به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۴۷۲۴۶
مقاله وارده

تب فراگیر این روزهای فوتبال؛ توجیه یا بهانه؟

توضيح: انتشار مقالات وارده، لزوما به معني پذيرش و همسويي همه مواضع منعكس در آنها، توسط سايت بهارنيوز نيست و صرفا به دليل انعكاس ديدگاههاي متفاوت مي‌باشد.
محمدرضا رضایی

گروه مقالات: تب فراگیر این روزهای فوتبال به برنامه مناسبتی ماه عسل هم سرایت کرد تا فصل مشترک فوتبال و ماه رمضان طی یک برنامه زنده تلویزیونی رقم بخورد. نگاه منحصر به فرد این برنامه به موضوعات مختلف در مورد فوتبال هم رعایت شد و به فوتبال از پنجره ویژه و نگاه خاص ماه عسل پرداخته شد که حاصل آن نمایاندن بخشی از زندگی فوتبالیست‌ها به مردم بود که کمتر مورد توجه قرار مي‌گیرد و کمتر در محافل رسانه ای به آن پرداخته مي‌شود.

اگرچه که مهمانان این برنامه و همچنین مجری آن اعتقاد داشتند که این کلیت زندگی نمی تواند برای همه فوتبالیست‌ها صادق باشد اما تکیه و تاکید بر سختی هایی که مهمانان برنامه متحمل شده بودند به گونه ای زیر ذره بین قرار گرفت که گویی پیش نیاز فوتبالیست شدن همه این رنج‌ها و مرارت هاست و درست از همین زاویه دید بود که درآمدهای کلان و میلیاردی فوتبالیست‌ها توجیه شد.

نگارنده قصد آن ندارد که در مورد مقدار درآمد فوتبالیست‌ها و درست یا نادرست بودن آن نظری ارائه دهد اما آن چه مورد بحث است نوع نگاه حاکم بر این برنامه بود، نگاهی که سختی‌ها و حسرت‌هاي فراوان مهمانان برنامه را توجیهی برای کسب درآمد‌هاي کلان مي‌پندارد، حال باید از این عزیزان پرسید آیا همه کسانی که حال و روزی مشابه شما را داشته یا دارند مي‌توانند فقط با تکیه بر این فاکتورها به شرایط امروز شما برسند و یا این که تکلیف کسانی که یک عمر با رنج و مرارت هایی از این دست روبرو بوده اند چه مي‌شود؟ آیا مي‌توان با همین اعتقاد یعنی سختی‌هاي گذشته، به زندگی امروز فرزندان این عزیزان نگاه کرد و نتیجه گرفت که فردای فرزندان این‌ها همچون امروز پدران شان نباشد؟

بسیار روشن است که هیچ کدام از نتیجه‌هاي گفته شده قطعی نمی باشد و محتمل به نظر نمی رسد و یقینا مجری و مهمانان برنامه هم نمی توانند چنین مواردی را ثابت کنند حال چرا با چنین رویکردی به این موضوع پرداخته شد پرسشی ست که خود این عزیزان باید پاسخگو باشند. همان گونه که در چند سطر گذشته نیز اشاره شد بحق یا ناحق بودن سطح درآمد فوتبالیست‌ها مراد این نوشته نمی باشد زیرا این موضوع بدون در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات رشته فوتبال میسر نمی باشد، ورزش فوتبال به دلایل بسیاری که این جا امکان طرح آن وجود ندارد، امروزه با اقبال عمومی فراوانی در سطح جهان و همچنین در ایران روبرو مي‌باشد.

فوتبال از یک رشته خاص ورزشی فراتر رفته و تبدیل به صنعتی شده است که گردش مالی گسترده ای دارد و طبیعی ست که کسانی که در سطح بالای این "ورزش_صنعت " مشغول به کار مي‌باشند از مواهب آن برخوردار باشند و از سایر ورزشکاران سطح درآمد بیشتری داشته باشند البته در مقیاس دیگری مي‌توان این تفاوت را در رشته‌هاي تحصیلی و تخصص‌هاي دیگر هم شاهد بود به عنوان نمونه مي‌توان به پزشکی عمومی و دندانپزشکی اشاره کرد که اگرچه تقریبا زمان و سختی یکسانی در اخذ مدرک هر دو رشته وجود دارد اما سطح درآمدی یکسانی ندارند و این تغییر سطح درآمد نه از مقدار سختی‌هاي متحمل شده دیروز افراد شاغل در این رشته‌ها ناشی مي‌شود بلکه بستگی مستقیم به کارکرد امروز این رشته‌ها در جامعه دارد.

بنابراین به گمان نگارنده بهتر آن بود که برای توجیه و یا به عنوان دلیل درآمدهای میلیاردی، اقتضای فوتبال به عنوان پدیده ای فراتر از یک ورزش مورد توجه قرار مي‌گرفت که البته این هم بسیار روشن است که این موضوع یعنی بررسی اقتضائات فوتبال امروز در راستای برنامه ای همچون ماه عسل نمی گنجد زیرا کلیت این برنامه هیچ گونه همخوانی با چنین رویکردی ندارد پس بهتر بود که توجیه درآمدهای زیاد و قراردادهای کلان فوتبالیست‌ها جایی در برنامه نمی داشت زیرا به این روش نمی توان هیچ توجیهی را پذیرفت.

وحیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۵:۲۶
ماهم زندگی های سختی داشتیم بعد که وارد دانشگاه شدیم به سختی هامون اضافه شد با کلی مشقت و شب بیداری موفق به اخذ فوق لیسانس از یک دانشگاه معتبر کشور شدیم با بهترین معدل وارد بازارکار شدیم الان بعد از 5 سال سابقه کار باید تو عسلویه برجی 3 میلیون بگیریم یعنی سالی 36 میلیون بدون هیچ خرجی حالا این عدد رو مقایسه کنید با رقم قرارداد بازیکنان که هردو مون سختی کشیده ایم (239199)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۶:۱۸
به نظر من این برنامه قصد چنین کاری رو نداشت. فقط می خواست در کنار همه آدم های دیگه که به این برنامه اومده بودن اینبار به قول علیخانی قصه زنگی چندتا فوتبالیست رو روایت کنه. چون گشته سخت الزاما توجیه درآمد میلیاردی نیست. (239210)
وحیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ۰۷:۴۷
شاید علیخانی این منظور رو نداشت ولی فوتبالیست ها هم از این فرصت استفاده کردند تا با مظلوم نمایی و نشون دادن سختی هاشون درآمدهای میلیاردی به ناحقشون رو توجیه کنند اگه بیت المال نبود نوش جونشون ولی اینکه از جیب من و شما میره زور داره (239366)