به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۵۸۴۲۴

پسرهایی که خواهر دارند، کمتر مغرورند

گروه علمی: پژوهش جدید دانشگاه بریگهام یانگ آمریکا نشان می‌دهد داشتن برادر و خواهر موجب می‌شود پسرها کمتر مغرور باشند.
پسرهایی که خواهر دارند، کمتر مغرورند
این یافته‌ها برای کارشناسان خانواده تعجب‌آور است زیرا پسرها نوعا گزارش می‌کنند که کمتر از دخترها از داشتن روابط با همسن‌ و سال‌هایشان نفع می‌برند. در پژوهش جدید، اکثر روابط به اندازه‌ای که برای دخترها مهم بودند، برای پسرها مهم نبودند اما روابط برادر و خواهری دارای ماهیتی متفاوت بود و به نظر می‌رسید پسرها درست به اندازه دخترها به علاقه خواهر و برادری متکی بودند.

این بررسی نشان می‌دهد خواهر و برادرها به طور منحصر‌به‌فردی همدردی‌شان بین یکدیگر را ارتقا می‌بخشند و داشتن رابطه‌ای کیفی با برادر یا خواهر، سطوح موسوم به رفتار جامعه یار را افزایش می‌دهد. داشتن برادر یا خواهری که بتوان به وی متکی بود، به ویژه برای رفتار جامعه یار ماهیتی متفاوت دارد و دوستان خوب می‌توانند در چنین شرایطی مشارکت داشته باشد با این حال، وجود خواهر یا برادرها حائز اهمیت است.

محققان دانشگاه بریگهام یانگ 308 جفت خواهر و برادر نوجوان را به مدت سه سال مطالعه کردند و در این پروژه کیفیت روابط این نوجوانان با دوستان و اعضای خانواده را رهگیری کردند. پیام این تحقیق برای والدین این است که کمک‌کردن به فرزندانشان برای داشتن روابطی مثبت با یکدیگر دارای اثرات مثبت ماندگاری است. پسرهایی که دارای روابطی خصومت‌آمیز با خواهر و برادرهایشان هستند به طور قابل‌توجهی بیشتر احتمال داشت که در دوران بعدی زندگی‌شان مشکلات رفتاری از خود بروز دهند.

محققان به والدین هشدار دادند پایان‌دادن به دعواهای خواهر و برادری به نوبه خود کافی نیست. آن‌ها همچنین اظهار داشتند غیاب تنش بین برادر و خواهر به معنای وجود علاقه بین آن‌ها نیست و والدین باید به فرزندانشان کمک کنند تعاملات مثبتی با یکدیگر داشته باشند. جزئیات این مطالعه در مجله Research on Adolescence منتشر شد.
مرجع : ایسنا