به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۶۳۴۷۳
نقش متفکران و علمای دین در پيدايش افراطي‌گري

داعشيسم، ایدئولوژی یا تروریسم؟

ریشه های تئوریک مسئله داعش در زمین و زمینه فقه آب نمی خورد، بلکه ریشه و تنه این تفکر افراطی در مباحث کلام و دین شناسی اسلامی جا خوش کرده است و از خون انسان های بی گناه سیراب مي‌شود
داعشيسم، ایدئولوژی یا تروریسم؟
حسن اکبری‌بیرق

گروه مقالات: پدیده هایی چون طالبان و القاعده در سه دهه گذشته، که پیامدهای زیانباری برای جهان اسلام و کل بشریت داشتند، عقلاً و منطقاً باید توجه متفکران مسلمان، متولیان دین و دولت های اسلامی را جلب کرده، آنان را به تامل ژرف وا مي‌داشت. آنچه در واکنش به این پدیده مشاهده شد، بیشتر برخورد قهری و خشنی بود که نهایتاً به حذف فیزیکی این گروه های تندرو از برخی نقاط انجامید، اما هرگز ریشه اش خشکانده نشد.

مي‌توانیم مبارزه با طالبان و القاعده در چند سال گذشته را مثل فشار بر بادکنکی بدانیم که آن سویش متورم مي‌شود، ولی هرگز نمی ترکد و فقط باد آن جابجا می گردد. براستی چرا این گونه است؟ آیا جهان را امید خلاصی از تندروی های خونبار نیست و باید تا قیام قیامت شاهد قربانیان بیشتری در اثر تعصبات کور باشیم؟ آیا ظهور گروهی به نام «داعش» که در پیاده نظامش، حتی شهروندان کشورهای متمدن و پیشرفته اروپایی نیز دیده مي‌شوند، معلول عدم برخورد مناسب با طالبان و القاعده و بوکوحرام و... نیست؟

از زاویه‌اي که من به این مسئله مي‌نگرم، گروه های مذکور ذاتاً نظامی نیستند و بنابراین، حل مسئله آن ها لزوماً نباید ماهیتی نظامی داشته باشد. مثلاً داعش که این روزها تبدیل به معضلی برای جهانیان شده است، محصول نوعی نگرش خاص به تاریخ و آموزه های اسلام همراه با قرائتی ایدئولوژیک مبتنی بر برخی آیات و روایات و نصوص اسلامی است که منطق درونی مسنجمی نیز دارد و نقد آن تنها از عهده متخصصان علوم اسلامی برمی آید! اگر سران این دولت خودخوانده متوسل به سلاح و کشت و کشتار شده‌اند، تنها برای تحقق آن ایده و آن خوانش از اسلام بوده است و بس.

میزان وحشتناک خشونتی نیز که مي‌ورزند، معلول میزان اعتقاد راسخی است که به حقانیت باورهای خود دارند که نشان از مبانی نظری مستحکمی دارد که حتی جوانان مرفه اروپایی و آمریکایی را نیز مي‌فریبد و شیفته خود مي‌کند. دستکم غلظت پوپولیسمی که در این اندیشه وجود دارد، متکی به بنیان های تئوریکی است که مي‌تواند به هرحال یکی از قرائت های موجه از تعالیم اسلام تاریخی و نه اصيل محمدی (ص) بوده باشد.

پس بی جهت نیست که نه حملات هوایی ارتش آمریکا، نه مجاهدت‌های تحسین برانگیز پیشمرگ های کرد، نه ارائه مشاوره‌های سرنوشت‌ساز سپاه قدس و نه حضور سردار سلیمانی در خطوط مقدم جبهه و فرماندهی عملیات ارتش عراق، نمی‌تواند کار این دولت متوهم را یکسره سازد. به نظر مي‌رسد متفکران مسلمان و علمای دین، قصور و تقصیرهایی در این زمینه داشته‌اند که تاریخ از آن بسیار سخن خواهد گفت. در این مقال به علمای اهل تسنن نمی پردازم، به ویژه این که اخیراً نامه‌اي بلند بالا خطاب به خلیفه خودخوانده نوشته اند که بسیار خواندنی است و متاسفم که بازتابی در جهان تشیع نیافت!

روی سخن من با حوزه مقدسه علمیه جهان تشیع، به ویژه نجف، قم و مشهد و بالاخص قم است. پر واضح است که قرن هاست حضرات آیات عظام و علمای اعلام عالی مقام، که سعیشان مشکور باد، با ملکه اجتهاد و پرورش شاگردان و مبلغان بسیار، چراغ اسلام و تشیع را روشن نگاه داشته اند؛ اما دریغا که هرچه کرده اند در حیطه فقه بوده است و اندکی اصول و باز پرواضح است که در هیچ برهه از تاریخ اسلام و رویارویی این دین با ادیان و تمدن ها و فرهنگ های دیگر، مسئله اصلی مورد اختلاف نه فقه بوده است و نه اصول؛ بلکه مسائل عمیق تر از این ها بوده است و بیشتر صبغه و سابقه کلامی، فلسفی، تفسیری و حتی تاریخی داشته است. به یک معنا، کج اندیشی های دین شناسانه و نه لزوماً فقهی بوده است که همواره محل نزاع و موجب اختلاف بوده، و جهان اسلام و اخیراً کل عالم را به آشوب کشانده، چهره‌اي مشوه و مغشوش از اسلام به عالمیان ارائه نموده است.

ریشه های تئوریک مسئله داعش در زمین و زمینه فقه آب نمی خورد، بلکه ریشه و تنه این تفکر افراطی در مباحث کلام و دین شناسی اسلامی جا خوش کرده است و از خون انسان های بی گناه سیراب مي‌شود. نهایت مجاهدات علمی و اجتهادات فقهی علمای شیعه یجوز کردن لایجوزی و تغییر استحباب احتیاطی به وجوب بوده است و هر مجتهدی هم که خواسته پا از دایره فقه و اصول بیرون نهد و تفننی در فلسفه و کلام و تاریخ و... و در یک کلام ابعاد دیگر و از آن مهم تر دین شناسی نماید، مطعون بزرگان و مراجع شده است. نمونه اش مرحوم علامه طباطبایی، شهید مطهری، امام راحل (ره) و یوسف گمگشته‌مان موسی صدر.

اگر روحانیت در سطوح عالی، قدری فعال تر و نه قهری تر و عکس العملی تر، با اندیشه های افراطی برخورد کرده و ریشه های نظری آن را با بحث و فحص علمی مورد هدف قرار مي‌دادند، مسلماً وضع عالم اسلام نه این بود. بنده وقوف دارم که در حوزه های علمیه، به ویژه قم، فضلای روشن اندیشی وجود دارند که در عین اجتهاد در فقه و پرداختن عمیق به عروه و جواهر و رسائل و مکاسب، دستی نیز در مدرنیته و توابع و لوازم آن دارند و از موقف کلام و تفسیر و فلسفه و دین به مسائل مي‌نگرند و ذهن خود را مشغول یجوز و لایجوز صِرف فقهی نکرده و حساسیت های خود را از چند تار مو و چند صدای مشکوک حرام و مکروه به بنیان های تئوریکی معطوف کرده اند که به تصریح یا به تلویح، مجوزهاي خشن صادر مي‌کند. اما، باید دانست که در نظام حوزوی شیعی این مراجع عظام هستند که سخنشان فصل الخطاب است و مي‌توانند در بین عامه جامعه تاثیرگذار و موج انگیز باشند. مراجع هستند که مي‌توانند در درس خارج اصول یا فقه خود قدری از تورم کتاب طهاره بکاهند و بر حمله به بنیان های نظری طالبان و داعش و القاعده بیافزایند.

البته نمی توان انتظار داشت که چهارچوب فکری مراجع عظام با رایزنی این و آن و قلمزنی من و دیگران تغییر کند، اما مي‌شود تلاش کرد که فضلای روشنفکر و زمانه شناسی که اخیراً در حوزه ها پرورش یافته اند، اتوریته و مرجعیتی بیابند که انفاذ حکمشان و نفوذ نظراتشان قدر و قوت مراجع سنتی را داشته باشد تا بلکه از این راه، بی آنکه خونی از دو طرف ریخته شود، مسئله افراطی گری و تندروی و سختگیری و تعصب، یکبار برای همیشه از راه نظری حل و فصل شود.

عبدالعلی غلامزاده بابره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۱۵
داعش هم روزی تموم میشه و یکی دیگه میاد ...به فکر مبارزه با کارگردانان امثال اینها باشیم...که اینان را برای ما جهان سومی ها درست میکنند که کشورهایمان را نابود کنند (270450)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۳۶
مهم این است که داعش و سایر و دیگر گروههای بنيادگرا دیگر منافع غرب و آمریکا را تامین نمی کنند.این کشورها بر ای تامین منافع کوتاه مدت خود اینها را به وجود آوردند اما اکنون در گلویشان گیر کرده است. تنها راه نابودی داعش نابودی ریشه ی آنهاست. باید دید ویروس تفکر داعش نخستین بار در کجا کاشته شد.آنجا را ابتدا باید پاکسازی کرد و گرنه همین آش است و همین کاسه (270502)
جهان سومی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۴۹
مشکل از جهل ما جهان سومی هاست که فکر می کنیم خدا دینش را برای افراط گری فرستاده است

البته منکر نمی شوم بعضی ها هم دین را وسیله ثروت اندوزی کرده اند (270509)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۲۳
چرا از حامیان اصلی داعش صحبتی به میان نیومد ?! (270453)
دایی جان ناپلئون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۵۰
کار کار اینگلیسی هاست! (270510)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۴۷
با توجه به علت گریختن محمد حسین منطقی که فساد مالی اعلام شده است این مساله نشان می دهد که متاسفانه فساد مالی و افراط گرایی دو روی یک سکه هستند (270458)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۲:۰۸
استدلال ضعیف (270580)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۵:۱۹
داعش صددرصد یک ایدئولوژی است! دورنخواهدبود که جوامع ایدئولوژی زده ای چون ایران نیز روزی بااین پدیده روبه رو شوند!!! (270472)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۰:۵۳
متاسفانه با حرفت موافقم (270558)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۰:۵۷
بنیاد گرایی با طعم ایرانی خیلی زود اسباب شگفتی جهان میشه
ما مثل یه مزرعه که خاک حاصلخیزش شخم خورده و منتظر بذره، اماده تفکراتی به مراتب خطرناکتر از داعش هستیم (270560)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۳۳
ریشه داعش و امثال آن نفرت و خشونت است که با استفاده از دین و جهل به سرعت گسترش می یابد و تا زمانیکه مردم متوجه نیت شوم آنان گردند خونهای زیادی ریخته شده و مجددا با استفاده از ترحم و جانبداری تشکیلات دیگری بجای آن خواهند نشاند واین چرخه تا نابودی کامل آنهائی که مقدر است ادامه خواهد یافت . (270500)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۴۶
اینکه داعش مولد ابرقدرتها و استعمارگران برای چپاول خاورمیانه و کشورهای مسلمان است شکی نیست اما چگونه است که این اعتقادات به راحتی صدها هزار نفر را جذب می کند تا جای که فرد به خود بمب می بندد و با انفجار خود عده ای بی گناه را نیز به کشتن می دهد!! جز این است که این ایدئولوژی در جوامع اسلامی بالقوه وجود داره و منتظر جرقه ای است که این جرقه خواه از طرف دشمن باشد یا از طرف دوست نادان!!!!!!!!!! ...... (270507)