به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۶۷۵۶۸
با اشاره به رفع تحریم‌ها؛

طیب نیا: رشد 8 درصدی غیر ممکن نیست

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اتخاذ سیاست‌های صحیح پولی و مالی در سال‌های اخیر تاکید کرد: با برداشتن تحریم ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها و هماهنگی میان بخش های مختلف نظام، رسیدن به رشد هشت درصدی در اقتصاد غیر قابل دسترس نیست.
طیب نیا: رشد 8 درصدی غیر ممکن نیست
علی طیب‌نیا در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به این‌که کشور در شرایط خطیری قرار دارد گفت: در حال حاضر کشور ما شرایط خطیری قرار دارد که در نتیجه ساختارهای ناسالمی که از گذشته در کشور ما حاکم بوده و بر اثر سیاست های غلط اقتصادی و همچنین تحریم ها به وجود آمده است که می توان این شرایط رکود تورمی نامید.وی اضافه کرد:‌ دولت در یک سال گذشته تمام توان خود را برای مقابله با رکود تورمی به کار برده و از بین ابزارهای دولت مجموع نظام مالی و نظام بانکی جایگاه ویژه ای داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از مشکلات ما، مشکلات نظام بانکی کشور و مشکلات بازارهای مالی است که نتیجه آن دسترسی دشوار فعالین اقتصادی به منابع مالی و نرخ بالای تامین مالی است که از آن به تنگنای اعتباری یاد می‌شود.طیب نیا اضافه کرد:‌دولت هم در تلاش برای حل این مشکل است و مسلما ارتقای جایگاه مالی و بانکی کشور ارتباط نزدیکی با فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات دارد و نظام بانکی دنیا در این زمینه تحولات بزرگی را طی کرده اند که از بانک های نخستین به بانک های الکترونیک بدل شده اند اگرچه نظام بانکی در عرصه بین الملل این مراحل را به ترتیب طی کرده است، در ایران این حرکت مرتب و با توالی منطقی نبوده است.در حالی که هنوز با پدیده سرکوب مالی مواجه ایم و تحمیل های مختلف بر نظام بانکی وجود دارد و آزادسازی کامل نظام مالی صورت نگرفته ما شاهد استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات در نظام بانکی هستیم.‌آن هم به صورت ناکامل. بنابراین ما نیاز به اصلاحات نظام بانکی از هر دو سو داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به لزوم اصلاحات در نظام بانکی گفت:‌ما باید به سمت آزادسازی منابع برویم که مطابق با بانکداری اسلامی است در بانکداری اسلامی بانک وکیل سپرده گذاران است، بنابراین ما باید به سوی تحقق کامل بانکداری اسلامی و رهاسازی نظام بانکی از قیود تحمیلی حرکت کنیم و همچنین افزایش ورود فناوری به نظام بانکداری را هم دنبال کنیم.طیب نیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر هم در اصلاح نظام بانکی و هم در استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی گام برداشته ایم. نسبت اسکناس به کل نقدینگی روند نزولی را طی کرده و این به معنای کاهش اسکناس به مسکوکات و افزایش ضریب فزاینده است وقتی افزایش نقدینگی ناشی از ضریب فزاینده آن هم از عوامل درون زا باشد ، نشانه توسعه مالی است. من امیدوارم با استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات شاهد تامین مالی هر چه بیشتر فعالیت های اقتصادی باشیم.

وی همچنین با اشاره به حرکت رشد اقتصادی در کشور گفت: اگر تحریم ها برداشته شود رشد بالای هشت درصد دور از دسترس نیست، البته اگر ما بتوانیم از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم و همه بخش های نظام هماهنگ با هم حرکت کنند.
مرجع : ایلنا