به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۱
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۸۹۱۴۰
زيباکلام:​ مخالفت با اوباما خیلی جایگاهی ندارد؛

سناریوهای جناح تندرو براي دولت

گروه سیاسی: یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: زنده نگه‌داشتن حوادث گذشته و پیش‌آوردن مسائل نامعلوم مثل اعتراف آن‌شخصیت و نامه این شخصیت که هر از گاه مطرح می‌شود٬ برای آن است که‌جلوی اصلاح‌طلبان گرفته شود.
سناریوهای جناح تندرو براي دولت
صادق زیباکلام با اشاره به سناریوهای جناح تندرو نسبت به دولت خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه جناح تندرو سیاسی است تا منافع ملی. اجازه بدهید همین مسئله را در آمریکا مثال بزنم؛ کم نیستند کسانی که در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای هستند اما نکته مهم این است که انگیزه مخالفت آن‌ها با توافق هسته‌ای٬ مخالفت با اوباما نیست بلکه گمان می‌کنند این توافق به نفع ایران است و چون با ایران مخالف هستند٬ نمی‌خواهند توافی صورت بگیرد که به نفع ایران باشد.

وی افزود: مخالفت با اوباما خیلی جایگاهی ندارد٬ یعنی اگر سناتور منندز و دیگران با توافق هسته‌ای مخالفت می‌کنند٬ به این دلیل نیست که اوباما در حال پیشرفت و کسب محبوبیت است٬ پس آن‌ها بیایند و بازی را خراب کنند. نمی‌خواهم بگویم وضع در همه افراد به همین نحو است؛ ممکن است فلان سناتور دموکرات یا جمهوری‌خواه را نشان بدهید که چنین دیدگاهی نداشته باشند و نگران جلو افتادن اوبامای دموکرات باشند. این افراد اما خیلی کم هستند و آن‌ها بیشتر توافق را به نفع ایران می‌دانند و به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در ایران خیلی افراد که مخالف توافق هسته‌ای هستند٬ این سوال را با خودشان مطرح می‌کنند که چرا آقای روحانی؟ چرا آقای ظریف؟ چرا اصلاح طلبان؟ آنها با خود می‌گویند چرا نفع توافق هسته‌ای به جیب ما نرود. می‌خواهم بگویم برای مخالفان توافق تفاوتی ندارد که اوباما دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه٬ اما برای خیلی از مخالفان هسته‌ای این مسئله کاملا متفاوت است. یعنی اگر این توافق در دوره آقای احمدی‌نژاد یا جلیلی انجام می‌شد٬ الان گوش فلک را کر کرده بودند که یک‌بار دیگر در دهان استکبار کوبیدیم؛ یک بار دیگر آمریکا را شکست دادیم و... اما چون رقیب سیاسی آنها این گل را زده بود٬ نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند که حرکتی به سود منافع ملی انجام شده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: چیزی که لحاظ نمی‌شود این است که چه چیزی به سود منافع ملی است؛ بلکه همه می‌گویند چه چیزی به سود جناح و حزب ماست. اگر به فرض مثال آقای جلیلی یا قالیباف در انتخابات پیروز شده بود٬ موضع‌گیری تندرو‌ها خیلی تفاوت می‌کرد. از این مسئله شما می‌توانید جلو‌تر بیایید و به نگرانی‌های جناح تندرو برسید. زیباکلام در پاسخ به اینکه این مخالفت‌ها چقدر سیاسی است٬ خاطرنشان کرد: خیلی واضح می‌گویم اگر مذاکرات سال ۹۵ یا سال گذشته انجام شده بود که با انتخابات فاصله داشت٬ مسلما وضع بسیار متفاوت بود و این‌طور حمله به توافق صورت نمی‌گرفت.

وی در پاسخ به اینکه چرا با توجه به برخورد صداوسیما با رییس‌جمهور٬ آقای ظریف٬ آقای عراقچی یا دیگران٬ همچنان دولت اطلاعات خود را ابتدا به این رسانه می‌دهد٬ خاطرنشان کرد: ابتدا این را باید بگوییم این واضح است که مدیران صداوسیما همگی از طیف اصولگرایان هستند و به بخش تندروی این جریان تعلق خاطر دارند. اگر اصولگرایان میانه رو بودند٬ اینهمه بغض به توافق نشان نمی‌دادند لذا برخورد صداوسیما با دستگاه دیپلماسی و دولت چیزی عجیبی نیست. اما اگر سوی دیگر ماجرا یعنی دولت را نگاه کنیم٬ باید به عملکرد مجموعه رسانه‌ای دولت نقد وارد کنیم چراکه خیلی تیم یکدست و کارآمدی نیست٬ و باید آن را بپذیریم.

این استاد دانشگاه افزود: باید به این نتیجه برسیم که نه تنها صداوسیما با دولت خیلی خوب برخورد نمی‌کند٬ بلکه تیم رسانه‌ای دولت هم گل به‌خودی می‌زند و در تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی خیلی قوی عمل نکرده است و باید آن را نقدی جدی به دولت عنوان کرد. این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان داشت: مثال‌ها برای خطاهای و اشتباه‌های مکرر این تیم زیاد است. جالب آنجاست که در پی این اتفاق‌ها روزنامه‌ای مثل ۹دی تعطیل می‌شود٬ باید فکر کرد تعداد کسانی که این روزنامه را پای کیوسک‌های مطبوعاتی می‌خرند٬ مگر چقدر هستند؟ سوال اینجاست چرا باید ۹دی بسته شود. آنهم در شرایطی که این تعطیلی به اعتبار آن روزنامه خواهد انجامید.

وی در پاسخ به اینکه این ابزار هسته‌ای چقدر می‌تواند در پیروزی آنها تاثیرگذار باشد٬ خاطرنشان کرد: اگر اصولگرایان منصفانه و مردانه قاعده بازی را رعایت کنند و ردصلاحیت‌های گسترده پیش نیاید٬ دو‌-سوم مجلس از آن اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت خواهد بود. البته اینقدر واقع‌بین هستم که می‌دانم خط آتش گسترده‌ای را تدارک دیده‌اند و بعید است این اتفاق بیفتد که بگذارند اصلاح‌طلبان با همه قدرت بیایند. زنده نگاه داشتن حوادث گذشته پیش آوردن مسائلی نامعلوم مثل اعتراف آن شخصیت و نامه این شخصیت که هر ازگاه مطرح می‌شود٬ برای این است که جلوی اصلاح‌طلبان گرفته شود.
مرجع : ایلنا