به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۵۷۰۷

يک​هفته از گم​شدن هواپیمای مالزی گذشت

گروه حوادث: یک هفته پس از مفقود شدن هواپیمای مسافری مالزیایی، عملیات گسترده جستجو همچنان ادامه دارد.
يک​هفته از گم​شدن هواپیمای مالزی گذشت
پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی با ۲۳۹ سرنشین یک هفته پیش در حالی که از کوآلالامپور عازم پکن بود، مفقود شد. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، عملیات جستجو در حال حاضر در آب‌های غرب شبه‌جزیره "مالای" تمرکز دارد. اطلاعات جدید بیانگر احتمال ادامه پرواز هواپیمای مفقود شده به مدت پنج ساعت پس از قطع ارتباط با برج کنترل است. این هواپیما آخرین بار حدود دو ساعت پس از آغاز پرواز و در حالی که برفراز دریای چین جنوبی قرار داشت، با برج مراقبت ارتباط برقرار کرده بود اما جستجوی آب‌های این منطقه برای یافتن لاشه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ بی‌نتیجه بوده است.

نیروی دریایی آمریکا یک رزم‌ناو و یک هواپیما را برای پیوستن به عملیات جستجو در خلیج بنگال، دریای آندامان و مناطقی از اقیانوس هند اعزام کرده است. این در حالی است که به گفته منابع آگاه، یک سیستم ماهواره‌ای متعلق به شرکت مخابراتی اینمارست به مدت پنج ساعت پس از محو شدن هواپیمای گم شده از صفحه رادار، به طور خودکار از آن پیام دریافت کرده است. به گفته جاناتان ایموس - خبرنگار علمی بی‌بی‌سی - دریافت پیام‌های الکترونیک از این هواپیما نشان می‌دهد که پرواز شماره ۳۷۰ حداقل به مدت پنج ساعت پس از مفقود شدن، سالم و موتورهایش روشن بوده‌اند. به همین علت است که گروه‌های جستجوگر در حال بررسی مناطقی از غرب مالزی و آب‌های اقیانوس هند هستند.

جی کارنی - سخنگوی کاخ سفید - تایید کرده که گروه‌های جستجوی آمریکا در حال بررسی مناطقی از این اقیانوس هستند. وی بدون توضیح بیشتر اعلام کرد که این تصمیم به علت دریافت اطلاعات تازه اتخاذ شده است. پیش‌تر، رسانه‌های آمریکا از ارتباط هواپیمای مفقود شده با ماهواره‌ها به مدت چند ساعت پس از گم شدن خبر داده بودند. کارشناسان می‌گویند این هواپیما ممکن است پس از قطع ارتباط با برج مراقبت با تغییر جهت ۱۶۰۰ کیلومتر پرواز کرده باشد.دولت مالزی از نیروی دریایی هند نیز برای یافتن هواپیمای پرواز شماره ۳۷۰ درخواست کمک کرده است.

چین که 153 نفر از سرنشینان این هواپیما تبعه این کشور هستند، نیز از اعزام یک کشتی نظامی به غرب مالزی خبر داده است چراکه جستجو در آب‌های خلیج تایلند موفقیت آمیز نبوده است. آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه در دولت مالزی نوشت محققان به طور قطعی این نظریه را مطرح کرده‌اند که یکی از خلبانان یا کسی با تجربه پرواز، این هواپیما را ربوده است اما این گزارش از سوی مقامات این کشور بلافاصله تایید نشد.

طبق گزارش رویترز، یک منبع نزدیک به محققان آمریکایی گفته است این هواپیما پیش از اینکه سوختش بر فراز اقیانوس هند تمام شود، هزاران مایل دورتر از مسیرش پرواز کرده است. تحلیل‌ها در مالزی و بررسی رادار نظامی آمریکا و علایم ردیابی شده از سوی ماهواره‌ها در حال قرار گرفتن در کنار هم هستند تا تصویر کاملی از آنچه ممکن است برای این هواپیما پس از قطع ارتباط با برج مراقبت روی داده باشد ارائه دهند.
مرجع : ايسنا