به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۵
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۹۴۲۴
ارسال اولین محموله بشردوستانه بدون اجازه

جنگ تمام‌عيار در ويرانه‌هاي شام هم ادامه دارد!

گروه بين‌الملل: در حاليكه اولین کاروان از کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل بدون کسب اجازه از دولت سوریه وارد این کشور شد تا در اختیار آوارگان سوری قرار گیرد، بمباران و جنگ‌هاي خونين در شهرهاي ويرانه اين كشور به شدت ادامه دارد.
روز گذشته و براساس قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره سوریه، سازمان‌های امداد رسان با نظارت شورای امنیت حق دارند بدون اجازه و موافقت دولت سوریه یا گروه‌های مخالف اقدام به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم کنند که این کمک‌ها از چهار محور در مرزهای اردن، سوریه و عراق به داخل سوریه وارد می‌شود.

اين در حاليست كه  جنگ سوريه در سومين سال خود همچنان و با شدت در اغلب مناطق اين كشور ادامه دارد و طبق آمار سازمان ديده بان حقوق بشر فقط طي سه روز اخير بالغ بر 300 نفر بر اثر بمباران هاي هوايي با بشكه هاي انفجاري در شهرهاي مختلف اين كشور كشته شده‌اند كه به اين آمار، بايد تعداد زيادي كشته در نبردهاي خونين داخلي بين نيروهاي مختلف دولتي و غيردولتي را هم اضافه كرد كه آمار مشخصي از اين تلفات در دست نيست.

نيروهاي داعش همزمان با ارتش دولتي سوريه و ارتش آزاد (ارتشيان سابق سوريه و مخالفان ملي‌گراي حكومت اسد) و همچنين شبه نظاميان وابسته به القاعده (جبهه النصره) در حال جنگ بوده و طبق برخي اخبار، داعش با استفاده از سلاح هاي سنگيني كه در موصل و تكريت عراق به غنيمت گرفته و آنها را وارد سوريه كرده اين روزها از توان نظامي بيشتري نسبت به ارتش سوريه و همچنين مخالفان (ارتش آزاد و جبهه النصره) پيدا كرده و برخي مناطق ديگر سوريه را به تصرف در آورده است.

همه اينها در حاليست كه اغلب شهرهاي سوريه به جز دمشق، به ويرانه‌هايي دهشتناك و خالي از سكنه تبديل  و بالغ بر 7 ميليون شهروند اين شهرها آواره شده‌اند كه حدود 2 ميليون نفر آنها به تركيه، اردن، عراق و لبنان گريخته و در بدترين شرايط در اردوگاههاي موقت سازمان ملل زندگي مي‌كنند. طبق آمار رسمي سازمان ملل، تاكنون 170 هزار!‌ نفر در جنگ داخلي سوريه از طرف هاي مختلف كشته شده‌اند كه بسياري از آنان زنان و كودكان بوده اند.

درگیری‌ها میان مخالفان و نیروهای دولتی بالا گرفته است و شبه نظامیان وابسته به ارتش آزاد سوریه به یک پایگاه راداری ارتش در نزدیکی دمشق حمله کردند. در شمال استان حماة نیز درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح ادامه دارد و ارتش سوریه با استفاده از توپخانه مواضع مخالفان در اطراف شهر حماة را گلوله باران کرد. از سوي ديگر و به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منابع سوری اعلام کردند که در حمله داعش به مقر لشکر 17 ارتش سوریه در استان رقه، سرلشکر هیثم سلیمان، فرمانده این لشکر کشته شده و تروریست‌های داعش توانستند این مقر را که یکی از آخرین پایگاه‌های ارتش سوریه در استان رقه بود به کنترل خود درآورند.

روزنامه الوطن ارگان رسمی دولت سوریه نیز اعلام کرد که "مقر لشکر 17 ارتش برای حفاظت از جان قهرمانان ارتش که نزدیک به دو سال است در برابر حملات تروریست‌ها مقاومت می‌کنند تخلیه شده" و نظامیان حاضر در آن به عقب فراخوانده شده‌اند. در همین حال تروریست‌های داعش مدعی شدند که گردان 121 توپخانه ارتش سوریه در نزدیکی شهر حسکه را نیز به کنترل خود درآورده‌اند و به گردان کوکب در کوه‌های واقع در غرب این شهر نیز حمله کرده‌اند و بخش‌هایی از آن را به دست گرفته‌اند.