به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۶۱۶۸۲
سقوط جهانی قیمت‌های نفت ادامه دارد

قیمت نفت به زير ۷۰ دلار رسید

گروه اقتصادي: با شدت یافتن روند کاهشی قیمت‌های نفت، در روز پایانی فعالیت‌های بازار جهانی در هفته جاری، رکوردهای جدیدی ثبت شد و قیمت‌های نفت به کمترین حد در چهار سال اخیر رسید.
قیمت نفت به زير ۷۰ دلار رسید
داده‌های بازار لندن در شامگاه روز جمعه، ۲۸ نوامبر، نشان می‌دهد که قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (تحویل آتی) تا ۷۰ دلار و دو سنت کاهش یافته است. بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت، نفت خام شاخص آمریکا، نیز به ۶۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. در سه ماه اخیر قیمت‌های جهانی نفت رو به کاهش بوده است اما پس از برگزاری نشست اوپک در روز پنجشنبه، بر شدت روند نزولی قیمت‌ها افزوده شد.

قیمت سبد نفتی اوپک همزمان با عدم توافق اعضای این سازمان برای کاهش سقف تولید یا حداقل کاهش تولید نفت اعضاء، حدود ۲ دلار و ۹۰ سنت کاهش یافت و به مرز ۷۰ دلار سقوط کرد. ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز پنج شنبه ششم آذر در اجلاس وزیران نفت اوپک درباره کاهش تولید نفت اعضاء به منظور حمایت از بالا بودن قیمت‌ نفت با یکدیگر مذاکره کردند. ایران و ونزوئلا به شدت خواهان کاهش تولید نفت اوپک بودند اما عربستان که حدود یک سوم از تولید نفت این سازمان را انجام می‌دهد، بر این عقیده بود که بازار نفت باید خود در گذر زمان متعادل شود.

سقف تولید اوپک بر اساس آخرین توافق اعضاء ۳۰ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده، اما طی سال‌های گذشته همواره بالا‌تر از این رقم بوده است. تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته، بنا بر آمار ماهیانه این سازمان، ۳۰ میلیون و ۲۵۳ هزار بشکه بوده است. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک به خبرنگاران گفت که کاهش تولید نفت اعضا تا سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز احتمالا تاثیر چندانی بر افزایش قیمت نفت نداشته باشد، لذا ایران خواهان کاهش سقف تولید است.

با عدم توافق بر سر کاهش سقف تولید اوپک، بر اساس آماری که این سازمان روز جمعه هفتم آذر در سایت خود منتشر کرد، قیمت سبد نفت اوپک در روز پنج شنبه نسبت به چهارشنبه حدود سه دلار کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر بشکه رسید. این در حالی است که ایران در بودجه سال جاری، قیمت نفت را بشکه‌ای ۱۰۰ دلار در نظر گرفته است.

اضافه تولید کشورهای عضو اوپک در حالی است که بر اساس ارزیابی این سازمان، نیاز جهانی به نفت اوپک در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است که این نیاز در سال آینده ۳۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت. به عبارتی، هم اکنون ۱۲ عضو اوپک روزانه بیش از ۷۵۰ هزار بشکه تولید مازاد بر تقاضا دارند و اگر این رقم در سال آینده نیز ادامه یابد، عملا اوپک یک میلیون بشکه در روز نفت مازاد بر تقاضا خواهد داشت. برخی از کار‌شناسان احتمال افت قیمت نفت به مرز ۶۰ دلار را منتفی نمی‌دانند، کما اینکه قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۹ نیز به این سطح سقوط کرده بود. قیمت نفت اوپک در خرداد امسال حدود ۱۰۸ دلار بود که از آن زمان تاکنون ۳۵ درصد افت داشته است.

قیمت نفت ممکن است به پایین‌تر از ۶٠ دلار برسد

مدیرعامل شرکت روسی نفت و گاز «روس‌نفت» احتمال داد که در سال آینده میلادی قیمت هر بشکه نفت به زیر ۶٠ دلار سقوط کند. برخی منابع اقتصادی جهان نیز این احتمال را تأیید کرده‌اند. به‌گزارش رویتزر ایگور سچین، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه، در این‌باره گفت: «انتظار داریم که قیمت نفت به ۶٠ دلار و حتی پایین‌تر از آن کاهش یابد، اما چنین سقوط قیمتی تنها در نیمه نخست و یا در پایان نیمه نخست سال آینده خواهد بود.»

سچین تأکید کرد که با این‌که کاهش قیمت نفت می‌تواند بر پروژه‌های نفتی روسیه تأثیر بگذارد اما شرکت‌های روسی تولید نفت خود را در سال ٢٠١۵ تغییر نمی‌دهند. وی پیش‌بینی کرد که تولید نفت آمریکا از سال ٢٠٢۵ روند رو به کاهش را طی کند. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به‌نقل از بانک هلندی «ای‌بی‌ان آمرو» گزارش داده است که قیمت نفت در هفته‌های آینده یک مرحله دیگر سقوط کرده و سپس ثابت خواهد شد.

دانیل آنگ، تحلیلگر مؤسسه فیلیپ فیوچر سنگاپور نیز می‌گوید: «قیمت‌ها تا پایان سال پایین‌تر خواهند آمد.» به اعتقاد او در پایان ماه دسامبر نفت شاخص «وست تگزاس اینترمیدیت» (WTI) حدود هر بشکه ۶۰ دلار و قیمت نفت برنت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار خواهد شد. با کاهش قیمت جهانی نفت، درآمدهای نفتی ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک هم سقوط کرد. افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است.

اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد همان ۱۰۰ دلار می‌ماند، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، کل درآمد نفتی ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد. کاهش جهانی قیمت نفت در پی آن صورت گرفت که عربستان سعودی اعلام کرد قیمت نفت صادراتی خود به آمریکا را کاهش می‌دهد تا با افزایش تولید نفت در آمریکا رقابت کند. همچنین افزایش عرضه در بازار نفت یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است. آمریکا در طول سال گذشته بیش از تقاضای بازار جهانی نفت تولید کرده است.

حسام
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۸:۱۴
باسلام بابا وزیر نفت یک ژنرال نفتیه داره قیمت نفت رو خوب مدریت میکنه >> من نمیدونم چرا هروقت آقای زنگنه وزیر نفت میشه قیمت نفت اینقدر افت میکنه ( (265831)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۶:۳۱
با سلام
بله البتّه طبق گفته ی خودشان ، این دولت ، دولت ژنرال هاست و نه گروهبان ها . دولت تدبیر است . دولت راستگویان است . به گفته ی آقای روحانی ، فرصتی برای آزمون و خطا نداریم .
منتظریم ببینیم این ژنرال های مدبّر و امیدوار و راستگو چه خواهند کرد و تاریخ است که به قضاوت خواهد نشست . (266044)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۸:۱۹
دولت روحانی،در قیمت نفت هم شانس نداره،ولی در دولت محمود:خدا بده برکت،نفت بالای 115 دلار و دور زدن تحریم ها عجب سفره پربرکتی بود برای خودش و اطرافیانش... (265832)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۱۲
چرا کسی نمیخواد باور کنه دشمن اول ما عربستانه نه اسرائیل و آمریکا!!!!!!!!!!

کجاست امام خمینی(ره) که فتوا داد و چند سال حج رو ممنوع کرد!!!!!!!!!!

باید حتما عربستان حجاج رو به گلوله ببنده تا به خودمون بیاییم؟؟؟؟؟؟؟
............... (265928)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۸:۵۰
بهار تو که سانسور گر نبودی. چی شده؟ چرا نظرمو سانسور کردی؟
........................
كاربر گرامی: در متن قرمز رنگ تذكر داده ایم كه شعار مرگ و زنده باد و ....در كامنتها داده نشود. (266102)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۲۰:۲۵
حتی اگه اسراییل باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (266161)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۰۸:۵۰
شاید الان نیاز شدید به پول نفت داشته باشیم ولی به نظر من که این موضوع در دراز مدت بد نیست ، چون اینجوری ما بیشتر به سمت تولید توجه می کنیم، این سالا هر چی پول نفت بود بخش زیادیش صرف واردات شد، کلی صنعت هم سر همین واردات بی رویه از بین رفتند، تازه اینجوری در دراز مدت نفت آمریکای شمالی غیر اقتصادی محسوب میشه که باعث متناسب شدن قیمت نفت میشه (265833)
ایرانی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۹
برادر من ما اصلا قدرت تولیذ نداریم حقیقتا ما یه کشور عقب ک.نده ایم که هنوز یه ماشین استاندارد هم نمی تونیم تولید کنیم خودمونو گول نزنیم نفت نباشه غذا هم نداریم بخوریم ما همه چیزمون وارداتیه (265872)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۶:۲۰
تو برو خودتو بکش خلاص کن با این روحیه (266038)
ذذذ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۳:۳۰
همون سالهایی که بهش اشاره کردین و همون درآمدهای رویایی نفتی رو باید صرف ایجاد زیرساختهای صنعتی می کدیم تا چنین روزی بتونیم مثه شما حرف بزنیم
ولی افسوس که همه اون فرصتها به افسانه تبدیل شد (265940)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۲:۰۹
اتفاقا کاهش قیمت نفت خیلی خوب هم هست. این امر باعث کاهش شدید بهای کالاهای وارداتی خواهد شد. در مجموع به کاهش تورم ایران کمک خواهد کرد. (265862)
2030
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۱۴:۵۰
بد به حال سوريه و غزه (265994)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ۲۲:۵۲
اصل این بازی کاهش قیمت نفت به خاطر آسیب زدن به روسیه بود تا بیشتر از این در شرق اکراین و کشورهای مستقل شوروی نفوذ نکند که متاسفانه آسیبش گریبان گیر ایران و دیگر کشورهای تولید کننده نفت هم
شده و مطمئن باشید اگر آمریکا بخواهد پوتین را اینگونه بیازماید جنگ جهانی سوم دور از ذهن نیست (266230)