به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۲۵۷۳۵
گزارش یک روزنامه ترکيه؛

نقش زنجانی در بزرگترین فساد مالی ترکیه

گروه اقتصادي:​ در حالیکه این روزها تیتر اول بسیاری از رسانه‌های ترکيه به عملیات بزرگ پلیس این کشور علیه فساد مالی گسترده اختصاص یافته است، این بار نام بابک زنجانی در کنار رضا ضراب یکی از متهمان اصلی این پرونده شنیده می‌شود.
نقش زنجانی در  بزرگترین فساد مالی ترکیه
روزنامه وطن چاپ ترکیه در تحلیلی با ادعا به ارتباط رضا ضراب یکی از متهمان اصلی عملیات گسترده پلیس ترکیه در 17 دسامبر با بابک زنجانی نوشت: در پی عملیات گسترده توسط پلیس ترکیه روز سه‌شنبه هفته گذشته بیش از 60 نفر از جمله سه پسر وزیران دولت دستگیر شدند اما دستگیری یکی از متهمان که سر و صدای زیادی هم در رسانه‌های ترک و هم در رسانه‌های ایرانی به همراه داشت، رضا ضراب فرد (مشهور به صراف)، ایرانی‌الاصلی است که تابعیت ترکیه را دارد. وی در اظهارات خود به هنگام بازجویی اعلام کرد: یکی از مشتری‌هایم به نام "ب . ز" به من تلفن کرد و گفت که از غنا می‌تواند 1.5 تن طلا وارد کرده از طریق ترکیه به ایران بفرستد.

ضراب در ادامه اظهاراتش از این فرد به عنوان رییس خود نام برد و ادعا کرد همکارش در ایران بابک زنجانی است. شریک اصلی رضا ضراب، زنجانی بوده است و از طلاهای بلوکه شده توسط پلیس در استانبول 1.2 تن طلا متعلق به زنجانی است. این روزنامه در ادامه مدعی شد: براساس اطلاعات به دست آمده هدف اصلی عملیات گسترده مبارزه با فساد مالی، پولشویی و رشوه در ترکیه، بابک زنجانی بوده است و پلیس زمانی که از طریق شنودهای تکنیکی متوجه شد که "صراف" در آنتالیا با وی دیدار می‌کند این عملیات برنامه ریزی شد؛ اما سپس برای محرمانه ماندن شنود این افراد، این عملیات تا 17 دسامبر به تعویق افتاد. در واقع بابک زنجانی نفر اول هدف پلیس ترکیه است.

این روزنامه در ادامه به سرگذشت بابک زنجانی و چگونگی رسیدن وی به ثروت گسترده‌اش اشاره کرده و آورد: سرگذشت بابک زنجانی نیز همانند رضا ضراب است. به نوشته این روزنامه چاپ ترکیه، بابک زنجانی در استانبول شرکتی را تاسیس کرده است. این شرکت که در سال 2007 فعالیت‌های خود را در زمینه صادرات پلاستیک، جواهرات و طلا آغاز کرد. اما پس از مدتی این شرکت توسط آمریکا در فهرست سیاه قرار گرفت و ژانویه 2013 زنجانی از شراکت این شرکت خارج شد و به جای وی یک تاجر ترک بر سر کار آمد.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارشش نوشت: از آوریل سال 2013 بابک زنجانی در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت و تمام حساب‌هایش بسته شد. در همین زمان زنجانی به بهانه بلوکه شدن حساب‌هایش بدهی‌اش به دولت بالغ بر 2.8 میلیارد دلار را پرداخت نکرد و از همان زمان به تجارت طلا از ترکیه به ایران پرداخت. هم زمان قاچاق طلا توسط هواپیما به میزان بالا توسط بابک زنجانی انجام گرفت و وی روابط نزدیکی با بانک‌های ترکیه بر قرار کرد.
مرجع : ايسنا

ساکت الم...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۵:۲۹
لابد 1/5 تن طلا هم که از بیت المال ایران رفته ، در ترکیه خواهد ماند و ترک ها حالش را می برند؟کاش نفت نداشتیم تا این قدر طماع و خائن و وطنفروش نداشتیم . پول که زیاد باشد دایه های طماع و دزد هم زیاد است. (191460)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۵:۲۹
دیشب 5 کانال ترکیه هر چه تو چنته داشتند در مورد بابک زنجانی و رضا ضرابی را رو کردندو کلی کشورمان را نوازش دادند پلیس ترکیه از دستشویی رفتن انها هم اگاه بوده, چه رسد به پولشویی انها. (191461)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۵:۴۴
ای کاش پشت پرده اعمال بابک زنجانی افشا میشد از مسئولان وطنی که بخاری بلند نمیشه بازم گلی به گوشه جمال ترکها (191473)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۶:۱۱
در ترکیه هم مدیریت جهانی کردیم! (191481)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۶:۱۵
منطقه رو هاپولی کردن رفقای دکتر خدوم (191484)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۶:۴۶
بهتر بود مسئولین به جایی لاپوشونی ..
مسئله رو پیگیری میکردنند .. (191506)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۳۴
خوب حتما" دلیلی داره که دارند لاپوشانی میکنند!!

نامه 12 نماینده مجلس به سران قوا رو در مورد بابک بخون!!

لابد طبق معمول مصلحت نیست نامحرمان (مردم ایران )

بفهمند که حامیان اصلی بابک چه کسانی هستند.....! (191603)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۱
تا ببينيم بابك زنجاني كارمند كوچك كدام اقازاده ايراني است (191525)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۷:۱۵
یکی نیست بگه این آدم کی بوده وت این 8 سال چه جوری این کارها را کرده اینا یک قدرت مافیایی پشت سر شونه (191526)
اميد
Turkey
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۰:۴۸
ديشب اجازه فرود پرواز قشم اير رو در تركيه به بهانه هاي مختلف ندادن
و كلي مسافر تو فرودگاه سابيحا اواره شدن
قشم اير متعلق به بابك زنجاني هستش (191633)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۱:۵۵
این ها مهره ی سوخته اند، پشت پرده اشخاص دیگری هستند که هم پول شویی را با افراد انجام می دهند هم آدم شویی می کنند!!! (191670)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۳:۳۴
کتش روزی می‌رسید که امثال بابک زنجانی مرتضوی ها را در زندان می دیدیم (191714)