به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : ۵۳۳۶۵
اسد هواداران خودش را هم دستگير مي‌كند!

نارضايتي‌ها به علويان سوريه هم سرايت كرد

گروه بين‌الملل: يك حقوق دان و فعال هوادار دولت سوریه به دلیل این راه اندازی کمپین سوال از دولت این کشور درباره کشته شدن صدها سرباز توسط شبه نظامیان داعش، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
نارضايتي‌ها به علويان سوريه هم سرايت كرد
دستگیری خضور، به کمپینی که او با عنوان «کجا؟؟» به راه انداخته بود، تحرک بیشتر بخشید. در این کمپین فعالان هوادار دولت سوریه، این دولت را مسئول بالا رفتن قربانیان در میان هوداران بشار اسد می دانند. «مضر حسان خضور» پیش از ناپدید شدن، صدای اعتراض علنی و نادر میان علوی ها را نمایندگی می کرد. بشار اسد و اکثر فرماندهان عالیرتبه نظامی و امنیتی این کشور، علوی هستند. دستگیری خضور خشم بسیاری از علویان را برانگیخت، طایفه ای که با وجود کشته شدن بسیاری از فرزندانش طی بحران سه سال اخیر سوریه، سعی می کند از هرگونه اعتراض علنی علیه دولت اسد خود را دور نگاه دارد.

موانعی که در مسیر انتشار اطلاعات در سوریه وضع شده باعث می شود ارزیابی میزان انتشار این احساسات ضد دولتی، سخت باشد. در صفحه خضور در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشته شده که او جمعه شب توسط سازمان اطلاعات نیروی هوایی دستگیر شده است. این دستگیری پس از آن صورت گرفت که از سوی نهادهای امنیتی با او تماس گرفته شده و وعده داده شده تا درباره تمام سربازانی که در فرودگاه نظامی الطبقه ناپدید شده‌اند، تحقیق شود.

در اقدامی بی سابقه، نام دو تن از افسران بلندپایه سازمان اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در صفحه خضور درج شده و به عنوان مسئولان سلامت او معرفی شده‌اند. این پست بیش از 120 بار منتشر شد. پستی دیگر هم منتشر شد که در آن نوشته شده است: «جناب بشار اسد رئیس جمهوری از شما می خواهیم برای آزادی مضر دخالت کنید.» همچنین در این صفحه نوشته شده است: «مضر خائن نیست، مضر مزدور نیست، مضر تروریست نیست.» اینها اتهام هایی است که دولت سوریه و هوادارانش علیه مخالفان به کار می برند.

کمپین خضور بعد از سقوط فرودگاه الطبقه به دست گروه داعش در هفته گذشته آغاز شد. فرودگاه الطبقه آخرین جای پای دولت سوریه در فرودگاه الرقه بود. فرودگاه الطبقه در استان رقه سوریه، هفته پیش به تصرف شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در آمد. شبه نظامیان ده ها تن از سربازان ارتش سوریه را در این فرودگاه دستگیر و سپس اعدام کردند. تصاویر جنازه های اعدام شدگان که داعش مدعی است 250 نفر هستند، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

اما رسانه های دولتی سوریه به این واقعه خیلی نمی پردازد و آن را عقب نشینی تاکتیکی توصیف می کند. به اسارت گرفتن و سپس کشتن این سربازان، خشم بسیاری از طایفه علوی را بر انگیخت. یک فعال علوی مخالف دولت سوریه در این باره به رویترز گفته است: «روستاهایی علوی وجود دارند که دیگر جوانی در آن ها نمانده است، همه آن ها کشته شده اند. مردم همواره گمان می کردند که از خودگذشتگی هایشان به پایان بحران کمک می کند. اما پس از سقوط الطبقه، اوضاع به شدت بحرانی شد. دولت حتی به خود زحمت نمی دهد تا به ما بگوید چه اتفاقی افتاده است. طایفه ما دیگر چه چیزی بیش از این بیاد متحمل شود.»

شاید «خضور» خشم مقام های سوریه با پس از به راه اندازی صفحه ای در فیس بوک با نام «عقاب های فرودگاه نظامی الطبقه» برانگیخت. این پست تا کنون بیش از 12 هزار پی گیری کننده دارد. پس از انتشار تصاویر سقوط فرودگاه الطبقه و اعدام سربازان اسیر، خضور و شماری از هواداران دولت از جمله درید الاسد پسر عموی بشار اسد، خواستار برکناری مسئولان بلندپایه سوری از جمله وزرای دفاع و اطلاع رسانی شدند. صفحه راه اندازی شده توسط خضور هشتاگ هایی همچون «وزیر مرگ»، «صبرمان لبریز شد»، «اطلاع رسانی رسوا شده» و «کجایند» دیده می شود.
مرجع : العربيه