به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۳۰
 
۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۶۰۸۳۵
ما داریم اشتباه می‌رویم، آنها آمدند تا دیده شوند

آیا پیام اين تشييع «شگفت‌آور» شنیده می‌شود؟

گروه سياسي: غلامعلی رجایی از فعالان رسانه‌اي و فرهنگي در يادداشتي در سايت خود به تشييع جنازه پديده هنر ايران پرداخته و جمعيت انبوه حاضر در مراسم را «شگفت‌آور» خوانده است. متن اين يادداشت را بخوانيد:
آیا پیام اين تشييع «شگفت‌آور» شنیده می‌شود؟
امروز صبح تشییع جنازه شگفت آور مرحوم مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ کشوربود. مایل بودم درتشییع شرکت کنم تا از نزدیک بهتر بتوانم جامعه ام را که دراین گونه مواقع لایه های پنهان خود را آشکار می کند- همچون دریای عمیقی که با امواج خروشنده خود صدف به ساحل می آورد و برمی گردد- بشناسم اما نشد. از قبل برای جلسه ای قول داده بودم. از دوستانی که به مراسم رفته بودند و از تصاویری که در سایتهای خبری دیدم آمده بود اندکی توانستم بفهمم امروز در جلوی تالار وحدت و خیابانهای اطراف آن که جمعیت تشییع کننده این جوان هنرمند و محبوب تا روی پل هوایی حافظ امتداد داشته است چه گذشته است. شنیده ام از بعضی از شهرستانها عده ای برای تشییع وی به تهران آمده اند.

امروز بعدازظهر در یک تماس داخلی با آیت الله هاشمی از ایشان پرسیدم در جریان مرگ این جوان هنرمند هستید؟ فرمودند بله شنیده ام. به ایشان عرض شد امروز در حد یک مرجع از تشییع جنازه وی استقبال شد و نکاتی را که بذهنم رسید مختصر خدمتشان عرض کردم. به نظر من باید در جلسات کارشناسی متعددی در رسانه ملی و در مراکز مرتبط دیگر این حادثه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در این مجال قصد پرداختن به ابعاد این حادثه را ندارم اما به یکی دو نکته مهم اشاره می شود. شاید مفید باشد.

نکته اول
مرحوم مرتضی پاشایی یک خواننده سی ساله بود که چند سالی بود در مجامع هنری خوش درخشید و در بین جامعه بویژه نسل جوان کشور که امروز با حضور گسنترده خود در مراسم تشییع وی علاقه خود را به وی عملا نشان دادند محبوبیتی کسب کرد اما جدا از خلاقیت های هنری او این بیماری لاعلاج سرطان او جامعه ایرانی را که بسیار احساسی است چند ماه دنبال خود کشاند. به نظر من اینکه همه می دانستند این جوان عزیز رفتنی است نوعی حس همدردی را نسبت به او ایجاد کرد و رفته رفته آتش این احساس را شعله ورتر کرد تا کار بدانجا رسید که عده زیادی از مردم در اتفاقی کم نظیر در جلوی بیمارستانی که وی در آن بستری بود جمع شدند و ترانه های او را همصدا با هم خواندند. البته برای احمدرضا عابدزاده هم چنین تجمعی در جلوی بیمارستانی که وی در آن بستری بود صورت گرفت اما این حضور معنا و پیام متفاوتی داشت.

نکته دوم
این امر اما همه علت حدوث این اتفاق مهم نبود. بنظر من هر چند صدا وسیما پس از مرگ پاشایی شاید از سرناچاری به آن توجهی نشان داد اما رویکرد غیرمنطقی وی با این مساله که نزد نسل جوان از حساسیت بالایی برخوردار بود علت اصلی این حضور انبوه بود. پرداختن رسانه ملی به بعضی مسایل و حادثه بیماری یا مرگ شخصیتهای مذهبی بطور افراطی در سطح گسترده و از شبکه های مختلف بصورت زنده می تواند دو نمونه عینی برای تحلیل این مساله باشد.

دیروز که در دو کلاسی که داشتم در این باره از دانشجویان نظرخواهی کردم تقریبا همه بر این مساله تکیه می کردند که پاشایی هنرمند محبوب ما جوانها بود چرا رادیو تلویزیون اینگونه با بیماری او برخورد کرد که انگار نه انگار این چهره دوست داشتنی در حال رفتن از دنیاست؟ می گفتند مگر همه مثل آیت الله کنی باید معمم یا شخصیت سیاسی باشند که رسانه ی ملی برایشان سنگ تمام بگذارد؟ گفتم تا حدود زیادی حق با شماست هر چند نمی توان شخصیت مرحوم آیت الله کنی را به دلیل سالها خدمات و مجاهداتش در انقلاب با مرحوم پاشایی مقایسه کرد.

به گمان من ما داریم اشتباه می رویم. رسانه ی ملی به گونه ای حرکت می کند و برنامه می سازد و نسبت به بعضی شخصیت ها و جریان ها موضع گیری و جهت گیری می کند که گویی همه ی مردم ایران حزب اللهی دو آتشه و البته از نوع سلیقه ای خاص هستند. به گمان من باید برای تخلیه ی احساسات جوان های جامعه و حتی خود جامعه تدابیر بهتری اندیشیده شود.

مساله ی آب بازی در پارکها و چهارشنبه سوری و شادیهای مردم پس از بعضی پیروزی های ورزشی در سطح منطقه ای و جهانی نمونه هایی هستند که مرتب تکرار می شوند اما بدانها توجه اساسی نمی شود. اگر توجه نشود مثل سیزده بدر که حتی جریان تند و ارزشی انقلاب هم حریف حذف آن نشد واقعیت وجودی خود را بر دستگاه فرهنگی و سیاست گذاری کشور تحمیل خواهد کرد.

ديروز روي پل حافظ هم مملو از جمعيت تشييع كننده شده بود

به نظر من این حضور استثنایی نسل جوان و غیر جوان در تشییع مرحوم پاشایی نوعی اعتراض آرام بخشی از جامعه نسبت به سیاستها و جهت گیری های رسانه ملی و دستگاه‌های سیاست گذاری کشور بود. جمعیت حاضر و همه کسانی که در فضای گسترده مجازی مستمرا به این مساله پرداختند عملا با این حضور خود را بر دستگاه رسانه ای و غیر رسانه ای کشور تحمیل کردند تا دیده شوند. آری آنها آمدند تا دیده شوند و ثابت کنند کسی - هرکس باشد- نمی تواند حضورشان را نادیده بگیرد و مجبور به تحمل این حضور آنهاست.

بخشی از جامعه عملا با این حضور گسترده به بعضی مسولان و سیاست گذاران کشور هشدار داد چشم هایشان را بیشتر باز کنند و حقایق و واقعیتهای محیط اطراف خود را دقیق تر ببینند و بدانند که نباید فقط به مسایلی که خود فکر می کنند مهم است توجه کنند نباید فقط به تجلیل چهره های مقبول و محبوب خود بپردازند و به محبوب های نسل جوان کم اعتنا باشند. به نظر من این پیام بسیار مهمی بود که امیدوارم شنیده شده باشد.

صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۳۰
کو گوش شنوا ؟ (262813)
ضزغام تی. وی نپسند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۱۷
پیام آشکار این حضور جوانان: تا کور شود هر آنکه نتواند دید. مرتضی جان روحت شاد شاد باشه (263115)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۲۰
خيلي واسم جالبه كه اين افرادي كه مخالف سرسخت موسيقي و هنر هستن و اونو حرام ميدونن... دزدي و غارت بيت المال و رانتخواري و اختلاس و باندبازي رو واسه خودشون از شير مادرشون حلالتر ميدونن!!!! (263116)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۳۱
البته من جوان نيستم ولي خيلي دوست داشتم در تشيع پيكر اين عزيز شركت كنم ولي امكانش وجود نداشت ايشان بيشتر چون مردمي بودند مردم هم اورا دوست داشتند واين خودش نكته ايي است (262814)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۳۸
یکی از انتقاد هایی که به مراسم دیروز مرحوم مرتضی پاشایی صورت گرفت ، تعدد فیلم برداری مردم با گوشی های همراهشان بود که بعضی نوشته بودند بجای حضور در مراسم و ابراز غم و اندوه ، مردم تبدیل به فیلم بردار از مراسم شده بودند. به نظر بنده حقیر گرچه ظاهر این قضیه خوشایند نیست اما مردم به یک دلیل اساسی اقدام به تصویربرداری همه جانبه کردند و آن ترس از ســانــســور عمدی توسط رسانه ها و صدای و سیمای ایران بود . آنها به هیچ وجه دوست نداشتند که این حضور گسترده به هر شکلی سانسور شود و نادیده گرفته شود. (262817)
کامند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۵۰
مردم از اینهمه حرفهای تکراری دیگه دارن خسته میشن که صبح تا شب تو سیما تکرار میشه مردم با این حرکتها میخوان بگن ما هیچی نمی خوایم جزامنیت سیاسی و اقتصادی ، اینها بازخورد مسائل روز مثل هسته ای،گرانی،تورم، امر به معروفو بسیار مسائلی که مردم دیگه طاقت شنیدن و تکرار شو ندارد (262819)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۵۳
الحق تحلیل جالب وپرمحتوایی بود.چرا رسانه ای که پول من و شمارا هزینه می کند خواسته های هرچند حداقلی مارا برآورد نکند مگر درآیین ما حیف ومیل بیت المال حرام نیست؟ (262820)
لبو فروش
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۳
دوست عزیز این حرکت اعتراضی بود به بسیاری از سیاست های زمامداران مملکت مان نه فقط صدا و سیما . اشتباه نکن (263109)
سودابه
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۵۸
و شاید هزاران نفر دوست داشتن موقع تشیع بامرتضی خداحافظی کنند ولی نتونستن...مثل من که واسه انزلی ام...و نشد بیام.تصور کنید اگه هرشهری یا استانی هزارنفرهم داشته باشه که میخواستن حضور داشته باشن و نتونستن اگه ماهم میرفتیم کل تهران ازدحام جمعیت میشد..بخدا ما جوونا هم دل داریم...هم به نظاممون علاقه داریم هم به موسیقی هایی که امثال پاشایی میخونن.اگه رسانه یک بار مرتضی رو و خواندنشو توی تلویزیون ب اجرا میذاشت الان دلمون انقد آتیش نمیگرفت که مرتضی رفت... (262821)
وحید بنی اسدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۰۲
بنام خدا
دوستان در این روزها ،موضوع مهم و اساسی اسید پاشی فراموش نشود!!
یا حق (262823)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۵۹
چندی پیش یکی از سیاستمداران کهنه کار کشور به رحمت خدا رفت وبا توجه به تبلیغات گسترده از طرف صدا و سیما اغلب مردم از کنار ان قضیه بی تفاوت رد شدند حالا چرا مردم برای یک هنرمند از جنس خودشان اینهمه شکوه دادند؟این سوال را باید سیاستمداران جواب دهند مردم را به کدام سو بردند که مردم برای جنس خودشان شکوه بیشتری میدهند؟ (262966)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۳
مردم از کنار اون مرحوم به راحتی نگذشتند!
شاید برای شما درگذشت یک عالم کمتر از یک خواننده ست!
برای ما نیست ... (263048)
لبو فروش
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۵
وقتی با همه امکانات و تبلیغات نتونن یه همچین مراسمی راه بیاندازند ، شما اسمش رو چی می گذارید (263110)
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۲۲
هر دختری که در این مراسم تشییع حضور داشت خود فریادی بود از اینکه اسیدپاشی فراموش نشده است.
دختران ایرانی پیشگام حرکت به سوی نورند. (262977)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۱۶
گرامی‌ میهنم‌ پاینده‌ مانی
‌هماره‌ بر جهان ‌تابنده ‌مانی‌ (263002)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۰۸
فرد خواب رو میشه بیدار کرد اما کسیکه خودشو بخواب زده نه. (262824)
کتاب فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۶
حالا کی خوابه کی بیدار؟
مردم ما کلا جوگیرن احساساتین و بسیار سطحی نگر
الکی تو کله ی ما کردن که ایرانی ها گل سر سبد عالمند (262941)
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۴۱
اگر بخشی از مردم ما سطحی نگر هستند این نقص بیشتر ناشی از عملکرد اصحاب قدرت و نیز اصحاب فرهنگ است... (263087)
لبو فروش
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۶
یکیش شما که مسائل رو عمدا قاطی می کنید (263111)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۸
خدا رحمت کند مادر شهید بابایی را
مادر یکی از افرادی که امنیت را برای ما گذاشتند و رفتند
اصلا کسی خبر دار شد که ایشون از دنیا رفته؟
یه کم فکر کنیم! (262942)
کیارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۷
خدا تمامی مادران شهدا را بیامرزد ولی چه ربطی به یک جوان ناکام محبوب نسل جوان دارد. محمد آقا پیام حضور چند ده هزار نفری جوانان به حکومت این است که افکارشان را نمیتوانند به جامعه تحمیل کنند و نسل امروز مسیر دیگری را میرود یا آنها را درک کنند یا وقتی میفهمند که خیلی دیر است. هنوز که هنوز است اجرای موسیقی پاپ در بسیاری از شهرهای ایران ممنوع است!!! (262969)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۴۴
حرف من فقط روی قدر شناسی مردمه
واقعا اگه مردم برای این که شما میگید اومدن پس نه قدر هنرمنداشون را میدونن نه قدر حافظان ناموس و شرفشون را
اما اگه تحلیل شما درست نباشه و مردم برای قدر شناسی اومده باشن بازم در مورد مادر شهید بابایی کوتاهی کردن چرا که تربیت فرزندی مثل شهید بابایی نیازمند قدر شناسی بیشتری از طرف مردمه
اما این نشون میده همونطور که مردم عوض شدن انگیزه هاشونم عوض شده و همونطور که فداکاری شهدا را فراموش کردن فداکاری مادرا و همسرا و فرزنداشونم فراموش کرده و قدر نمیدونن (263034)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۴۵
جواب: سیاستمداران باید جواب بدند که مردم چرا برای بعضی ها اینقدر بیتفاوت شده اند (262986)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۰۶
بله دیروز صدبار مجری سیما اعلام میکرد کلی هم فیلم هاش و دعوتهای خانواده شونو تو مراسمات با هزینه های مختلف دیدیم خدا رحمتش کنه .کسی از مسئولین که راه پسرشو نمیره چه فایده داره حالا منه شهروند عادی فهمیدم فوت شدن یعنی عاشق مرده پرستی ایرانیام! (263000)
لبو فروش
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۹
خودت هم فهمیدی چی گفتی ؟ منکه نفهمیدم باید مثبت بدم یا منفی (263113)
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۲۰
ربطشم به این ماجرارو می تونی توضیح بدی (263004)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۰۸
خوب هر دوتا تازه فوت شدن
یکی اینقدر تو بوق و کرنا یکی انگارنه انگار (263018)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۵۷
ربطش اینه که ایشونم تازه فوت کردن (263043)
نظر
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۲۷
نمیدونم چر ا همه دوست دارن همه پیاما رو سیاسی برداشت کنن؟
هنرمند این مملکت به علت سرطان از دنیا رفت مردم هم رفتن تشییع جنازه ش.
فکر نکنم مردمی که اونجا بودن دنبال پیام بوده باشن.
اینو حداقل از فیلمبرداریاشون مشد فهمید.
تو یه عکس من دیدم که همه دارن با موبایل فیلم بابای پاشایی رو میگیرن.
کی اندوهگین بود نمیدونم.
این مردمی که من دیدم دنبال پیام رسوندن نبودن.
فقط اومده بودن تشییع هنرمندشون. خواهشن همه چیزو با سیاسی کردن به لجن نکشید. (263100)
آوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۳:۳۵
ايشون پير بودن اما مرتضى پاشايى يه جوون ٣٠ساله بوده و غم و اندوه از دست دادن يه جوون بيشتره!بعدشم حتى خود شما ها هم فقط يه سريارو بزرگ كردين و در نظر مى گيرين!مثلا مى دونين مادر فلان شهيد در چه حاله؟خيلى از مادراى اين مملكتم هستن كه بچشون شهيد شده چرا به اونا توجهى نمى شه؟دليلش اينه كه شهيد بابايى نامدارتر بوده!دليلش اين نيست كه مادراى شهداى ديگه ارزش ندارن و...دليلش همين مطرح بودنه!شماها هم بايد قبول كنين كه به پاشايى توجه بيشترى شده چون به واسطه حرفش افراد بيشترى ميشناختنش و ازش خاطره داشتن! (263130)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۲۷
اتفاقا این موضوع در اخبار سراسری بارها اعلام شد که به نظرم ارزش خبری چندانی نداره اینکه مادر یک شهید در 88 سالگی از دنیا رفته، دیگه بیشتر از این چی میخاستن بگن، خبر مرگ پاشایی رو که اخبار هیچی نگفت فقط 20:30 به خاطر سیل عظیم جمعیت بهش اشاره کرد، اصلا تعریف خبر در ایران سالهاست که دیگه مفهومی نداره، خبر یعنی واقعه ای که برای مردم مهم بوده و به شنیدن آن علاقه دارند.. (263099)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۱
آره واقعا جالبه....
دمت گرم به نکته جالبی اشاره کردی.... (263107)
رض
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۵
لایه های پنهانی جامعه!! دیگه از این واضح تر هم مگه میشه یه چیزی رو گفت کدوم لایه پنهانی این ظاهر و حقیقت جامعه امروزه (262829)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۶
والله بند بعد از این اتفاق رفتم آهنگ های اون مرحوم رو دانلود کردم از حق هم نگذری خوب خونده بود اما من تا حالا ایشون رو نمی شناختم و بعد اینکه من هم یکی از این جونای این مملکت هستم قرار نیست یک خواننده طرف دارای زیادی داره رو خواننده محبوب تمام ملت ایران بدونیم و بعدش هم هی انتقاد کنیم چرا زیاد به این خواننده پرداخته نشد
مگر اینکه آدم ها بخوان از اب گل الود ماهی های مورد نظر خودشون رو صید کنن (262831)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۴۶
برادر حامد قشنگ گفتی فقط اضافه کنیم که به بقیه هنرمندان زنده هم توجه ونیم نگاهی داشته باشند.رسانه ملی وظیفه دارد صدای نسل جوان را رسا وبلند به گوش همه مردم ومسئولین برساند.تا کسی دنبال صید ماهی خاصی نباشد (262957)
ملوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۴۱
آخه پرداخته هم شده تو صدا سیما رفت و آمد داشته تو اخبار کلی راجع بهش توضیح دادن، با پدرش صحبت کردن با برادرش صحبت کردن. کج فهم و مغرض کاری به این حرفها نداره فقط چششاش بسته و دهنش بازه (263067)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۳۳
حامد دلبندم، اینکه یک خواننده جوان از دنیا رفته شاید به قول شما ارزش خبری زیادی نداره، اما اهمیت این موضوع بیشتر به خاطر حضور جمعیت انبوه در مراسم این خواننده در سراسر کشور بوده، صداسیما هم رسانه مردمی هستش و باید اخبار مهم و وقایعی که برای مردم اهمیت و ارزش داشته رو پخش کنه، این یعنی اطلاع رسانی آزاد و مردمی، نه اخبار فرمایشی و دیکته شده از بالا...، افتـــــــــاد؟!! (263101)
فرح
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۲۳
ممنون ازمقاله قشنگتون حرف دل میلیونها مردم ایران بود به داد مردم برسید به جوانها بیشتر اهمییت بدهید (262837)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۳۷
متن خوبی بود ولی خیلی سعی کردین که واضح صحبت نکنید و بر اساس همانیکه ازتون می خوان و دستور میدن بنویسین. (262845)
كرامت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۵۰
انكاركردن .واز كنار جوانان سرسري گذشتن ميتواند باعث گرايش جوانان به سمت وسوهاي غيرقابل برگشت باشد (262855)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۰۰
ای که گفتی ای یعنی چه؟ (262861)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۰۴
تو رشت,از طرفدارای ایشون با شوکر و باتوم استقبال کردن! (262866)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۱
دقت کنید روزی که مرتضی به رحمت خدا رفت تا عصر صدا و سیما در بخش های خبری خود هیچی نگفت و زمانی که دید جامعه یکصدا و خیلی ناراحت و نگران از دست دادن این هنرمند جوان شد سعی در مصادره او داشت و با پخش کلیپ های حضور او در سیما و پخش ترانه هایش خواست اینطور القاء کند که مرتضی وابسته به آنها بود . جالبه سایتهایی که تا قبل از این موسیقی رو حرام میدانستند نیز برای مصادره و به نام خود تمام کردن این تشییع باشکوه موسیقی دان شدند (262871)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۴۸
یعنی وقتی دیدن به قول شما جامعه یکصداست کلیپ حضور خدابیامرز رو در ایام حیات "تولید" و پخش کرد. جل الخالق بابا فکر کن بعد حرف بزن حالا انتقاد به صدا سیما در بعضی جهات وارد هست ولی اینا فقط موجبات شادی رو فراهم میکنه (263071)
مروی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۵۴
دعوت از پاشایی در برنامه تحویل سال هم بعدا بود!!!! (263075)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۱
بله آن آقا هم به خود و خانواده اش خدمت ارزنده ای کرد باید تجلیل می شد. (262872)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۶
اولا خواهش می کنم از مرگ مرتضی پاشایی برای اغراض سیاسی و اعتقادی خود استفاده نکنید.چه اصولگرا،چه اصلاح طلب.حضور مردم در این تجمعات یک پیام مهم داشت.مردم خواهان همدلی بیشتر هستند.همدلی ای که بسیاری از سیاسیون از آن واهمه دارند.مطمئنم شخص آقای رفسنجانی هم چندان از این تجمعات خوشش نمی آید.به نظرم فیلم پخشش شده از پاشایی در بیمارستان نیز در سنگ اندازی در این همدلی بود.این همدلی و اتحاد برای مردم ما از نان شب هم واجب تر است.اگر همدل و همبسته باشیم به آنچه بخواهیم می رسیم. (262876)
نا آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۵
شنيده نمي شود داداشم شنيده نمي شود (262882)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۵
متأسفانه صدا و سيماي ميلي و مسئولين اين مملكت جوونها رو كه بزرگترين سرمايه هاي اين كشور هستن رو رها كردن و اصلا توجهي به خواسته ها و سلايقشون نمي كنن... (262883)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۷
تو كشور ما فقط و فقط به اونايي كه خودشون دوس دارن و هم طيف و هم گروه خودشون هستن توجه ميشه و به نسل جوان خيلي خيلي خيلي بي توجهي و بي اعتنايي ميشه... (262884)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۸
احسنت! واقعا متن زيبايي بود... (262887)
حميدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۰
حرف درست و منطقي... مردم با این حضورشون به بعضی مسئولان و سیاست گذاران کشور هشدار دادن كه چشماشونو بیشتر باز کنن و حقایق و واقعیتهای محیط اطراف خودشونو دقیق تر ببینند... (262888)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۲
فقط میشه گفت :
لاااااااااییییییک (262889)
سيدمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۲
البته اين متني كه آقاي رجايي نوشته يه بعد قضيه اس و بعد ديگش اينه كه مردم علاقه شديدي به خوانندگان و هنرمندان دارن و هميشه اونا رو دوس دارن و باهاشون همدردي ميكنن. (262890)
ستايش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۴
كو گوش شنوا؟!!!
يه گوش دره و يه گوش دروازه!!! فقط به چيزايي كه خودشون فكر ميكنن و دوس دارن اهميت ميدن... نسل جوون جامعه ما يه نسل سوخته و داغونه... (262892)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۴۴
خیلی چرت بود (262897)
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۴۶
تحلیل بسیار عالی و درستی بود. (262899)
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۴۹
اين مقايسه ها اشتباه است آقاي رجايي
يادتان رفته در برنامه تحويل سال امسال مرحوم پاشايي دعوت شد و به بيماري او هم اشاره شد ؟
يادتان رفته همين مردم تشييع كننده هم به بيماري او بي توجه بودند؟
خيلي جالب است غلامعلي رجايي هم حرف هاي اپوزيسيوني مي زند !!!
همه تشنه لايك هستيم (262900)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۱
چندی روزی در شبکه ای اجتماعی عملا اعزای عمومی اعلام شده بود سایت گذار کشور اگر اطالع ندارم مطلع بشن که جامعه جوان مستقله ، راسانه خودشو داره کار زیادی همه به صدا و سیما نداره کما اینکه چندی پیش در رسانه ملی اعزای عمومی اعلام شده بود و عملا رسانه مستقل برعکس عمل میکرد (262902)
مهدی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۴
به این جمعیت ،شهرستانها هم که در هر یک صدها نفر به خیابان امدند را اضافه کنید در حالی که برای مثلا ایت اله مهدوی کنی یکنفر هم در شهرستانها عزادار نشد.متاسفانه رسانه ملی به هیچ وجه ایینه انچه در جامعه می گذرد نیست (262903)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۷
درمورد پاراگراف اخر نکته قابل پرسش اینست که منظور از چهره های مقبول ومحبوب مورد نظر بهار چیست؟!به طور مثال ایامنظور شما یک عالم ربانی است؟که بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان باید عرض کنم این قیاسی کاملا بی ارتباط است.من در مورد احساسات بخشی از مردم نظری ندارم ولی معتقدم علمای دینی درتمام دنیا دارای جایگاه واحترام ویژه هستنددرحالی که مواردی مثل موسیقی وخوانندگی کاملا سلیقه ایست. (262905)
به من بگيد طالبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۹
آقاي رجايي
شما كه سهلي و تراز علمي قابل توجهي هم نداريد و نمي دانم از كدام دانشگاه دكترا گرفته ايد و اگر نزديكي به برخي كانون هاي قدرت در ايران نبود اينقدر معروف نمي شديد حتي جامعه شناسان و مردم شناسان برجسته اي مثل يوسف اباذري و مراد فرهادپور و جلايي پور و ناصر فكوهي هم مردم ايران را نمي شناسند و به دليل هم نشناختن هاست كه مثلاً در انتخابات ٨٤ از مردم رودست خوردند...
خيلي به خودتان فشار نياوريد كسر قابل توجهي از اين جمعيت شبه عزادار فقط با تفكر كارناوالي و براي تصويربرداري موبايلي آمده اند (262907)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۷
من از رسانه ملی تشکر می کنم چون پاشایی ها و خانواده هایشان را از آن دیدم و شناختم ... (262910)
یزدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۰۷
اگر صدا سیما نبود و یا درست اداره نمی شد امپراتوری رسانه ای غرب، صهیونیزم و... جای شب و روز رو در ذهن ما جا به جا میکردن چه برسه به پاشایی خدابیامرز رو (263080)
مهربانی توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۲۰
انشاا... اما اینده گواه میدهد که همه سلایق مهمند یانه (262916)
احمد خاکزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۲۱
باسپاس از نویسنده محترم که اشاره دقیق ودرستی به ماهیت این موضوع داشتند.نمی توانیم چشمهایمانرا بر واقییعت ببندیم، صداو وسیمای ما برای قشرخاصی است وپایگاه مردمی ندارد،ونادیده گرفتن مردم به معنای عدم انان نیست، (262917)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۲۹
حضور این جمعیت نشانگر چیز دیگری هم بود؛اینکه برخلاف میل بعضی ها موسیقی در کشور زنده است و نمی توان آنرا از ایرانی جماعت گرفت! با اینکه رسانه ملی روز به روز موسیقی را در خود کمرنگ تر میکند اما مردم به همان نسبت به این هنر ارزشمند علاقمندتر میشوند.درود بر این مردم آگاه و هوشیار.درود. (262920)
تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۱۳
من فکر می کنم بعضی ها یک آهنگ هم از این بنده خدا گوش نکردن چون در این صورت میدونستن که نه تنها تو صدا سیما اجرا داشته اپراتورهای تلفن همراه هم از آهنگهاش(یکی هس) برای آوای انتظار استفاده میکردن. فقط جو گیر شدن و کامنت .... (263082)
حسن غایبی از آذربایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۳۰
خیلی با شکوه بود
اما دقت کردین یک نفر اصلا جرات نکرد بیاد!؟
ش.م را میگم...
اگر یادتون باشه برا مراسم ختم همسر بنیامین آمد عکش و انداخت و رفت تا بگه ما هم هه...
اما حالا از ترس تعطیلی موسیقی در فرهنگسرا های تهران دیگه این طرفا آفتابی هم نشد
چه عجب از این یک مورد(فوت مرتضی پاشایی) برای مطرح کردن خودش گذشت...واقعا برام عجیب بود (262921)
محمد خاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۲۵
م.خ هم نیومده بود اونم اینجور مراسم ها رو از دست نمیده (263084)
شهاب مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۱۳
اصلا متوجه نشدیم منظورتون از ش.م چه شخصیه!!!؟؟
اصلا هم منظورت همون اینستاگرامی نبود درسته!!؟
تهران شهر مهربانی موسیقی تعطیل لبخند و دیگر هیچ..... (263093)
بينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۳۹
كاروان رفت و ما در خواب ...خواب ... خواب ... (262924)
sajad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۲۵
تا کور شود هر آنکه نتوان دید (262946)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۳۰
سلام ،
جناب رجایی ! نیازی به مقایسه مرحوم مهدوی کنی و مرحوم پاشائی نیست !
یکی شخصیتی دینی - سیاسی - معمم و معمر و بسیار رسمی و خودی،اما، دیگری جوانی غیر رسمی -غیر دینی-غیر سیاسی و تقریبا غیر خودی( از نظر حرفه) و اصولا
قیاس این دو نفر ،مع الفارق است. شما از یک نکته مهم غافل هستید، و انهم وزن اجتماعی فرد و کیفیت کاربری ان وزن است. رسانه مهم هست ولی وزن و شان اجتماعی افراد، در نزد ما مردم،از رسانه و بویژه رادیو تلویزیون تاثیر نمی پذیرد. این قضیه وزن اجتماعی را در کلاسهایتان با دانشجویان مطر (262949)
يا اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۶
اين مشابه قضيه 25 ميليون و4ميليون انتخابات است كه مجلسيان چشم برآن بسته اند...وكمرهمت برعليه رئيس جمهور 25 ميليوني بسته اند.نمايندگاني كه با10يا50يا100 هزار راي به مجلسخانه رفته اند (262968)
صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۹
روحش شاد یادش گرامی بیایید قدر یک دیگر را بدانیم شاید فردا نوبت یکی از ما ها باشد (262971)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۱۵
رسانه ملی برخلاف اب شنا میکند (262973)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۰۵
همیشه در ایران مردم و جامعه را وقتی میشناسند که دیگر دیر است و ... (262998)
عبدالله
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۳۲
جهت نسل جوان ایران خدا رو شکر روشن و مشخصه
حالا مسولین می خواند باور کنند، نمی خواند هم باور نکنند (263007)
جزایری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۳۷
این یعنی اینکه درب جدید صدا و سیمای میلی کماکان بر همان پاشنه سابق میچرخد و در واقع لاحق آن است! تغییر مهره ها بمعنی تغییر سیستم نیست! (263010)
ر-س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۳۲
به نام خدا انچه باقی می ماند وجه خداوند است شاید دلیل این همه ابرازاحساسات مردمی برای مرحوم پاشایی این باشد که او چون میدانست دراین دنیا ماندنی نیست کارهایی که انجام می دادبرای رضای الاهی بوده وکاری که خدایی باشددردل مرم جابازمیکند (263030)
بهمنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۵۸
قصد توهین ندارم اما امیدوارم منتشر کنید اقای رجایی به دلیل نزدیکی به کانون قدرت حرفهای غیرواقعی می زنند والا چه معنا دارد که بگوید تشییع پاشایی مثل یک مرجع بود در حالیکه بسیار وسیع تر بود اگر صداوسیما به اندازه کافی تبلیغ می کرد وکیک وساندیس بود تشییع جنازه پاشایی در تاریخ ایران بیسابقه می شد پیام واضح بود اما اصلاح طلبان واصولگرایان خود را به ندانستن می زنند مردم می دانند چه کننند نیازی به دعوت ندارند لازم باشد حضور می یابند (263045)
سالار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۷
این چه تحلیلی و بعضی ها جواب غیر منصفانه می دهند اتفاقا صدا سیما هم کلی در رابطه با این مرحوم خبر رسانی کرده بود شما ها فقط دنبال منافع خود هستید یکم به شعور مردم احترام بگذاری و دروغ به خورد ملت ندهید . اگر رسانه ملی هر روز از فتنه گران صحبت کند قربون صدقه امریکا برود مسائل اسلام و ارزش های اسلامی را زیر سوال ببرد و بشود یکی مثل من و تو و بی بی سی اونوقت یکی از بهترین رسانه هاست . شما ها هم هر روز دم از او می زنید (263062)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۲۴
تحلیل بسیار درست و به جایی بود. (263064)
ثریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۴۸
جمعیتو ببینید
توی سر هرکدوم چی میگذره؟
کی به فکر مرتضاست و کی به فکر خودش؟
کی برای مرتضی اومده و که برای مقاصد خودش؟
خالص کردن عمل خیلی سخت تر از انجام دادن عمله (263070)
نیما
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۰۴
از دیروز هر کی میگه موضوع رو سیاسیش نکنید خون من به جوش میاد میگم مگه ما سیاسیش میکنیم؟ برید از اوناییکه به کنسرتها حمله میکنن و یا مجوز به هنر مندا نمیدن و یا هنرمندا رو محدود میکنن مردم رو محدود میکنن بپرسید برید از اون صدا و سیما بپرسید که چرا برای 10 درصد مردم فقط برنامه درست میکنه و بقیه رو ادم حساب نمیکنه این دوستان چه بخوان چه نخوان مردم ما زندگی خودشون رو میکنن و کارهایی که علاقه داشته باشن انجام میدن پس بهتره به کسی زحمت ندن (263078)
کاکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۰:۰۴
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم ...... که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم (263079)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۲۲
یک قرون بده آش به همین خیال باش این دکتر سرافزازی که مادیدیم دست 100 تا مثل برادر حسین رو از پشت می بنده تازه همون چهره خندان ضرغامی هم که تنها حسن مهندس بود در چهره دکتر دیده نمی شود سال به سال دریغ از پارسال (263097)
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۲۶
با توجه به اینکه اکثر کسانی که موقعیت پاشایی را داشتند به خارج از کشور رفتندولی ایشان نیاز جامعه جوان ایرانی را متوجه شدند و در کنار مردم و جوانان وطن ماندند از محبوبیت زیادی برخوردار شدند روحش شاد (263098)
توحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۵۱
مردم خواهان ودوستدار زیبایند حال در قالب شعر و یا صدا یا نقاشی ویا رمان ویا ایثار ویا صداقت ویا پاکی و.... این عمل مردم باید از این حیث بررسی شود. صدای آقایی پاشایی در دل مردم می نشست چون از دل بر می خواست. مردم آنی که در دلشان بنشیند پاس می دارند. (263105)