به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۳۴
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۵۵۵۰۷
دختر 17 ساله شوهرش را کشت

ازدواج کودکان و نوجوانان؛ آتش زیر خاکستر!

ازدواج کودکان و نوجوانان؛ آتش زیر خاکستر!
سیدمحمدهادی شریعتی (حقوقدان و فعال حقوق کودک)

گروه مقالات:  16 ساله بود که به عقد پسری جوان درآمد. یک سال گذشته و حالا به آخر خط زندگی رسیده است؛ در صورتش نه مهر همسر می توان یافت نه شوق و ذوق دختران نوجوان؛ در روزهایی که دختران هم سن و سال او آماده رفتن به مدرسه می شوند او راهی زندان است. پلیس نوشهر اعلام کرده که این عروس نوجوان همسر خود را را با قرص برنج به قتل رسانده است عروس به قتل اقرار کرده و حالا در انتظار تشکیل دادگاه است شاید حرفی برای گفتن داشته باشد هر چند دیر...

گواهینامه برای ورود به زندگی مشترک

برای مجوز رانندگی با وسایل نقلیه اولین شرط قانونی داشتن 18 سال تمام است و در مراحل بعد باید دوره های آموزشی را طی کرد ؛پرونده پزشکی تشکیل داد و بعد از همه این مراحل از فرد امتحانی جهت سنجش تسلط به رانندگی گرفته خواهد شدو در صورت قبولی در آزمون گواهینامه رانندگی او صادر می شود اما برای ورود به زندگی مشترک که اساس جامعه و زیر بنای یک اجتماع است نه سن معقول ؛نه آموزش مهارتی و نه آگاهی وآمادگی ؛جسمی و روانی هیچکدام آنچنان که باید سنجیده نمی شود و این آغازی است برای آسیب های اجتماعی ... افسردگی؛ بیسوادی؛ طلاق عاطفی؛ خیانت؛ فرار از خانه؛ متارکه؛ خودکشی و همسر کشی از نتایج این ورود نا آگاهانه به زندگی مشترک است.

آمارها چه می گویند
؟
در سال 90 اخباری که از هرمزگان می‌‌رسید نشان می‌داد که در سه شهر این استان پنج کودک زیر 10 سال ازدواج کرده‌اند. این خبر نشان می‌داد که در همین استان 530 ازدواج کمتر از 14 سال نیز به ثبت رسیده است. در سال 1392 سازمان ثبت احوال آمارازدواج 30 هزار دختر 10 تا 14 سال را در نیمه نخست آن سال اعلام کرد و همچنین از ازدواج 75 کودک زیر 10 سال در استان تهران خبر داد گرچه این آمارها مدتی بعد توسط رئیس ثبت اسناد و املاک تکذیب شد اما همچنان نمی توان بر واقعیت پیش رو چشم بست و پدیده نا خوشایند کودک همسری را در کشور انکار کرد.

قانون با کودکان است؟!

طبق قانون مدنی ایران ماده 1041 عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه صالح ... همانطور که مشخص است متاسفانه بر اساس این ماده حتی ازدواج زیر سن 13 سال با در نظر گرفتن برخی شرایطی قانونی می باشد. و این یعنی بنا نهادن اساس خانواده تنها بر مبنای بلوغ جنسی و بی توجهی به رشد و بلوغ ذهنی؛ روانی و اخلاقی که می تواند آتشی نهفته زیر خاکستر برای جامعه تلقی شود.