به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۳۰
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۷۷۱۲۶

توجيه تعطيل‌كردن غرفه مهدي خزعلي

گروه فرهنگي: رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره تعطیلی غرفه انتشارات پزشكي حيان به مديريت دكتر مهدي خزعلي در نمایشگاه کتاب تهران توضیحاتی ارائه کرد.
محمود آموزگار سخن‌گوی شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تعطیلی غرفه انتشارات «حیان» (با مدیریت مهدی خزعلی) گفت: با توجه به محدودیت فضای نمایشگاهی، سال گذشته درباره مقررات حضور ناشران در نمایشگاه آیین‌نامه‌ای تدوین شده بود که امسال نیز به تصویب شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه رسید.

او افزود: در این آیین‌نامه مصوب شده با توجه به مشکل کمبود جا، شرط برخورداری از یک غرفه 9 متری که کوچک‌ترین غرفه نمایشگاه است، چاپ 35 عنوان کتاب در طول سه سال است. انتشارات حیان واجد این شرایط نبود اما در نمایشگاه شرکت کرده بود. با توجه به محدودیت فضا و تقاضای ناشران، اعتراضاتی مطرح شد که پس از آن بررسی‌هایی نیز صورت گرفت و مشخص شد این ناشر استحقاق حضور در نمایشگاه کتاب را به خاطر این‌که در طول این سه سال کتابی چاپ نکرده ندارد. بنابراین از ساعت 10 صبح جمعه غرفه این ناشر تعطیل و از فعالیتش در نمایشگاه جلوگیری شد.

آموزگار درباره دلیل این اتفاق گفت: دلیل آن این است که امسال در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مدت زیادی روی برنامه کامپیوتری کار کردند تا بتوانند ثبت‌نام‌ها را از این طریق انجام دهند. با توجه به این‌که ما می‌دانستیم هیچ برنامه‌ای بی‌اشکال نیست پیشنهاد دادیم در کنار این روش مدرن، روش سنتی ثبت نام از ناشران نیز صورت بگیرد ولی به دلیل کمبود وقت، ثبت نام از طریق سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و به صورت خوداظهاری صورت می‌گرفت. عدم تطابق اطلاعات ارائه‌شده از سوی ناشر با واقعیت وجود داشت و به همین خاطر این مشکل پیش آمد.

او همچنین اظهار کرد: اغلب شکایت‌ها از سوی ناشرانی به ما صورت می‌گیرد که کتاب‌های زیادی چاپ کرده‌اند اما فضای کافی به آن‌ها تعلق نگرفته است. این در حالی است که انتشارات حیان در طول چهار سال گذشته هیچ کتابی چاپ نکرده است، بنابراین عدالت صنفی ایجاب می‌کرد غرفه را به کسی اختصاص دهیم که فعالیت انتشار کتاب داشته است. اظهارات این مسئول نمایشگاه کتاب در توجيه تعطيلي غرفه خزعلي در حاليست كه بسياري از غرفه‌های نمايشگاه امسال خالی‌ مانده است.

روز جمعه یازده صبح نیروهای حاضر در نمایشگاه کتاب با مراجعه به غرفه انتشارات حیان و اباصالح، اقدام به توقيف این غرفه‌ها کردند و مهدی خزعلی و به‌ علت مشکلات قلبی حادث شده و هیجان ناشی از جر و بحث با ماموران به بیمارستان تهران منتقل شد. مهدی خزعلی که در سال‌های اخیر چندین بار بازداشت شده، فرزند آیت‌الله خزعلی است. آیت‌الله خزعلی پس از رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ و مواضع فرزندش، طی بیانیه‌ای از او اعلام برائت کرد. بیست‌ و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.