به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۳۸۸۰۴
مقاله وارده

اظهارنظر خاصي كه در ميان خبرها گم شد!

گروه مقالات: در همه جاي دنيا رسم است كه مديران منتخب مردم هر چند وقت يكبار، نسبت به عملكرد خود به مردم گزارش مي‌دهند. مردم هم با استناد به كم و كيف همين گزار شات نسبت به انتخاب نمايندگان خود در دوره هاي بعدي به قضاوت مي‌نشينند اما در كشور ما گويي ملاك چيز ديگري است كه اگر چنين نبود قطعا با انتخاب اصلح اوضاع و احوالي به مراتب بهتر داشتيم.
حميد نجف

چند روز پيش مصاحبه تكان‌دهنده آقاي شجاع‌پوریان {معاون اجرایی شورای شهر تهران} را مي‌خواندم، كه به دليل بحث داغ اين روزهاي هدفمندي و ...، كمتر رسانه‌اي به اهميت آن توجه نشان داده و در بين خبرها گم شد و كسي وقعي به آن ننهاد و مسئولي را در كشور تكان نداد و نماينده‌اي در مجلس هم به اندازه ديدار يك وزير با يك رجل سياسي ارزشي براي پيگيري آن حس نكرد!

معاون اجرايي شوراي شهر در مصاحبه‌ با ايلنا ضمن تاكيد بر وجود فساد در شهرداري از عدم توانايي شوراي شهر و همچنين سازمان بازرسي شهرداري تهران در خصوص مقابله با فساد در اين حوزه خبر داده و صراحتا گفته كه: فسادهایی در شهرداری وجود دارد اما راه گریزهایی برای جلوگیری از کشف آن نیز وجود دارد که اثری بجای نمي‌گذارند!

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حجم گسترش مالی و فعالیت‌های اقتصادی در شهرداری وسیع است، ادامه داد: این گستردگی راههای فرار زیادی را برای کسانی که بخواهند رانت داشته باشند فراهم کرده است و ما باید بتوانیم این راه‌ها را مسدود کنیم اگر در جایی قانون این امکان سوء استفاده را برای مدیران فراهم کرده است باید قانون را اصلاح کنیم و اگر مدیرانی هستند که برای فساد مالی همراهی مي‌کنند باید نظارت بر مدیران را قوی تر کنیم.

شجاع‌پوریان تاکید کرد: شهرداری مدعی است که تلاش مي‌کند که مسئله ای در این زمینه وجود نداشته باشد اما پرونده‌هاي فساد مالی در شهرداری وجود دارد فقط این پرونده‌ها ملی نمي‌شوند و سر وصدای کمتری مي‌کنند چرا که راههای گریز فساد مالی در شهرداری تهران زیاد است. آنچه که در این میان وجود دارد نبود نظارت موفق بر عملکرد شهرداری تهران است، نظارتی که با آن، تمام شاهراه‌های به وجود آمدن فساد و تداوم آن بسته شود، البته این نوع نظارت در دستگاه دولتی هم وجود نداشته است از این رو گاهی از گوشه کنار کشور اختلاس هایی با ارقام نجومی کشف مي‌شود.

این عضو شورای شهر تهران صراحتا اعلام کرد: ما به دنبال این هستیم که نظارتمان بر شهرداری تهران راهبردی، هوشمند و کارآمد باشد و آسیب شناسی کنیم که چرا در این زمینه موفق نبوده‌ایم البته این مسئله باید بررسی شود که چرا با وجود دستگاههای عریض و طویل در بحث نظارت همچون سازمان بازرسی، دیوان عدالت و دیوان محاسبات پدیده شوم اختلاس در کشور وجود دارد.

با نگاهي مختصر به اين اظهارات در مي‌يابيم كه نمايندگان شوراي شهر چه وظيفه سنگيني بر دوش دارند. بنده ضمن پرهيز از آن دسته از اعضايي كه در حقيقت سمت نمايندگي شهردار تهران را به جاي مردم يدك مي‌كشند، به آن دسته از نمايندگان منتخب كه هنوز بر عهد خود با مردم استوار هستند توصيه مي‌كنم كه با پيگيري اين مهم و اطلاع رساني شفاف و صريح جلوي حيف و ميل بيت المال را بگيرند.

اينكه جناب آقاي حكيمي پور ديگر عضو محترم شوراي شهر از لزوم آچاركشي در بخش اداري و مالي شهرداري تهران مي‌گويند قابل تقدير و ستايش است. اگر اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار تهران به مقوله وجود فساد در شهرداري تهران باور ندارند كه هيچ اما اگر نسبت به اين موضوع باور دارند بايد براي مبارزه گسترده در خصوص رفع آن اقدام نمايند. از انجائيكه هر نقد سازنده‌اي مي‌بايست با ارائه راهكارهاي مناسب ختم به خير گردد اينجانب راههاي پيشنهادي خود را براي حراست از حيف و ميل بيت المال در شهرداري تهران ارائه مي‌كنم.

برنامه هاي كوتاه مدت
1- اطلاع رساني شفاف و صريح مسئولان و اعضاي محترم شوراي شهر در خصوص موانع مبارزه با فساد.
2- پيگيري و گزارش دهي روزانه فساد هاي موجود به منظور بالا بردن ضريب ريسك اقدامات بعدي مفسدين اقتصادي در شهرداري.
3- تشكيل كميته‌اي ويژه در شوراي شهر به منظور پيگيري امور مربوط به مبارزه با فساد.
4- ارزيابي و اولويت بندي پروژه‌هاي و نظارت دقيق درروند نرخ گذاري و واگذاريها به پيمانكاران

برنامه هاي دراز مدت
1- بازنگري در ساختار نظارتي شوراي شهر
2- بازنگري در ساختار اجرايي و مالي شهرداري
3- شفاف سازي كليه فعاليت‌هاي مالي شهرداري
4- تدوين مكانيزم روشن در بخش ارائه تسهيلات و تخفيف صورتحسابها
5- توجه ويژه به مقوله قانونمندي در اركان مديريتي
6- تشديد برخور د و مجازات متخلفين
7- حمايت و تقويت هر چه بيشتر واحد بازرسي شهرداري تهران به عنوان بازوي اجرايي مبارزه با فساد

رئوفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۰۹:۲۱
از هر جايي كه كمتر سر و صدا هست مثل شهرداري بايد بيشتر ترسيد . (220056)
اسفندياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۰۹:۲۵
به نظر من آقاي مسجد جامعي به جاي تهرانگردي بايد يك گردشي تو معاونتهاي نوسازي و مالي شهرداري ها بروند (220057)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۰۹:۴۶
این مهم تنها مربوط به شهرداری تهران نیست سال قبل توی شهر ما که 30 هزار جمعیت داره یکی از کارمندها به همراه معاون شهرداری نزدیک به 200
میلیون باج خوری کردند وپس از آن هم فتند به یک شهرداری دیگر ضمنا یکی دیگر از کارمندان شهرداری که خود بنده باج خواهیش را ثابت کردم هنوز در حال ادامه ی وظیفه ی خودش است (220059)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۱۱:۳۹
چه برنامه اي ؟

آقايان به برنامه و برنامه ريزي اعتقادي ندارند اتفاقا هر چه آب گل آلودتر سو استفاده و رانت بيشتر (220071)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ۱۲:۱۶
شهرداری ها به خصوص در کلان شهرها در روز روشن دارند شهرها را می فروشند و به بهانه های مختلف مردم را سر کیسه می کنند تمام خیابانهای شهرها در هر کوچه و بن بستی با دریافت پول مجوز تجاری میدهند که در آفریقا نیز این طرز شهرسازی وجود ندارد و در همه جای دنیا جا تجاری ها را در بازارچه ها مجتمع میکنند تا ترافیک و فرهنگ مصرف زیاد نشود جالب اینکه اغلب بودجه های حاصله در قراردادهایی مشکوک به جیب عده ای پیمانکار خاص !! و نزدیکان مقامات شهرداری میرود و به درستی هزینه نمی شوند (220081)