به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۵۸۴۳۳

نحوه در اختیار گذاشتن اسید باید عوض شود

گروه جامعه: یک وکیل دادگستری گفت: در قانون درباره مجازات اسیدپاشی کمبودی وجود ندارد.
نحوه در اختیار گذاشتن اسید باید عوض شود
نعمت احمدی با اشاره به اینکه با تشدید مجازات نمی‌توان مانع وقوع جرم شد، گفت: قانونگذار در خصوص مواد مخدر یا قتل مجازات اعدام را پیش بینی کرده است، اما آیا مجازات اعدام باعث کم شدن این گونه جرایم شده است؟ وی با بیان اینکه عموما نتیجه اسیدپاشی نقص عضو است گفت: قانون کمبودی از این بابت ندارد و در باب دیات درباره آن موادی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که بخواهیم از باب قصاص در مورد اسیدپاشی تصمیم بگیرم؛ چرا که بزه دیده‌ای که چشمش توسط اسید نابینا شده نمی تواند همان میزان اسید در چشم مجرم بریزد تا او را کور کند و تضمینی وجود ندارد که پلک یا گونه شخص آسیب نبیند. این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه اسیدپاشی یک نوع انتقام است و عمدتا به دلیل خدشه دار شدن احساسات شخص انجام می‌گیرد، اظهار کرد: مجرم در زمان ارتکاب جرم به مجازات فکر نمی‌کند چون عمل وی احساسی است.

وی با بیان اینکه اسیدپاشی اصولا یک اقدام روانی است، گفت: در اسیدپاشی با یک واکنش احساسی روبه رو هستیم و مجرم می‌خواهد روی زیبایی شخص تاثیرگذار باشد. احمدی درباره ایجاد محدودیت در خرید و فروش اسید به عنوان وسیله ارتکاب جرم، گفت: نحوه در اختیار گذاشتن اسید را باید عوض کرد. چون اسید مانند چاقو نیست که کاربرد دوگانه داشته باشد و فقط در موارد شیمیایی کاربرد دارد. وی همچنین با اشاره به اینکه اسید نباید به‌راحتی در اختیار مردم قرار گیرد، اظهار کرد: قرص برنج نیز که کاربردی دوگانه دارد و به تازگی برای خودکشی از آن استفاده می‌کنند به راحتی قابل خرید است.
مرجع : ایسنا