به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۵۱۵۶۵
تفتیش عقاید علني پذیرفته‌شدگان ارشد!

«تفتیش‌ عقاید»‌ در ايران به‌ روز شده است!

گروه سياسي: تنها چند روز مانده به اعلام نتایج نهایی کارشناسی ارشد، زنگ تلفن برخی از داوطلبان آزمون ارشد که انتخاب رشته کرده ‏اند به صدا در میاید و در آن سوی خط شخصی ناشناس و غریبه از آنها می ‏خواهد که برای بررسی «صلاحیت عمومی‏شان» به دانشگاه پیام نور حوالی خیابان ویلا مراجعه کنند. البته خیابان ویلا برای بسیاری از داوطلبان کنکور کارشناسی، ارشد و دکتری نامی آشنا است، همان خیابانی که سازمان سنجش و آموزش کشور در آن قرار دارد!
«تفتیش‌ عقاید»‌ در ايران به‌ روز شده است!
بنا به گزارش سايت انصاف نیوز، با برقراری این تماس ‏ها، دسترسی این افراد به شماره ی تماس و اطلاعات شخصی اعلام شده توسط داوطلبان به سازمان سنجش، موجب بروز نگرانی درباره ی میزان محرمانه بودن اطلاعات اعلام شده ی داوطلبان به این سازمان شده است و آنها را نگران کرده است.

ازدحام جمعیت در دانشگاه پیام نور نشان می ‏دهد با وجود تغییر ترکیب وزارت علوم اما تعداد زیادی داوطلب به این مرکز فراخوانده شده‏ اند تا در آنجا صلاحیت عمومی‏شان بررسی ‏شود. به گفته ی یکی از فعالان دانشجویی رسم بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان کنکور پیش از اعلام نتایج، بدعتی بود که در دولت احمدی نژاد (دولت دهم) گذاشته شد ولی با این تفاوت که در سال‏ های دولت محمود احمدی نژاد و وزارت علوم کامران دانشجو این مصاحبه‏ ها در ساختمان سازمان سنجش کشور انجام می‏ شد.

با این حال ظاهرا امسال آنها مقر مصاحبه ‏های خود را به محلی نزدیک سازمان سنجش منتقل کرده‏ اند. با این وجود به گفته ی یکی از داوطلبان احضار شده، محل اعلام شده توسط فرد پشت خط بسیار مبهم و عجیب بود و در محل نیز هیچ تابلو و نشانه ‏ای دال بر آنکه کسی مسوولیت ورود فرد به آنجا را بر عهده می‏ گیرد مشخص نبود! و حتی احضارهای تلفنی هیچ مسوولیت حقوقی را برای احضار شونده و احضار کننده به وجود نمی آورد. همچنین به گفته ی برخی از مصاحبه شوندگان - که به دلیل عدم احساس امنیت تحصیلی امکان بردن نام آنها در این گزارش وجود ندارد – عمده ی سوالات کارشناس مربوطه درباره ی حوادث سیاسی سال‏ های پیش و فعالیت آنها در دوران دانشجویی بوده است.

گفتنی است که طبق آیین نامه ی فعالیت‏ های دانشجوی کمیته ی انضباطی دانشگاه‏ ها مسوولیت بررسی تطابق یا عدم تطابق فعالیت دانشجویان در داخل دانشگاه را با قانون دارند ولی با این وجود عمده ی پرسش‎های این افراد به مساله ی فعالیت ‏های دانشجویی و دانشگاهی آنان مربوط می ‏شده است. بنبابر اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار انصاف نیوز، همچنین در مدت مصاحبه‏ ها هیچ نشانه ‏ای که مصاحبه کنندگان نماینده ی چه نهاد، سازمان و وزارت خانه ‏ای هستند وجود نداشته است که به مصاحبه شوندگان و داوطلبان احساس امنیت پاسخ دهی بدهد.

در همین باره برخی نگرانی‏ ها از سوی داوطلبان درباره ی محرمانه ماندن اطلاعات و اظهاراتشان قوت گرفته است و آنها درباره ی مسوولیت پذیری نهاد یا سازمانی در این باره سوالاتی داشتند. اضطرابی که شاید بعد از حادثه ی کهریزک بی دلیل نباشد و داوطلبان احضار شده را مشوش کرده است که در صورتی که هر پیشامدی برای آنها رخ دهد کدام نهاد مسوولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؟

به عقیده ی برخی داوطلبان، شکل و ترکیب سوالات بیش از آنکه جنبه ی بررسی صلاحیت داشته باشد به یک گفتگوی «عقیدتی - سیاسی» شبیه بوده و بیشتر جنبه ی جستجو و کنجکاوی این جریان نسبت به عقاید شخصی و منش سیاسی و فکری داوطلب داشته است.

در همین باره به گفته یکی از داوطلبان فراخوانده شده، از او درباره ی مسائل سیاسی مختلف و کاندیداهای انتخابات گذشته سوال شده است. همچنین به گفته ی یکی دیگر از داوطلبان احضار شده از وی درباره ی تمامی کارهایی که با مجوز دانشگاه انجام داده نیز سوالاتی پرسیده شده است که این موضوع جایگاه و سمت سازمانی آنها را در وزارت علوم یا نهادهای دیگر نشان می‏ دهد! در باره ی این بدعت و اقدام سوال برانگیز به گفته ی برخی از داوطلبان برخورد مصاحبه کنندگان به نحوی بود که تصمیم‏ گیری کمیسیون منتسب به خود را تصمیم ‏گیری نهایی با هر سطح علمی‎ای که داوطلب داشته باشد، نشان می دادند و به گونه ‏ای جلوه می ‏دادند که گویی اقدام نهایی توسط آنها اتخاذ می‏ شود و تلاش ‏های علمی آنها ارزش چندانی نداشته است.