به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۶۱۶۴۵
برخورد هیجانی سهامداران با نتیجه مذاکرات

چرخش 180‌درجه‌ای بورس تهران در یک‌هفته

گروه اقتصادی: بورس اوراق بهادار تهران در جریان هفته گذشته 2 رفتار کاملا متفاوت از خود نشان داد و زیان سهامداران را افزایش و کاهش داد.
چرخش 180‌درجه‌ای بورس تهران در یک‌هفته
بورس تهران در هفته گذشته لحظه های پرالتهابی را پشت سر گذاشت به طوری که خوش بینی ناشی از مذاکرات بورس را تا کانال 76 هزار واحد پیش برد، اما تمدید زمان معاملات شاخص را تا مرز 73 هزار واحد زمین زد! در ابتدای هفته سهامداران بورس که احتمال می دادند این دور از مذاکرات به نتیجه برسد به خریداری سهام شرکتها به خصوص شرکتهای بانکی و خودرویی که از لغو تحریم‌ها تاثیر می پذیرد، هجوم آوردند و اما با منتشر شدن خبر تمدید مذاکرات به یکباره نگران شدند و به فروش سهام خود اقدام کردند. برخورد هیجانی سهامداران با نتیجه مذاکرات و تحقق پیدا نکردن انتظارات آنها باعث شد تا قیمت تمامی شرکتهای بورسی قرمز شده و شاخص بورس تهران با بیش از 1100 واحد تا مرز 73 هزار واحد عقب نشینی کند.

بر این اساس شاخص بورس تهران که تا کانال 75 هزار و 248 واحد پیش رفته بود،در هفته گذشته با 1.5 درصد افت به کانال 74 هزار و 76 واحد برگشت؛ با این اتفاق زیان سهامداران که تا سطح 4 درصد کاهش پیدا کرده بود دوباره به 6.3 درصد رسید. این در حالی است که ارزش و حجم معاملات با افزایش اندکی مواجه شد به طوری که در هفته گذشته 5 میلیارد و 684 میلیون سهم به ارزش 13 هزار و 812 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت بر این اساس حجم و ارزش سهام معامله شده نسبت به هفته قبل رشد 16 و 7 درصدی را تجربه کرد.

اما در هفته گذشته به خصوص در 2 روز پایانی هفته تعداد خریداران بورس کاهش چشمگیری پیدا کرد و به دلیل حاکم شدن جو منفی در بورس تهران 23 درصد افت کرد و به 127 هزار و 918 نفر رسید. در این میان صنایع متاثر از مذاکرات و لغو تحریم‌ها یعنی شرکت‌های خودرویی و بانکی بیشترین فشار عرضه را تحمل کردند به طوری که صف های میلیونی برای فروش سهام این شرکتها تشکیل شد و بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.

افت قیمت سهام شرکتها در حالی در بورس تهران اتفاق می افتد که اکثر کارشناسان و تحلیل گران معتقدند این رفتارها هیجانی بوده و مبنای منطقی ندارد، زیرا وضعیت مذاکرات نسبت به گذشته بدتر نشده و اتفاق ناگواری نیز در شرکتهای بورس رخ نداده است. بنابراین بورس تهران در روزهای آینده روند متعادل تری در پیش می گیرد. بنابراین به دلیل اینکه قیمت سهام شرکت‌ها با قیمت‌های قبلی فاصله چندانی پیدا نکرده است می توان به بازگشت آرامش به بازار سهام و جمع آوری صف‌های فروش در هفته آینده امیدوار بود.
مرجع : ایسنا