به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۵۵۲۹۲
«دیش‌هایی» که هر روز بیش می‌شوند

دیش‌ها جمع می‌شوند ولی کم نمی‌شوند!

مقاله وارده
دیش‌ها جمع می‌شوند ولی کم نمی‌شوند!
اسماعیل حسین‌پور

گروه مقالات: آنچه در این روزها در برخورد با ماهواره و انبوه دیش های روییده در هر کوی و بام صورت می‌گیرد هر چند نشان از دغدغه ی عمیق برخی کار به دستان نسبت به اثرات ماهواره است ولی نوع و نحوه ی برخورد با افرادی که به هر دلیلی از این پدیده ی فراگیر استفاده می‌کنند سبب شده است که هم در داخل و هم در خارج چهره ی رحمانی دین و دیارمان به گونه ای نمایانده شود که با روح اسلام و ایران بیگانه است.

هرچند استفاده غیرقانونی از ماهواره در ایران به یک رویه تبدیل شده است ولی در کنار مردم ، باید متولیان فکر و فرهنگ این جامعه هم پاسخگو باشند که چرا در جامعه ای که مردمش دیرینه دلدادگان دین و آیین هستند و عطر عاشورا و محرم وکربلا با زلال اشک های شان در هم می‌آمیزد و سحرخیزان و روزه داران عزیز ضیافت حضرت رحمانند برخی مردم از ماهواره استفاده می‌کنند؟

چرا برخی مردم برای داشتن دیش ماهواره باید این گونه مورد برخی بی مهری های بزرگ قرار گیرند و دیش های شان از فراز آپارتمان‌ها به زیر پرتاب شود و در جهان آن چنان نمایانده شویم که بدخواهان ایران و اسلام می‌خواهند؟آیا به راستی راه برخورد با این پدیده از «جرثقیل بالابر» بالا رفتن و از بالکن خانه‌ها دیش برچیدن است؟ آیا مردمی که سرمایه بزرگ ما و کشورمان هستند و در هر تلخی و لبخند در کنار مسؤولان ، بالابلند مانده اند باید همچنان شاهد دیش کوبی‌ها و روح آشوبی‌ها در هر کوی و برزن باشند؟

این دیش برداری‌ها تا چه زمانی باید ادامه یابد؟ تاکنون چه قدر مثمر ثمر بوده است؟ جز این است که با برانداختن هر دیش، دیشی دیگر میهمان و خویش یک خانواده شده است؟ جز این است که ما با برخی برخوردهای سطحی و تکراری و بی ثمر خود مردم را از قانونی که آمرانه اجرا می‌کنیم رمانده ایم و در این کارزار همه بازنده ایم؟

دیش‌ها جمع می‌شوند ولی کم نمی شوند! دیش‌ها بیش می‌شوند و تمام نمی شوند، چه بسا مردم فردا بی دیش هم همین برنامه‌ها را به تماشا بنشینند، آن روز چه خواهیم کرد؟ مشکل امروز ما این است که ما مغز را رها کرده ایم و باور مردم را بی بر می‌دانیم. در این روزگار باید به ایمان مردم، فکر مردم، آگاهی مردم تکیه کرد. باید به جای دیش به سراغ اندیشه مردم رفت ، به سراغ مغز مردم رفت، چرا که به قول دکتر شریعتی: «تا مغزها تکان نخورد هیچ چیز تکان نخواهد خورد.»

باید بپذیریم سالهاست مردم روی آورده به ماهواره از قانون و قانون گذاران عبور کرده اند و در این میان همه مقصریم، از متولیان فرهنگی گرفته تا قانونگذاران و صدا وسیما و رسانه ها، همه مقصریم و تاکنون تمام تلاش های ما برای جمع آوری دیش های ماهواره نه تنها بی ثمر، بلکه تحریک کننده بوده است و به قول پروین اعتصامی:
هزاران دانه افشاندیم و یک گل زآن میان نشکفت
به شورستان تبه کردیم رنج باغبانی را

باید حضور دیش را در کنار خودمان بپذیریم، چه بخواهیم و نخواهیم ماهواره جای در دل و دیده ی مردم ما باز کرده است و این رخت انداختنی نیست ولی باید به جای برخوردهای قهری با این مردم که تاریخ شان لبریز مهر و شکوه وعزت و آزادگی است با وضع قوانین بروز و با همتی ملی و میهنی راه درست استفاده کردن از ماهواره را به مردمان بیاموزیم و بدخویی شبکه های ایمان سوز را به این مردم یادآور شویم.

در این برهه ما یک راه بیشتر نداریم و آن ایمان افزایی مردم است، حرمت نهادن به مردم و آگاهی بخشی به آنان است تا باور کنند که اگر از این پدیده درست استفاده نشود، سِیلی است که می‌برد، آتشی است که خاکستر می‌کند، اژدهایی است که می‌بلعد. اگر آگاه باشیم دیش داروست و اگر ناآگاه باشیم دیش نیش است.

ابوالقاسم
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۴۸
سلام ،
از دوره رضا شاه که رادیو وارد کشور شد تا امروز، یک عده ای همیشه با ما سر جنگ و ستیز داشته اند! ان روز گفتند،رادیو حرام است و چه و چه ! بیست سال بعد دیدند فایده نداره،تا بعد تلویزیون امد و همان داستان ! بعد نوبت ویدئو و سی دی وحالا هم
چند سالی است ماهواره امده،و همچنان همان داستان !نتیجه چی شده ؟ فقط اینکه ما باید از هر پدیده ای بیست سال عقب باشیم بعد قبول کنیم! اخه چرا؟ (252399)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۵۲
یه سوال اگه تکنولوژی یه روز بجایی رسید که بدون دیش وتنها با یک فلش امکان دریافت از ماهواره فراهم شد.اونوقت باید چکارکرد؟حتما برادران دستور می فرمایند تلویریونها باید جمع شود.این که نشد راه حل برادرمن.خب یکی بیاد ازمن بپرسه چرا ماهواره نگاه نمیکنی در صورتی که امکاناتشو دارم ومشکلی هم ندارم اما باهاش مخالفم.اگه دیش بده .کاردو چاقو هم بده چون که میشه باهاشون سر برید .چرا برادران کارد وچاقوهارو تحریم نمیکنن وجمع نمی کنند؟ (252470)
مهران
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۲:۵۰
نه واقعا این جمله برخی مردم نگاه میکنند یعنی چی؟
شما میتونید بگید تمام مردم یران نگاه میکنند به غیر از عده ی بسیار بسیار کمی که انها هم بزودی به اگاهی میرسند :) (252531)
اي بابا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۰۰
به قول مجري ممنوع التصوير : ديش ماهواره؟؟؟؟؟؟؟ تو ايران؟؟؟؟؟ مگه داريم؟؟؟؟؟ مردم ما ديش ماهواره داريم؟؟ داريم ما؟؟؟؟؟؟؟ ملت داريم؟؟؟؟؟
خخخخخخخخخخخخخ (252406)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۰۲
چون مردم آخه چیو نگاه کنن.رسانه میلی که چیزی نداره.خب شما بگین دل خو شی مردم چیه؟بشینن درودیوارونیگاه کنن؟برنامه های ماهواره بده درست.ما فقط هی میگیم اینونخورید اینو نبینید.اینو نشنوید. اینجانرید.اینکارونکنید.اینونپوشید. اینوننوشید. بااین نباشید.اینونکشید.اینجوری آرایش نکنیداما چی ببینیم. چی بخوریم.چی بپوشیم. کجابریم.باکی باشیم.چی بشنویم.چه جوری باشیم.چه جوری آرایش کنیم ازش خبری نیست.صداوسیماشده آینه دق.حالاخوبه هفته دفاع مقدس شد کهخ چندتافیلم جنگی دهه 60بذاره (252407)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۱۳
برای مقابله باماهواره باید صدا وسیمااز یک رسانه جناحی به یک رسانه ملی تبدیل شود . (252438)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۲۵
برخوردها اصلا درست نیست. واقعا دولت فکری بکشد (252422)
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۴۴
به نظر میرسد رابطه ای بین فروشندگان دیش ها و جمع آوری کنندگان وجود داشته باشد . (252423)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۸:۰۹
چند روز پیش تر ها اومدند و دیش ما رو بردند . خدا خیرشون بده مجبور شدم یه دیش گردون بگیرم بزارم و جهت های مختلف و کانالهای بیشتری رو بگیرم . اینم خیری که جمع آوری ماهواره ها واسه ما داشت . (252429)
فروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۲۲
درسته که بعضی از برنامه های ماهواره خوب نیست ولی هرچقدر هم بد باشه از صدا و سیمای ایران بد تر نیست (252439)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۰۱
من نمی دونم به حکومت چه ربطی داره مردم تو خونه هاشون چی می بینن؟ (252448)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۰۷
کسانی که صلاحیت اداره نانوایی را ندارند، چگونه صلاحیت دارند که به مردم بگویند چه ببینند و چه نبینند. این صلاحیت را چه کسی به آنها داده ؟ وقتی اکثر مردم به اعتراف مسئولین ماهواره دارند، اقلیت به چه حقی در مقابل اکثریت می ایستند (252451)
ساجدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۱۳
من فکر میکنم پدیده ماهواره تو ایران مافیایی شده از این طرف تجهیزات ماهواره وارد میشه ومردم میخرن از اون طرف جمع میکنن تا مردم دوباره برن بخرن بد اموزی واین حرفا همش کشکه؟؟؟؟؟؟ (252454)
دکاندارفتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۰۵
به نظرمن کارد.ماشین.سنگ.چاقو.شیشه.پیچ گوشتی.تیغ.سرنگ.سیخ. میخ.اره.تلو یزیون.ویدئو.ال ای دی.ال سی دی.چهارسو.اینترنت.تبلت.لب تاپ.کامپیوتر.تلفن همراه .مودم.کیس.مانیتور.رم.سی پی یو. موتور سیکلت.دوچرخه.همه وهمه ازاین دست خطرناکند وآدم کشندبایدهمه اینارو تحریم کرد.دم دست آدما نباشن. (252473)
فاطما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۲:۲۵
گویا وارد کننده دیش ها میخواهند پول بیشتری به جیب بزنند.تجارت پر سودی است (252491)
مقدسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۲۴
ماهواره به یکی از دغدغه های جدی جامعه تبدیل شده، همچنین موجب فروپاشی کانون گرم خانواده و یکی از علل افزایش طلاق در جامعه می باشد. به درستیکه مسئولان واقعا باید به دنبال راه حل مناسب و برخورد جدی با فروشندگان دیش ها باشند. (252508)
فضول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۳:۳۸
اخ چقدر هم گرم ونرم این کانون خانواده کولر رو روشن کن مسئولان یک فکری برای بی آبی بکنند ماهواره سیری چند معلوم خیلی اون بالا بالاها توی آسمون می پری (252533)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۰:۰۴
این جماعت فهیم

مگه یه زمان ویدئو جمع نمیکردند؟ (252516)
نوساز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۰:۱۰
ديش ماهواره ها بعد از چند وقت روي پشت بام ها زنگ مي زند و نياز به نو سازي دارد.
از طرفي برخي ديش ها قديمي مي شوند و بايد ال ان بي آنها عوض شود.
اين کار کمک به نوسازي ناوگان دريافت سيگنالهاي ماهواره اي و زيبا سازي پشت بام هاست. (252517)
علی‌ پناه ، سوئد
Sweden
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۰:۱۰
معتقدم خشونت و برخورد انتظامی راه حل مناسبی برای مقابله با ماهواره نیست ، چرا که دیدیم تا کنون نتیجه معکوس داشته !
به هر تقدیر برخورد سلبی با پدیده‌ها و مظاهر دنیای پیشرفته نتیجه تفکرات انحصار گرایانه است و به اعتقاد من ترس و هراسی که امروزه از ماهواره بر جامعه ما حکمفرماست، نتیجه برخی تنگ نظری هایی است که ویژگی‌های جهان در حال تحول را نشنا خته اند... (252518)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۰:۱۷
اخه مردم ما خیلی بد سلیقه هستن وقتی سریال های فاخری مثل انقلاب زیبا ومعراجی ها واخبار20:30 را داریم جه لزومی داره ماهواره نگاه کنیم .واقعا حیف نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (252520)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۱:۰۳
تا زمانیکه کار فرهنگی را با شمشیر جواب دهیم فایده ای برای هیچ کس نخواهد داشت باید به افکار مردم احترام بگذاریم و تلویزیون ما در عرصه رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد ما مردم معتفدی هستیم و تجربه نیز ثابت کرده که هر کاری را بی مورد سخت بگیریم مردم حساس می شوند دفیفآ مثل مبارزه با ویدئو و . . . پس خواهش میکنم دست از مدیریت مردم در اینکه چی را نگاه کن و چی را . . . برداریم (252527)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۰۱:۱۶
آمار نشان می دهد در بد بینانه ترین حالت باز هم بیش از 51 درصد مردمی که سطح تحصیلات حداقل دیپلم دارند ماهواره نگاه می کنند. این عمل با این آمار یعنی اهانت به آزادی، اکثریت، تحصیلات، شعور فردی... این عملکرد در دراز مدت (بازه 3-10 ساله) محبوبیت خیلی ها را بیش ار بیش کاهش می دهد. (252528)