به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۵۹۴۲۳
بر اساس اطلاعات سایت مرجع اسکوپوس

مقایسه علمی وزیران اين دولت و آن دولت!

گروه سیاسی: رییس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی به انتقادات وزیر علوم دولت احمدی نژاد و رییس دانشگاه آزاد در آن دوران، واکنش طعنه آمیزی نشان داد.
مقایسه علمی وزیران اين دولت و آن دولت!
سخنان میرزاده در پی انتقاد محمد مهدی زاهدی و فرهاد دانشجو از افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است. نکته جالب تر به بهانه کنایه رییس کنونی دانشگاه آزاد به سَلَف خود در دولت قبل مقایسه جایگاه علمی «دو وزیر استیضاح شده و کنار رفته و گزینه رای اعتماد نیاورده دولت روحانی» با «وزیران علوم در دولت احمدی نژاد» است. استناد سخنان رییس دانشگاه آزاد به بزرگ ترین پایگاه اطلاعاتی چکیده و استنادی دنیا- سایت مرجع اسکوپوس است- که جایگاه ها را براساس مقالات علمی مشخص می کند (نمره اچ ایندکس).

 محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت اول احمدی نژاد نمره اچ ایندکس ندارد و از کامران دانشجو وزیر علوم در دولت دوم او هم اطلاعات ثبت شده ای در سایت مرجع اسکوپوس دیده نمی شود. رییس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است: کسی که الفبای نوشتن مقاله را هم نمی داند و جایگاه او در سایت مرجع اسکوپوس - بزرگ ترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان 2 (از 50) است از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد انتقاد کرده است.

ایسکانیوز این کنایه را متوجه فرهاد دانشجو دانسته و درمقام مقایسه این اطلاعات را هم ارایه کرده است: «در سایت مرجع اسکوپوس - بزرگ ترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» علمی دنیا- و در فاصله سال های 1996 تا 2013 نام فرهاد دانشجو – رییس دانشگاه آزاد در دولت قبل- با 5 مقاله علمی دیده می شود در حالی که اچ ایندکس او هم 2 از 50 است.

همچنین اچ ایندکس رضا فرجی دانا (وزیر علوم در دولت روحانی که با استیضاح کنار رفت) 12 از50 و اچ ایندکس محمود نیلی احمد آبادی (گزینه وزارت علوم که روز چهارشنبه موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشد) 13 از50 است. محمد مهدی زاهدی نیز همان گونه که گفته شد نمره اچ ایندکس ندارد و از کامران دانشجو هم اطلاعاتی در سایت مرجع اسکوپوس ثبت نشده است.»

- [h- index یک شاخص عددی است که بهره وری و تاثیر گذاری علمی دانشمندان را به صورت کمّی نمایش می دهد و با در نظر گرفتن «تعداد مقالات پر استناد» تعیین می شود. در دایره المعارف مجازی ویکی پدیا با استناد به سایت اسکوپوس آمده است که اچ ایندکس دکتر حمید میرزاده در مهر 1392 و بر پایه 140 مقاله پر استناد 22 بوده است. مراجعه به سایت اسکوپوس اما نشان می دهد شاخص میرزاده 24 و اچ ایندکس فرجی دانا نیز 14 است. ]

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۱۸:۴۹
زاهدی و دانشجو کجا درس خوانده اند دانشگاهشان در میان 500 دانشگاه معتبر جهان چه رتبه ای داشته .رشته دانشگاهی آن دو چه بوده و مقبولیت آنها در دانشگاه های ایران چه اندازه بوده.کل وزرا و معاونین احمدی از کم سوادی رنج مبردند و صد البته خود احمدی نژاد. (259010)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۱۹:۵۵
برای جماعت دلواپس نمره ملاک نیست بلکه بصیرت! ملاک است ، هر که به ما نزدیکتر بصیرتش بیشتر! (259036)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۰:۱۰
کسانی که از این ها حمایت می کنند تصوری از اچ ایندکس وا اهمیت آن ندارند. یاد پی هوتوشاپ افتادم. (259047)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۰:۱۳
این مجلس ادمهای کار کشته و باسواد مد نظرشون نیست فقط ادمی را میخواهند که بله قربان گوی اینا باشد .که این افکار بیشتر به درد گورستان میخورد تا مدیریت (259048)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۰:۳۳
h-index رییس مهرورز دولت دهم را هم ارایه میکردین تا کمی بخندیم (259058)
893
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۰:۴۴
من با مقایسه دو تا دانشگاه شیراز و تهران که در اونا تحصیل کردم و میکنم به این نتیجه رسیدم که گرفتن پست و مقاوم در این دانشگاه ها در دولت قبل با داشتن بار علمی که یکی از معیاراش همین اچ ایندکس هست رابطه عکس داره! که متاسفانه در این دولت هم برخی از اون ها هنوز سر پست هاشون باقی موندن
یه مسئله دیگه ایکه اچ ایندکس سقف 50 نداره، بلکه بسیاری از محققین جهانی دارای اچ خیلی بالاتر از پنجاه هستن (حتی دانشمندان ایرانی) بویژه در رشته های پرشکی، علوم زیستی و طبیعی. (259061)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۱:۲۹
ای کاش فتنه گری را نیز در اچ اندیکس می سنجیدند تا رتبه وزیران استیضاح شده را که رفوزه شدند را نشان میداد!! (259069)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۱:۵۲
h- index مال کشورهای توسعه یافته است. ملاک مجلس ما fetneh - index یا به طور خلاصه f- index است. (259072)
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ۲۲:۲۰
جالب است روسای دانشگاهها در دولت دهم هم اینگونه بوده اند. از جمله رییس دولت دهمی دانشگاه زابل ، به استناد سایت دانشگاه زابل فقط دو مقاله دارد و چند با تقاضای دانشیار شدن کرده که هیات ممیزه دانشگاه سیستان و بلوچستان مخالفت کرده است!!!!!. اخیرا هیات امنا دانشگاه زابل برای داشتن هیات ممیزه در خود دانشگاه زابل موافقت کرده است، در این صورت برای خیلی خوب خواهد شد که با دو مقاله و چند مقاله هم دانشیار شوند؟؟؟؟ اما خدا کند که خردمندان چاره اندیشی کنند و مانع سوء استفاده گردند! (259081)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۰۴:۰۸
در دانشگاه زابل اعضای هیات علمی جذب اند که در بدو استخدام بالای 50 سال داشته اند (259127)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۱۲:۱۰
با سلام. ریاست هیات ممیزه برای فردی که دایی بالای چهل سال خود را کارمند و فامیل بالای پنجاه سالش را هیات علمی می کند. با این عنوان می خواهد چه کند خدا داند (259206)
گل آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۱۲:۱۲
رییس دانشگاهی فقط دو مقاله!!!!!!!!!!!! (259209)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۱۲:۱۴
همون دانشگاهی که چند روز قبل در کامنت ها آمده بود نزدیک 200 هیات علمی فوق لیسانس جذب کزده؟؟؟؟؟ (259211)
صبل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۱۲:۳۵
سلام همه این مطالب قبول ولی مگر مدیریت فقط علم و اثار علمی!!؟
ادمی داریم که تمامی این مسائل رو در حد اعلا داره ولی نمیتونه یه مغازه رو اداره بکنه از بس تعهد نداره! (259219)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ۱۶:۱۳
اچ ایندکس رئیس دولت یازدهم چند است؟ (259251)