به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۳۷۷۰۶

قوانین عجیب بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات

گروه اقتصادي: در حالی‌که اواخر سال گذشته مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بود " با توجه به نرخ تورم درباره وام خودرو و کالا تصمیم‌گیری می‌شود و این موضوع در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد" مراجعه به شعب بانک‌های دولتی نه تنها نشان از افزایش تسهیلات ندارد بلکه حاکی از این است که بانک‌ها به صورت خودسرانه شرایط خاصی را برای پرداخت تسهیلات خرد در نظر گرفته‌اند.
قوانین عجیب بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
شرایط عجیب از سوی بانک‌ها در حالی اتخاذ شده که سید علی اصغر میر محمدصادقی - مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی - پیش از این به بانک‌ها توصیه کرده بود که برای پرداخت تسهیلات خرد به مردم سخت نگیرند. در ادامه این گزارش شرایط بانک‌های دولتی برای پرداخت تسهیلات خودرو و کالا بررسی می‌شود:

بانک رفاه:

در بانک رفاه برای دریافت تسهیلات خودرو باید مبلغ 14 میلیون تومان به مدت پنج ماه در بانک سپرده‌گذاری شود تا متقاضی بتواند تسهیلات هفت میلیونی خرید خودرو با سود 17 درصد دریافت کند. برای دریافت وام کالا نیز به سپرده گذاری چهار میلیون تومانی نیاز است.

بانک تجارت:
یکی از عجیب‌ترین شرایط برای پرداخت تسهیلات خرید خودرو و کالا مربوط به بانک تجارت است، در این بانک مشتری برای دریافت تسهیلات خرید خودرو و کالا باید به ترتیب مبلغ هفت و سه میلیون تومان را تا زمان تسویه تسهیلات در بانک سپرده‌گذاری کند تا همین میزان تسهیلات دریافت کند. سود تسهیلات 22 درصد بوده و مدت باز پرداخت 48 یا 60 ماه است. بانک تجارت برای پرداخت تسهیلات با این شرایط از مشتری ضامن طلب نمی‌کند.

بانک ملی:
در بانک ملی متقاضی دریافت تسهیلات خودرو با این پاسخ روبرو می‌شود که فعلا بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد منابع ندارند. مدیر اعتبارات یکی از شعب این بانک درباره شرایط پرداخت تسهیلات خودرو در سال 92 نیز می‌گوید که به دلیل عدم ارائه پیش فاکتور توسط شرکت‌ها خودروسازی این بانک تسهیلات خودرو پرداخت نکرده است. وی میزان تسهیلات خرید کالا را از چهار تا 20 میلیون تومان متفاوت اعلام و اظهار می‌کند که سود این تسهیلات 26 درصد است. به گفته او برای دریافت تسهیلات متقاضی باید به شعبه بانک محل سکونت خود مراجعه کند.

بانک سپه:
در بانک سپه تا پیش از سال 93 تسهیلات 5 میلیون تومانی خودرو و چهار میلیون تومانی کالا بدون نیاز به سپرده گذاری و با سود 26 درصد پرداخت شده است.

بانک کشاورزی:
در این بانک تسهیلات خودرو با سود 14 درصد پرداخت شده و هنوز برنامه‌ای برای پرداخت تسهیلات در سال 93 وجود ندارد. گزارشي از شعب مختلف بانک‌های دولتی نشان از آن دارد که بانک مرکزی هنوز ضوابط پرداخت تسهیلات در سال 93 را به بانک ها ابلاغ نکرده و احتمالا اواسط اردیبهشت ماه ضوابط جدید ابلاغ می شود. اقدام بانک‌ها در افزایش سود تسهیلات و برخورد سلیقه‌ای برای پرداخت تسهیلات در شرایطی انجام شده که بانک مرکزی هرگونه افزایش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها را تکذیب کرده و به نظر می‌رسد نظارتی بر عملکرد این بانک‌ها ندارد.
مرجع : ايسنا