به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۷۸۵۴۸
انقلاب کردیم که به اخلاق برسیم؛ اما...

اظهارات‌صريح دو مقام از رشد فساد و دروغ

گروه سياسي: دکتر رضا داوری اردکانی مي‌گويد: انقلاب کردیم که به اخلاق برسیم؛ اما شاهد فساد، دروغ و تهمت هستیم.
احمد توكلي
احمد توكلي
رضا داوری اردکانی، متفکر ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران كه از سال ۱۳۷۷، ریاست فرهنگستان علوم ایران را بر عهده دارد و از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی به شمار می‌آید. وی معتقد است که انقلاب اسلامی کردیم که معرفت، اخلاق و فضیلت حاکم باشد. زمانی که اینها نیست شاید چندان به دستاوردهای دیگر اعتنا نکنیم و بگوییم که دستاوردهایی که کسب کردیم، مهمتر از فضیلت اخلاق و جامعه سالم نیست.

دکتر رضا داوری اردکانی در حاشیه چهارمین کنفرانس “الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت”، در گفت و گوی با خبرنگار سايت جماران در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه سال ها از انقلاب اسلامی گذشته است، چه مقدار به اهداف و آرمان های امام خمینی (س) و انقلاب دست یافته ایم؟» اظهار کرد: پرسش مشکلی است چراکه همیشه در وضعیتی هستیم که به آنچه داریم نمی توانیم راضی باشیم. طبیعت ما این است و این خوب است که به این شکل باشد.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: معمولا صبح ها و زمانی که سر کار می رویم نارسایی ها، نقایص، فساد، دروغ و تهمت می بینیم و در نتیجه اظهار ایراد می کنیم. استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه «توقع مان این بود که هیچ کدام از مواردی مانند فساد، نارسایی و نقایص وجود نداشته باشد»، گفت: انقلاب اسلامی کردیم که معرفت، اخلاق و فضیلت حاکم باشد. زمانی که اینها نیست شاید چندان به دستاوردهای دیگر اعتنا نکنیم و بگوییم که دستاوردهایی که کسب کردیم، مهمتر از فضیلت اخلاق و جامعه سالم نیست.

توکلی: تنها با فساد می‌توان انقلاب را سرنگون کرد

از سوي ديگر، احمد توکلی٬ نماینده اصولگراي مجلس «فساد» را بزرگ‌ترین «خطر» برای موجودیت انقلاب و نظام دانسته و گفته است كشور دچار «فساد سیستماتیک» شده است. توکلی افزوده است: «انقلاب اسلامی ایران با کودتا، حمله نظامی و انقلاب مخملی از بین نمی‌رود٬ بلکه تنها فساد می‌تواند آن را نابود کرد.» وی با اظهار تاسف از رخنه «فساد سیستماتیک» به درون نظام٬ خواستار یافتن راه‌حلی برای این مسئله شده است. به گفته توکلی امروزه برخی مدیران اجرایی کشور از روی «رفاقت و خویشاوندی» انتخاب می‌شوند و هیچ ضابطه‌ای در این زمینه وجود ندارد. توکلی اسفند ماه سال ۹۲ نیز گفته بود كشور مبتلا به «فساد سیستماتیک» شده٬ به طوری که نهاد‌های مسئول مبارزه با فساد نیز به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند.