به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۵۸۸۸۳

راههای انتقال ویروس ابولا

گروه سلامت: آلودگی به ویروس ابولا معمولا از طریق تماس مستقیم با خون و یا مایعات بدن حیوانات آلوده صورت می گیرد و انتقال آن از طریق هوا هنوز ثابت نشده است.
دكتر امير مجلسي پزشک عمومی با اعلام این مطلب که ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 در نزدیکی ابولا ریور(رودخانه ابولا) شناسایی شد و از این رو نام ابولا به آن داده شد، گفت: این بیماری که یک نوع بیماری ویروسی است با دو نام واژه (Ebola virus disease (EVD و (Ebola hemorrhagic fever (EHF شناخته می شود. وی با اعلام اینکه آلودگی به ویروس معمولا از طریق تماس مستقیم با خون و یا مایعات بدن حیوانات آلوده صورت می گیرد، افزود: انتقال آن از طریق هوا هنوز ثابت نشده ولی تماس با مایعات بدن مثل ادرار، بزاق، مدفوع و منی(آقایانی که دچار بیماری شده اند و بهبود یافته اند تا دو ماه باید از ارتباط جنسی خودداری کنند چرا که انتقال بیماری از این طریق تا دو ماه پس از بهبودی امکان پذیر است) فرد آلوده باعث انتقال می شود.

مجلسی ادامه داد: از دیگر راههای انتقال از طریق سر سوزن آلوده به ویروس است. کادر پزشکی و بستگان و دوستان فرد آلوده که از وی مراقبت می کنند در معرض آلودگی بیشتری هستند. علیرغم اینکه انتقال آن از طریق هوا ثابت نشده و تنها راه انتقال ثابت شده از طریق تماس با خون و مایعات حیوان آلوده و یا فرد آلوده است، ولی رعایت موارد دیگر نیز بسیار مهم بوده ه از جمله می توان به تماس با جسد فرد آلوده اشاره نمود. این پزشک عمومی تاکید کرد: علائم آن معمولا بین 2 روز تا سه هفته پس از اولین تماس با ویروس ایجاد می شود. این علائم در شروع بیماری شامل تب، گلودرد، درد عضلانی و سردرد می باشد. علائم بعدی شامل استفراغ، اسهال و راش پوستی، درد در ناحیه شکم و کاهش اشتها می باشد و با کاهش عملکرد طبیعی کبد و کلیه ادامه می یابد. اتفاق دیگری که در این دوران رخ می دهد خونریزی داخلی و خارجی است.

به گفته وی، این بیماری روش درمان خاصی ندارد و با توجه به اینکه در این بیماری شخص به دلیل اسهال و استفراغ مقدار قابل ملاحظه ای از آب بدن خود را از دست می دهد، جبران آن از طریق رساندن مایعات به بدن از طریق خوراکی و یا سرم تراپی الزامی است که البته فقط در مراکز درمانی صورت می گیرد. با توجه به این موضوع که آمار مرگ و میر در بین افراد آلوده بسیار بالاست، رعایت اصول بهداشتی خصوصا شستن دستها دارای اهمیت ویژه ای است. مجلسی افزود: در صورت تماس با فرد آلوده و یا سفر به مناطقی که بیماری در آن مناطق مشاهده شده است، باید به مدت سه هفته مراقب هرگونه تغییر در وضعیت سلامت خود بود و در صورت بروز هر کدام از علائم عمومی بیماری، باید ضمن مراجعه به مراکز درمانی مجهز، کادر مربوطه را از تماس با فرد آلوده و یا سفر به مناطق آلوده مطلع کرد.
مرجع : مهر