به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب : ۸۵۸۴۷
ایجاد چتر هوایی برای نیروهای «ارتش آزاد سوریه»

داود اوغلو: شرایط جدیدی بوجود آمده است

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را ندارد اما در عین حال گفت که حملاتی که ترکیه علیه گروه موسوم به «دوله السلامی» (داعش) و شبه‌نظامیان کُرد آغاز کرده «معادلات منطقه را تغییر می‌دهد» و تأکید کرد که «هم‌اینک شرایط جدیدی به‌وجود آمده است.»
داود اوغلو: شرایط جدیدی بوجود آمده است
روزنامه ترکیه‌ای حریت خبر داد که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، این مطلب را در جریان مصاحبه خود با سردبیر این روزنامه بیان کرده‌است. نخست‌وزیر ترکیه در این مصاحبه افزوده‌است: «هرچند که الگوی اساسی کار تغییر نکرده اما از همه می‌خواهیم شرایط جدیدی را که بر اثر عملیات‌های ما در سوریه و عراق به‌وجود آمده بار دیگر به صورت درست مطالعه کرده و ارزیابی کنند و عملیات خود را مطابق با این شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهند.»

داووداغلو هم‌چنین اعلام کرد که ترکیه نیروهای پیاده‌نظام به سوریه برای مقابله با  داعش در این کشور همسایه اعزام نخواهد کرد. ترکیه این تصمیم را چند روز پس از آغاز حملات هوایی خود به مواضع «داعش» در سوریه اعلام کرده‌است. داوود اوغلو در مورد آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه داعش گفت که «ما نمی‌خواهیم این گروه را در مرزهای خود ببینیم». ترکیه از آخر هفته گذشته همزمان با آغاز حملات هوایی به مواضع «دوله الاسلامی» در سوریه، پیکار تازه‌ای را نیز با حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، آغاز کرده و مقرهای این حزب در شمال عراق را بمباران کرده‌است.

در پی حمله انتحاری مرگبار دوشنبه گذشته در مرکز فرهنگی شهر «سوروچ» در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه، که ۳۶ کشته و ده‌ها زخمی برجای نهاد و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ترکیه دستخوش ناآرامی شده و این کشور تحرکات نظامی خود را در عراق و سوریه آغاز کرده‌است. پس از آنکه حزب پ‌کا‌کا مسئولیت چند حمله به نظامیان ترکیه در این کشور را در اعتراض به آنچه «همراهی ضمنی» ترکیه با داعش می‌داند برعهده گرفت، ترکیه شنبه سوم مرداد به مواضع پ‌کاکا در شمال عراق حمله هوایی کرد.

مقام‌های ترکیه موضوع همرهای ضمنی با داعش را رد و تکذیب کرده‌اند. ترکیه یکشنبه چهارم مرداد نیز، از یکسو با آتش توپخانه و از سوی دیگر با جنگنده‌هایش، مواضع این حزب را در رشته‌کوه‌های «قندیل» و نیز در شمال عراق هدف قرار داد. تحرکات نظامی ترکیه علیه حزب پ‌کاکا عملاً اعتبار آتش‌بس برقرار شدهٔ دو سال پیش میان طرفین را زیر سؤال می‌برد. حملات دوگانه ترکیه علیه داعش در سوریه و کردهای پ‌کاکا مورد حمایت آمریکا قرار گرفته‌است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، هفته گذشته به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای استفاده جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه «اینجرلیک» جهت حمله به مواضع «داعش» در سوریه «چراغ سبز» نشان داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه در پی ماه‌ها مذاکره آمریکا با این کشور، با فعالیت جنگنده‌های آمریکایی از این پایگاه موافقت کرده‌است. داوود اوغلو بدون آنکه وارد جزئیات توافق کشورش با آمریکا شود، گفت که ایجاد چتر هوایی برای نیروهای «ارتش آزاد سوریه» و سایر عوامل «میانه‌رو» که با داعش در سوریه می‌جنگند، اهمیت دارد.

نخست‌وزیر ترکیه گفت «اگر ما پیاده‌نظام به سوریه نفرستیم، که این کار را نخواهیم کرد، باید از عوامل معینی که به عنوان نیروی زمینی با ما همکاری دارند، (از طریق ایجاد چتر هوایی) حمایت کنیم». در همین حال، نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش «آماده همکاری با کردهای سوریه است اما به شرطی که تهدیدی علیه ترکیه نباشند؛ درغیر این صورت، ترکیه با آنها نیز مانند پ‌کاکا مقابله خواهد کرد». ورود ترکیه به این اقدامات نظامی اوضاع منطقه را وارد شرایط تازه‌ای کرده و در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه هنوز در این باره موضع‌گیری صریحی نکرده‌اند، قرار است ناتو امروز سه‌شنبه ششم مرداد در این باره تشکیل جلسه دهد.

این تحولات اوضاع داخلی ترکیه را نیز ناآرام کرده و گروه‌هایی از کردهای این کشور در استانبول و مناطق کردنشین سلسله اعتراض‌هایی را برگزار کرده‌اند، که در بسیاری از نقاط به خشونت کشیده‌است. پ‌کاکا نیز برای انتقام‌گیری از حملات نظامی ترکیه، «حق» خود دانسته‌است که نظامیان ترکیه را هدف قرار دهد. دستگاه امنیتی ترکیه در روزهای اخیر ده‌ها نفر را به اتهام حمایت یا وابستگی به داعش و پ‌کاکا در شهرهای مختلف دستگیر کرده‌است.
مرجع : دويچه وله