به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۶۳۶۹۸
به بهانه افزايش سود سپرده‌هاي بانك‌هاي دولتي؛

اقتصاد ايران؛ ایجاد پول با پول‌و نه‌کار و توليد

اقتصاد مبتنی بر ربا از عوامل اصلي بیکاری و تورم
...هیچکدام از ما از این جامعه ربوی در امان نمانده‌ایم و حتی در رهن خانه نیز، اگر چه پول رهن امانتی نزد صاحبخانه تلقی مي‌گردد، ولی در واقع با نرخ سی درصد در اجاره بها محاسبه مي‌شود. حال سوال اینجاست که با نرخ بهره بیست تا بیست و دو درصد بانک‌ها و موسسات اعتباری، آیا سرمایه گذاری مبتنی بر ریسک در حوزه تولید امری معقول است؟...
اقتصاد ايران؛ ایجاد  پول با پول‌و نه‌کار و توليد
عطا افشاریان

گروه اقتصادي: در خبرها آمده بود اخيرا و در يك رقابت دوشادوش با بانكهاي به اصطلاح خصوصي، بانك‌هاي دولتي هم سود سپرده‌هاي كوتاه مدت خود را تا 22 درصد افزايش داده‌اند! با نیم نگاهی به متون مذهبی همه ادیان به خوبی بر می‌آید که ربا (سود بر سپرده پول) را یکی از آفت‌های جامعه انسانی بر شمرده‌اند. اگر بدعتهایی که در ادیان به وجود آمده اند را تلقی نکنیم، دریافت ربا از هر شخص و با هر عنوان حرام شده است. متون علمی اقتصادی دنیا نیز همواره به مبارزه ربا برخواسته است به عبارتی ایجاد پول با پول و نه کار و هنر و خلاقیت، مختل کننده سیستم اقتصادی صحیح و مولد است.

در ایران خصوصا پس از انقلاب، بحث بانکداری اسلامی همواره مطرح بوده است ولی پس از 37 سال همچنان تا رسیدن به بانکهای بدون ربا فاصله زیادی داریم! مهم نیست وامهای بانکی را با چه عنوانی به مردم با بهره های سنگین واگذار کنیم، هر اسم و عنوانی که داشته باشد، در واقع آنچه در ازای آن دریافت مي‌گردد سود است. همین امر موجب گردیده است که در بازار نیز به همین شکل اجناس و پول با نرخ بهره بالا، به مردم داده شود.

نکته در خور تامل آن است که هیچکدام از ما از این جامعه ربوی در امان نمانده‌ایم و حتی در رهن خانه نیز، اگر چه پول رهن امانتی نزد صاحبخانه تلقی مي‌گردد، ولی در واقع با نرخ سی درصد در اجاره بها محاسبه مي‌شود. حال سوال اینجاست که با نرخ بهره بیست تا بیست و دو درصد بانک‌ها و موسسات اعتباری، آیا سرمایه گذاری مبتنی بر ریسک در حوزه تولید امری معقول است؟ در سیستمی که پول با مکانیزم فروش اقساطی خودرو و خانه و سایر ملزومات مردم، مي‌تواند تا سی درصد و حتی پنجاه درصد سود تولید کند، آیا درگیر شدن در تولید، نیروی کار و بیمه و مالیات و هزاران دردسر تولید و ایجاد بنگاه اقتصادی در کشور، امری پذیرفتنی است.

نظام اقتصادی و ساختار قوانین بنگاه داری ما هنوز نتوانسته است راهی هموار برای ایجاد کسب و کارهای خصوصی ایجاد نماید. بروکراسی عجیب اداری و خوان‌های متعدد کسب مجوز و پرداخت پول در ایجاد بنگاههای اقتصادی به خوبی مشهود است، به گونه‌اي که ایجاد یک فروشگاه کوچک حداقل یک تا دو ماه زمان انتظار و پیگیری را دربر دارد. در چنین نظام بروکراتیکی، ایجاد ساختار تولید محور و مبتنی بر خلاقیت ممکن نخواهد بود.

افزایش سود بانکی و نرخ بهره در بانکها و بازار، سبب حرکت پول مردم از بنگاههای تولیدی به سمت سفته بازی و رباخواری مي‌شود، که نتیجه مستقیم آن در بورس کشور دیده مي‌شود. در نظام مبتنی بر کار که در اسلام نیز پذیرفته شده است، کار و سرمایه سهم مشخصی در سود و زیان دارند، این در حالیست که نظام بانکی کشور همواره در ارائه وامها با سود همراه بوده است، آیا تمام وام‌های اخذ شده با موفقیت سرمایه گذاری و تولید همراه بوده است؟ به طور حتم چنین امری ممکن نخواهد بود.

مادامیکه نظام بانکی کشور و از همه مهمتر نظام مالیاتی و تجاری کشور، ساختار سنتی خود را طی کند و انگیزه و عزم جدی برای توسعه وجود نداشته باشد، بیکاری و کاهش تولید امری بدیهی در کشور خواهد بود. برای توسعه کشور نیازی به خلق روشهای جدید نیست، بلکه توسعه و پیشرفت نتیجه مستقیم تعامل بشری است و به اشتراک گذاری دستاوردهای علمی.

دنیای نوین با دنیای یکصد سال پیش متفاوت است و از بریتانیا و یا استعمار فرانسه خبری نیست و ملتها نیز چنین اجازه‌اي نخواهند داد، ولی در دنیای نوین بهترین مدیران آمریکایی و بریتانیایی در شرکتهای شرق آسیا وظیفه رهبری را بر عهده مي‌گیرند، این مدیران به طور حتم به دنبال منافع آمریکا یا بریتانیا نخواهند بود بلکه آنها مدیرانی چند ملیتی هستند که به دنبال توسعه بلندپروازیهای خود هستند. تفکری موفق خواهد بود که بهترین‌ها را بدون داشتن نگاه منفی به غرب یا شرق، برای کشور خود فراهم سازد.

کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۲:۴۹
مردم ما روحانی را به وادادگی و پشت کردن به شعارهایشان متهم می کنند، سوال این است مگر مردم به رایشان وفادارماندند؟چه زمانی که دولت درخواست انصراف داد و میلیونرها انصراف ندادند و چه درخواستهایی که برای تعدیل عرضه و تقاضا ازمردم داردوکسی گوش نمیکند و آخرهم غرولند میکنند چرا وضع اقتصادی فرق نکرده! یادمان نرود ماهم دربسیاری ازپرتگاهها به روحانی خیانت کردیم.چرادرمقابل موج نگران ازگرانی سکوت کرده ایم و فرق مهارتورم وارزانی را به مردم نمی گوییم؟مگرماهوادارنیستیم؟-بخش آخرمطالبه ی سیدمحمدخاتمی بود- (270628)
نجات کارون...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۳:۴۳
ما با این تفکر که " پول پول میاره " بزرگ شدیم نه با تفکر کار،تولید،تلاش و خلاقیت برای پیشرفت خود و جامعه!
از رواج این نوع تفکر عده ای خاص به سودهای کلان و پولهای باداورده می رسند و روز به روز حاکمیت سرمایه داری _ البته از نوع بی قانون_ و شکاف طبقاتی در حال گسترش است و در این بین اقشار به اصطلاح ضعیف و کم درامد بیشتر به حاشیه رانده میشوند و روزگارشان سخت تر میشود. (270640)
الیاس
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۳:۵۱
حروم خوری خوشمزس... ریشه تمام مشکلات این مملکتت ربا و حروم خواریست که به امری عادی تبدیل شده و قبح آن ریخته است (270647)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۴:۲۵
شما بهتره به این دولت محترم بگی چرا زیر قراردادهای که با تولید کنندگان داخل بسته میزنه و میره جنس بنجل چینی میاره؟؟ پاسخ بدی بعد بیای از این مقالات منتشر کنی. (270664)
سعید
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۴:۲۸
سال 56 با حداقل حقوق می شد 7 تا سکه خرید
به قمیت امروز :
حدود 7 ملیون می شود
یعنی الان حداقل حقوق باید 7 ملیون باشد نه 700 تومان تا یک فرد قدرت خرید سال 56 را داشته باشد. (270667)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۴:۳۴
تا وقتی تورم وجود دارد چرخه معیوب اینگونه حرفها هم که هر از گاهی به دلایلی تنورشان گرم میشود وجود دارند.
کسی که از این دیدگاه به قضیه نگاه میکند آیا در نظر میگیرد که امانت به چه معناست؟ فرض کنید کسی یک خودرو از دوستش امانت میگیرد، مگر نه این است که باید همان خودرو را تحویل دهد یا در صورت نابودی یک خودرو مشابه همان.
خوب حالا من توی بانک حساب قرض الحسنه داشتم. ارزش پول یک سوم شد. و بانک هم همان مبلغ اولیه را به من میدهد. میتوانید این را نوعی شریک شدن در ضرر فرض کنید.(با اینکه پول من امانت بوده) (270668)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۷:۳۵
اينجا بحث وام و سود بانكي مطرح شده نه حساب قرض الحسنه. تورم يك عاملش اقتصاد ربوي است. وقتي پول زايش داشته باشد توليد كاهش و تورم قطعي است البته سياست دولت نيز در اين امر موثر است (270805)
نیما- ادامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۴:۳۷
فقط یکی در زمان خاتمی بوده که نرخ سود بانکی از تورم بالاتر بوده و یکی هم این مدت کوتاه. جالب اینکه دوباره اینطور بحثهای دینی و شبه دینی باب شده تا سود را کم کنند.
اگر راست میگویند به سمت حذف تورم و بانکهای قرض الحسنه حرکت کنند تا اسلامیتر هم باشه. یا از فعالیتهای بعضی موسسات مالی و شبه بانکهایی که تابع قوانین بانک مرکزی نیستند جلوگیری کنند. (270672)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۵:۳۷
ربا که حرام نیست. یعنی خیلی حرام نیست. فقط موی زنان حرام اندر حرام است و کل تشکیلات کشور باید برای مقابله با موی زنان بسیج شوند. (270678)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۶:۴۴
ای کاش میدونستیم نه اینکه نمیدونیم برای ورودبه اقتصاد باید از راه فرهنگ وارد شد ما تو مسایل ریز فرهگی مون مشکل داریم باید ببینیم ایا میتونیم یا بلدیم یا اصلا یاد گرفتیم کنار هم کاری گروهی انجام دهیم یا هرکس ساز خودشو میزنه تعامل بین دونفر نیاز به اصول وقاعده داره اعتماد همفکری قبول یکدیگر ار خود گذشتگی هر دو طرف ایمان واعتقاد حرف هم را فهمیدن انگیزه وباورلازم داشتن و...اگر نه یعنی غفلت کردیم نتیجه غفلت همین میشه ای کاش قبل هر چیز به خودنگاه کنیم (270689)
مهندس
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ۱۹:۳۱
مقاله بسیار عالی بود
ولی آیا هولدینگ هایی که به صورت انحصاری مشغول واردات کالاهای درجه سه و فروش آن در داخل با قیمت درجه یک هستند اجازه تولید در داخل را خواهند داد.
بنظر قوانین دولتی خود رانت آفرین برای سودجو ها و دست و پا گیر برای تولید کننده ها است (270713)