به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۰۹
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۷۶۳۰۷

رئیس‌جمهور پاسخ دلواپسان داخلي را داد

فکت‌ شیت‌ایران قبل از بیانیه‌ لوزان منتشر شد
گروه سياسي: رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی در پایان سفر استانی خود به شیراز گفت: امیدواریم بتوانیم مسئله آب و کشاورزی را حل و فصل کرده و در زمینه‌ صنعت و معادن قدم‌های مهمی برداشته شود.
رئیس‌جمهور پاسخ دلواپسان داخلي را داد
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در نشست مطبوعاتی در پایان سفر استانی خود به شیراز، اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم مسئله آب و کشاورزی را حل و فصل کرده و در زمینه‌ صنعت و معادن قدم‌های مهمی برداشته شود. وی ادامه داد: منطقه‌ وسیع بهرام گور که منطقه‌ای حفاظت‌ شده است باید هماهنگی‌هایی بین وزارت معدن و محیط زیست صورت گیرد تا بتوان به خوبی از این منطقه بهره‌برداری کرد و این می‌تواند تحول بزرگی را برای کشور ایجاد کند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: در زمینه‌ صنعت طرح‌های بزرگی در حال اجراست که دولت یک میلیون و هزار دویست دلار تأمین اعتبار کرده است و این تحول بسیار خوبی برای این استان خواهد بود. دکتر روحانی افزود: برای خط دو مترو اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده است و دو هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در نظر گرفته شده که مجموع اینها می‌تواند حرکت خوبی برای این استان باشد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: خط راه آهنی که از اصفهان به شیراز آمده زمانی به صرفه خواهد بود که به بوشهر و خلیج فارس متصل شود و این برنامه‌ای است که ما آن را دنبال خواهیم کرد بخش خصوصی نیز می‌تواند این موضوع را بر عهده بگیرد واگر ما یک آزاد راهی را بتوانیم ایجاد کنیم قطعاً راه را کوتاه خواهد کرد. وی گفت: 92 طرح برای استان فارس مدنظر قرار دادیم که در سال 94 و 95 اجرا خواهد شد و 953 میلیارد نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در راستای خواسته‌ دانشجویان بفرمایید فکت شیت ایرانی چه زمانی منتشر خواهد شد؟ گفت: فکت شیت ما قبل از آمریکا منتشر شد و یک ساعت قبل از قرائت بیانیه‌ی لوزان خود خبرگزاری‌های ما این فکت شیت را منتشر کرده و خبرگزاری‌های خارجی نیز آن را اعلام کردند و نمی‌دانم چرا برای برخی در این زمینه شبهه ایجاد شده است.

دکتر روحانی تأکید کرد: ما نظرمان را صراحتاً گفتیم اما حالا اگر می‌خواهید مجدداً تمام آن مصاحبه‌ها را پیاده کرده و فکت شیت دوم را منتشر می‌کنیم! رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این به نظر شما شاه کلید رفع مشکلات استان فارس چیست؟ اظهار داشت: کلید توسعه همه استانها حضور مردم و کارآفرینان است البته دولت باید در زمینه‌ی زیرساختها و تسهیلات کمک لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: ما در زمینه‌ اینترنت و پهن باند کار بزرگی را در کشور انجام می‌دهیم که زیربنای خوبی برای اقتصاد است. رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: در این استان شهرهایی وجود داشت که دارای اینترنت نبودند و ما آنها را مجهز کردیم همچنین در زمینه‌ی آلومینیوم که بخشهای غیر دولتی اجرای آن را بر عهده دارد دولت زیربنای اولیه‌ آن را پی ریزی کرده است. دکتر روحانی افزود: من در مصاحبه‌ای که در تخت جمشید کردم گفتم: که تخت جمشید یک پیام برای دنیا دارد که آن این است که «ما می‌توانیم».

رئیس قوه مجریه با اشاره به کارخانه‌هایی که در استان فارس در حال کما قرار گرفته‌اند و کارگرانشان را مرخص کرده‌اند، گفت: کارخانه‌ ای که با سرمایه در گردش می‌تواند مشکلش حل شود را تأمین می‌کنیم اگر مشکلات دیگری باشد به استاندار دستور می‌دهم تا بررسی و حل کند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ترمیم کابینه گفت: عمر دولت بیست ماهه است، در دولت کارهای بسیار زیادی انجام شده البته سیاست خارجی چون فعالیتش برجسته شده و مهم است مردم با هوشیاری روزانه مسئله دیپلماسی و مذاکرات را دنبال می‌کنند و من از دیپلمات‌ها تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: همانطور که دانشمندان هسته‌ای افتخارکشور ما هستند دیپلمات‌ها نیز به همان اندازه فرزندان این سرزمین و افتخار ما هستند. دکتر روحانی تأکید کرد: در بخش‌های دیگر هم کارهای زیادی شده مثلاً در بخش سلامت یک کار عظیمی در این کشور تحقق پیدا کرده است. رئیس قوه مجریه ادامه داد: یک دولت اگر بعد از شش هفت ماه بتواند طرح عظیمی را در رابطه با سلامت اجرا کند کار بسیار بزرگی را انجام داده است آن هم در شرایطی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده و در شرایط تحریم هستیم.

وی ادامه داد: ما تورم را مهار کرده ایم آنقدر مشکلات دارند که زمان و سرمایه‌ی زیادی می‌خواهد، من همه‌ی اینها را قبول دارم. رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ما در کشاورزی، انرژی، صنعت هم رشد داشته‌ایم. طرح‌هایی تا پایان سال افتتاح می‌شود که کارهای بزرگی هستند. دکتر روحانی گفت: ما هیچ زمانی بعد از انقلاب به اندازه‌ی امروز و چند ماه پیش انبار‌های کالاهای اساسی‌مان پر نبوده است. بیشتر مواقع موجودی‌های انبار برای رفع نیازمندی‌های سه ماه بوده است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: انبار‌های گندم ما خالی بودند و به اندازه‌ی سه روز گندم داشتیم من شبانه روز به فکر تأمین آن بودم، این کار بزرگی است که بخش کشاورزی و بازرگانی ما انجام داده است در مخابرات، محیط زیست و آب هم کارهای بسیاری انجام شده است. رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: بودجه‌ای که در این دولت برای استحصال آب، تأمین و صرفه‌جویی آن صورت می‌گیرد حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود، کمتر سابقه داشته که اینقدر سرمایه شده باشد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما وزرای فعال زیادی داریم و در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند اگر کابینه ترمیم هم بخواهد و اگر لازم باشد انجام می‌دهیم. رئیس قوه مجریه با اشاره به خشکسالی، طرح انتقال آب و تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از محصولات ایرانی گفت: مسئله ی آب یک معضلی است که همه‌ی استانها دارند حتی برای آب مصرفی مردم در برخی از شهرها مشکل داریم.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های ما در این سفر این است که به 700 روستا آبرسانی شود کار بزرگی باید در این طرح انجام گیرد. تمام آبیاری‌های مدرن که ما انجام می‌دهیم یک هدفش برای صرفه جویی در مصرف آب و تأمین آب از دریا یا کشورهای دیگر است. رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: طرحی که مد نظر ماست نیروگاههایی است که هم برق و هم آب شیرین تولید کند.

رئیس قوه مجریه گفت: ما در این زمینه باید بخشهای خصوصی را وارد عمل کنیم دولت هم باید به آنها کمک کند البته قیمت آب یک مقداری گران درمی‌آید وقتی ما از دریا آب را شیرین می‌کنیم اما برای بسیاری از مصارف می‌صرفد که این آب را بخرند و استفاده کنند. وی افزود: در کشور یکی از اولویت‌های ما مسئله‌ی آب است من جمله تأمین آب از دریا و شیرین کردن، البته یک طرحی هم هست که در مرحله‌ی تحقیقاتی است و آن استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در جنوب است که به صرفه می‌باشد، نیرو‌گاه‌های خورشیدی هم برق تولید می‌کنند و هم آب شیرین می‌کنند.

دکتر روحانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مصرف کالای ایرانی اظهار داشت: دولت و مردم چیزی را که می‌توانند در داخل تولید کنند نباید به سمت خارج دست دراز کنند، این کار ضروری و لازم است.  رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: یکسری نیازمندی‌هایی خود دولت دارند البته صدا و سیما هم یکی از آنهاست و باید خرید‌هایش را داخلی کند و خرید خارجی انجام ندهد. همه بخشها دولتی و غیر دولتی باید تلاش کنیم به تولید داخلی خود متکی شویم و دستوری که ایشان فرمودند انشاءالله عملیاتی و اجرایی خواهد شد.