط شرکت تاسیسات دریایی و با سفارش شرکت نفت و گاز پارس خریداری شده اما از آن زمان تاکنون هیچ واکنشی از سوی مسئولین شرکتهای یاد شده منتشر نشده است. حال باید دید با تایید رسمی خبر مفقود شدن دکل 78 میلیون دلاری سرنخ های این ماجرا به کجا ختم می شود.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۸:۵۷
خسارتهای محمود مثل دکل بالا سرمونه حالا هی دنبال دکل می گردید (311800)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۳:۳۵
نمیدونم چه نظری بدم .دریک ماه 100میلیارد دلار +78میلیون دلار +13هزارمیلیاردتومن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
امروز من با نامزدم سر یک یخچال 3میلیونی دعوام شد سرش داد زدم اونم نشست گریه کرد .
من اگر بخوام از دست احمدی نژاد شکایت کنم کی را باید ببینم ؟ (311853)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۱:۰۲
جای تاسف داره عده ای خاص با رانت نفوذ و... بیت المال و حق الناس را میخورند!! (311863)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۱:۴۶
بلایی که احمدی نژاد سر مملکت آورد را هیچ جنبنده ایی نیاورد...

یک مقایسه کلی در باره سواد و بی سوادی می کنم.دوستان بدون هیچ بخلی فقط فکر کنن تا مفهوم سواد رو بدونن
1-معاون اول احمدی نژاد: رحیمی

2-معاون اول خاتمی :عارف
رتبه کنکور عارف:2 ریاضی.رتبه کنکور رحیمی: معلوم نیست کی بهش مدرک داده.مدرک عارف: دکترای برق از استنفورد با معدل 4 از4. مدرک رحیمی: مثل بعضی اعضای کابینه احمدی نژاد مدرک ازنوع کردانی. نتیجه اخلاقی:
عاقبت رحیمی: زندان. عاقبت عارف: محبوب ملت . (311866)
23
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۷:۰۷
دکل در خلیج مکزیک مشغول حفاری (311873)
تلخک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۰:۲۷
شایدتوچاه فرورفته. ضمنا یه سوال نفتی دارم. دوستان کمکم کنید. سفره من بوی نفت میده. چکارکنم؟ خسته شدم چون چند ساله دارم تحمل میکنم بوی نفتو. (311814)
مقی نفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۰:۲۹
شاید به این مثال عمل شده
اول چاه بکن بعد دکل ... (311815)
خان بالاخان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۰:۳۱
دوستان نگران نباشید ازعالم هستی که بیرون نرفته. (311816)
نفت دون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۰:۳۴
دوست عزیزی که سفره ات بوی نفت میده /به نظرمن انصراف از دریافت یارانه چاره کارتوست.چون راضی نیست. (311818)
ابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۲۵
با پول یک دکل چند نفر رو میشه شاد کرد؟ (311833)
مورخ
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۲۶
دوره ای که فقط شاید بشود با حمله مغول مقایسه کرد. (311834)
گفتم نگی نگفتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۲۸
باز هم توطئه ی طلایی داره شکل میگیره چرا نرخ سکه تو سایتهای خبری حذف شده؟؟؟ (311835)
مموتی هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۴۷
بچه ها یه جوک بگم بخندیم




محمود احمدی نژاد پاک ترین و بهترین دولت تاریخ ایران :))))))))) (311837)
گیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۲:۲۶
من هر موقع یاد این دولت پاکدست میافتم گریه ام میگره. (311868)
پردیس
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۲۲:۵۵
فردا کیهان تیتر میزنه که دکل نفتی را تو خونه هاشمی پیدا شد.به محمود و وزیر نفتش تهمت زدند.رسانه های زنجیری طرفدار امریکا هم مقصر این هیاهوی رسانه ای میباشند. (311839)
معلم بازنشسته وجانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۰:۵۷
هردم ازاین باغ بری ميرسد؛ تازه تر از تازه تری ميرسد آآنزمان كه دلسوزان انقلاب از سردلسوزی و بامشاهده پالس های انحراف و اشتباه دولت عوام فريب عواقب رفتاروعملكردآن راهشدار ميدادندوازوضعيت در حال شكل گيری درهمان ابتدا و آغازچندماه اول درهراس بودند و نقدميكردند ؛متاسفانه انتقاد كنندگان وهشدار دهندگان با انگ های مختلف تكفيروتحقير شدندوبازمتاسفانه حتی وقتی اولين وزيراقتصادفرهيخته و انديشمنددولت نهم آقای دكتر خوش چهره اصول گرابامشاهده و درک واحساس انحرافات و بی برنامه گی وبرنامه گريزی محمود هاله كناركشيدوحاضربه ... (311862)
معلم بازنشسته وجانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۱:۱۸
بنظرم رديابی پول دكل كار سختی نباشدباتوجه به سرنخ كه چه عرض كنم سرطناب ضخيمی بنام ضراب و بابک زنجانی وجود دارد؛ازآنجاكه اين نابغه تخلف وتقلب درتركيه سوراخ موشهای زيادی تحت عنوان شركت های صوری بسياری داردبعيدنيست این پول نيزدر يكی ازاين سوراخ موشهاباشد فقط درصورت دسترسی حق الکشف ما فراموش نشه ‏!!‏ (311864)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۲:۲۰
دَکل دَکل کجایی/// منتظریم بیایی
رفتی کجا عزیزم///این وقت بی نوایی
.................. (311867)
فريبرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۷:۴۲
همه مردم از فقر و بدبختى و تن فروشى و اعتياد و بيكارى مينالند و آنوقت طرف در مجالس افطار در صدر مينشيند و به همه لبخند ميزند
چه كسانى اين برنامه ريزى ها را كردند كه ما در ماه مبارك رمضان شاهد چنين صحنه هاى زشتى باشيم (311874)
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۹ ۰۷:۴۸
تا احمدى نژاد محاكمه نشه هيچ چيز صد در صد قابل قبول نيست
بايد در يك دادگاه همه چيز را بگويد تا اقلأ طرفدارانش بدانند كه چه كارهاى خوبى انجام داده؟؟
در غير اينصورت تمام اعضاء كابينه و دولت هاى نهم و دهم و كارمندان و مديران ساكت نخواهند نشست و شايعات بيشتر و بيشتر ميشود (311875)